Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnyl
Men jag vill tillägga att du bör ha rätt, matcha boxen med 1024x768 som tv'n har borde ge bäst bild..

....hoppas jag.

Edit: Ja, många sidor behandlar ämnet. Man skall låta 360'in sköta skalningen (1280x720 -> 1024x768) då skalningschippet i den är bra mkt snabbare än dom flesta tv-apparaters.

Problemet med din tv, och alla andra billiga plasmor, är att den har avlånga pixlar. Så om du ställer in 1024x768 på xboxen kommer allt bli utdraget på bredden, eller så får du svarta fält på sidorna. Det är det som är så fult med HD-ready-märkningen, din TV är säkert HD-ready märkt trots att den omöjligen kan visa ens 720p-material.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Problemet med din tv, och alla andra billiga plasmor, är att den har avlånga pixlar. Så om du ställer in 1024x768 på xboxen kommer allt bli utdraget på bredden, eller så får du svarta fält på sidorna. Det är det som är så fult med HD-ready-märkningen, din TV är säkert HD-ready märkt trots att den omöjligen kan visa ens 720p-material.

Jag har inte köpt tv'n ännu, eller jo, jag har en annan 42" plasma, lågupplöst, men jag funderar på att köpa en ny.

Men om jag köper ex pv60 och kör 1024x768 och väljer "widescreen" i boxen så borde det varken bli utdraget eller svarta streck.

Jag kör ju på 640x480 i dagsläget, och det blir varken utdraget eller svarta ramar.
Förklara hur det skulle bli annorlunda med nya tv'n. För jag är inte så insatt.

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Medlem

sprucetwig det där är rent skitsnack!! jag är själv mycket medveten om alla dessa överdrivet optimistiska "HD-Ready!!!1" etiketter, dock blir inte pixlarna utdragna! Det största problemet med HD-Ready etiketter är att de även finns på tvapparater som inte ens har en HDMI ingång, då kan du omöjligt ta emot hdkanaler, vilket du gott och väl kan oavsett tvns native upplösning!
Gissa inte, skaffa fakta istället!

Det blir varken utdraget eller svarta boxar, varför skulle det?
Detta är tv-apparater, inte en datorskärm, det är stora skillnader på hur de hanterar pixlar.
Hur vet jag att det inte blir utdraget? Först och främst pga det rena ögonmåttet. Och för det andra för att när något som ska vara en perfekt cirkel, t.ex. i dashboard eller i ett spel, är just en perfekt cirkel. Hade bilden varigt utdragen hade cirkeln varigt en oval. Så enkelt är det.
Det blir inga så kallade letterboxes nånstans, nånsin.
Ställer jag in den på 4:3, med samma upplösning, då blir bilden ihoptryckt, alltså cirkeln blir en oval "uppåt".

Jag kan ta foto på tvn med xboxen ställd på widescreen och 1024x768 om du inte tror mig lool

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnyl
Jag har inte köpt tv'n ännu, eller jo, jag har en annan 42" plasma, lågupplöst, men jag funderar på att köpa en ny.

Men om jag köper ex pv60 och kör 1024x768 och väljer "widescreen" i boxen så borde det varken bli utdraget eller svarta streck.

Jag kör ju på 640x480 i dagsläget, och det blir varken utdraget eller svarta ramar.
Förklara hur det skulle bli annorlunda med nya tv'n. För jag är inte så insatt.

Ah, trodde inte xboxen fixade det. Då ska det ju inte vara några problem.
Men om du inte köpt någon tv än skulle jag nästan råda dig att titta på något annat, inte roligt att sitta där med en nästan-HDTV när HD-dvd/BD och allt fler HD-kanaler kommer.

Baleur: Jo, på en Plasmatv med den upplösningen är pixlarna inte kvadratiska utan rektangulära. Hur skulle det annars gå till hade du tänkt?

