Permalänk
Medlem

Ubuntu - Skärm i Sleep Mode

Fick för mig att prova Ubuntu då jag har hört ett och annat gott om det.

Fick hem och brände ut "ubuntu-6.06.1-dvd-i386.iso".

Provade med att installera OEM, som alternativet löd, och allt gick bra.

Dock kommer problemet med att skärmen går ner i Sleep Mode..

Dock tänds den någon sekund när man tryckt in off-knappen...
.. Ser du hur Ubuntu bootar ner och stänger allt.

Jag är absolut ingen expert inom *Unix-världen, men jag tänkte lära mig lite och Swec brukar vara det bästa stället att få lite råd

Systemet ser ut såhär;
HP Pavilion m7386.se
Amd X2 64
ATI Radeon X1600Pro

Visa signatur

Jag missbrukar smileys ;)

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad du menar, när skärmen stänger av sig så måste du starta om datorn? Något fel med ACPI eller så får du helt enkelt stänga av så att skärmen inte stängs av.

Permalänk
Medlem

Jo, precis när ubuntu laddas så går skärmen i sleep mode.
Sen direkt när jag trycker in off-knappen på datorn så tänds skärmen och jag ser ubuntu bootas ner. Att starta i "safe grafics-mode" hjälper inte heller.

Visa signatur

Jag missbrukar smileys ;)

Permalänk
Medlem

testa att vänta lite, och när det varit svart en stund att trycka alt+ctrl+backspace. Händer det något då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
testa att vänta lite, och när det varit svart en stund att trycka alt+ctrl+backspace. Händer det något då?

Skärmen vaknar till, dock ser jag fortfarande ingen bild, för att sedan återgå till sleep mode.

Visa signatur

Jag missbrukar smileys ;)

Permalänk
Medlem

Det är nog bara X. Om du trycker alt+ctr+F1-F6 kan du få upp en terminal, eller hur? Sen kan du läsa lite i FAQ om X-konfiguration.

Tänkte inte på att ubuntu startar om X efter alt+ctrl+backsapce.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Det är nog bara X. Om du trycker alt+ctr+F1-F6 kan du få upp en terminal, eller hur? Sen kan du läsa lite i FAQ om X-konfiguration.

Tänkte inte på att ubuntu startar om X efter alt+ctrl+backsapce.

Efter lite trixxande i något som hette /etc/X11 xorg.conf så lyckades jag (och min msn-hjälp;)) att ändra upplösningen till en sådan så att skärmen inte somnar..

Nu återstår bara en helvetes massa trixxande innan systemet är fungerande... Men som tur är finns ju readme´s

Edit : Ja, inte ens readme's hjälper när man har ett X-fi ljudkort tydligen.. Vad lack man blir. F-n ta Creative

Visa signatur

Jag missbrukar smileys ;)