Permalänk
Medlem

Ja, jag kan instämma med Baleur, sprucetwig har fel där.
Det är precis som filmer som visas i widescreen, där visas
allt rätt, likadant med 360.

Men hur blir det med "p" och "i" när man kör 1024x768 via vga?

Missar man den progressiva bilden på det sättet? (vad det nu innebär egentligen....)

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Medlem

Ja inte fan vet jag men inte sträcks bilden ut iallafall den saken är säker

Det där om nästan-HDTV, sålänge man har en HDMI ingång kan man köra all HD-content. Det är bara det att du inte får maximal bildkvalitet om man inte har sann 1080p på sin tv, men big deal, har man redan en 42 tums plasma som iaf är över det mest usla 843x368 (eller vad det är) så ser det ändå mycket bättre ut än standard-dvds, vilket är allt som spelar roll för mig.

Inte värt att köpa en helt ny tv för den lilla skillnaden från 1024->1280.
Just pågrund av det faktum att hdtv och hd-dvd ser asbra ut ändå, det är inte som 3d-grafik där du ser pixlarna, på tvsändningar och dvdfilmer ser du inga pixlar, så enligt mig är det inte värt pengarna att köpa ny tv, om man nu redan har en med hdmi ingång dvs.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

Baleur, det finns trick som alla plasma har för att man ska tro att det inte är utdraget. Om du kollar vid sidorna av skärmen så ser du att den stretchar bilden bara vid sidorna..

På så sätt får de en cirkel att hålla rätt aspekt ratio i mitten av skärmen medans vid sidorna så blir den utdragen.

Pixlarna är rektangulära på en plasma om de har 1024x768 (XGA) för att det är en 4:3 upplösning. Finns inget annat sätt att få in de pixlarna i en 16:9 skärm utan att dra ut på de vid sidorna, dvs som rektanglar. Isf. måste de använda sig utan WXGA annars går det inte.

Vad har din tv som upplösning?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
sprucetwig det där är rent skitsnack!! jag är själv mycket medveten om alla dessa överdrivet optimistiska "HD-Ready!!!1" etiketter, dock blir inte pixlarna utdragna! Det största problemet med HD-Ready etiketter är att de även finns på tvapparater som inte ens har en HDMI ingång, då kan du omöjligt ta emot hdkanaler, vilket du gott och väl kan oavsett tvns native upplösning!
Gissa inte, skaffa fakta istället!

Det blir varken utdraget eller svarta boxar, varför skulle det?
Detta är tv-apparater, inte en datorskärm, det är stora skillnader på hur de hanterar pixlar.
Hur vet jag att det inte blir utdraget? Först och främst pga det rena ögonmåttet. Och för det andra för att när något som ska vara en perfekt cirkel, t.ex. i dashboard eller i ett spel, är just en perfekt cirkel. Hade bilden varigt utdragen hade cirkeln varigt en oval. Så enkelt är det.
Det blir inga så kallade letterboxes nånstans, nånsin.
Ställer jag in den på 4:3, med samma upplösning, då blir bilden ihoptryckt, alltså cirkeln blir en oval "uppåt".

Jag kan ta foto på tvn med xboxen ställd på widescreen och 1024x768 om du inte tror mig lool

Det finns plasmor som har ett HD-Ready märke, men som bara har 1024x720 (768) pixlar och kan ta emot 720p signaler. Dessutom kan dessa tv-appareter vara widescreen och har då avlånga pixlar för att kunna ha en 1024x765upplösning fast ändå widescreen.

Dessa apparater kanha HD-ready märkning eftersom speciikationerna endast kräver 720 pixlar i höjdled och en widescreen konfiguration. Detta översätts oftast till 1280x720 på vanliga skärmar, men endel plasmatillverkare hittade ett kryphål och gjorde skärmar med 1024x768 fast med avlånga pixlar för att skapa en widescreen-skärm utan att behöva öka antalet pixlar.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

Cloudstone du snackar om Panorama. Det är inte nåt Panorama. Jag vet vad Panoramaläget är och detta är inte nåt panorama lol..

Min tv har 1024x768, kör i widescreen via vga kabeln, och det är inte nåt panorama eller nåt utsträckt nånstans. Det är inte nån synvilla eller som jag "blir lurad"
Ja då är väl pixlarna avlånga då, men inte fasen är det märkbart på bilden den saken är säker.
Jisses varför har ni så svårt att tro på detta? Big deal

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Cloudstone du snackar om Panorama. Det är inte nåt Panorama. Jag vet vad Panoramaläget är och detta är inte nåt panorama lol..

Min tv har 1024x768, kör i widescreen via vga kabeln, och det är inte nåt panorama eller nåt utsträckt nånstans. Det är inte nån synvilla eller som jag "blir lurad"
Ja då är väl pixlarna avlånga då, men inte fasen är det märkbart på bilden den saken är säker.
Jisses varför har ni så svårt att tro på detta? Big deal

Visst blir det skitbra bild ändå, men du förlorar en del kvalitet och kan inte visa HD på rätt sätt. Lite tråkigt om man lägger ut 20k på en ny tv.

In other news, Sony verkar blivit en aning oroade när dom hörde om MS tv och filmnedladdningar.

http://www.xbox-scene.com/xbox1data/sep/EEykAEFAlZPkOMmWRJ.ph...

Permalänk
Medlem

Någon kanske redan länkat eller så, men Gamespot har lagt upp sin recension av Gears of War. Ser ut som om det blir ett köp för mig ändå :).

Visa signatur

guisepppe @ Xbox Live.
PSN: guisepppe.
Ahriana @ Azjol-Nerub.

Permalänk
Medlem

tänkte bara tillägga att 720p inte fungerar med 1024x768 utan man måste minst 1280×720 för att få ut 720p.

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Visst blir det skitbra bild ändå, men du förlorar en del kvalitet och kan inte visa HD på rätt sätt. Lite tråkigt om man lägger ut 20k på en ny tv.

In other news, Sony verkar blivit en aning oroade när dom hörde om MS tv och filmnedladdningar.

http://www.xbox-scene.com/xbox1data/sep/EEykAEFAlZPkOMmWRJ.ph...

Återigen vill jag poängtera åt er andra att bilden inte blir utdragen!
Det är ingen panorama, inget skulle störa mig så mkt som panorama,
det ser jag direkt.

sprucetwig du får gärna rekomendera en tv jag skall köpa annars.
Den skall vara minst 42" och inte kosta mer än max 18k.
Kan bli lite svårt
Men jag är öppen för förslag, säger inte emot dig på så sätt.

Det är så många och åter många som är nöjda med PV60 så jag tror det blir den iaf, jag borde väl märka skillnad mot en lågupplöst centrum-plasma?

Denna hade jag tänkt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=87103

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Home|Roz
tänkte bara tillägga att 720p inte fungerar med 1024x768 utan man måste minst 1280×720 för att få ut 720p.

Så länge inte den skärmen har en inbygd skalare som tar emot och konverterar 720p signalen så att den passar 1024x768 pixlarna ;).

Somsagt, efter att ha sett och hört det senaste från Gears of War så ser det ut att bli en riktig RIKTIG succé. Jag sjlv var väldigt skeptiskt till bara några månader sedan, var inte itresserad av det alls. Nu tjatar jag på att en kompis ska köpa det så fort som möjligt.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Du måste bidra rätt mycket själv och spela med rätt personer. Tex snacka med varandra och inte sitta som ni är döda. Sen kan man alltid lägga up taktiker och liknade.

Annars är PGR3 och TDU bra.

Hehe appropå snackande och PGR3 så har jag fan aldrig varit med om ett spel där det har snackats så mycket skit när man kör. Verkar fan som ingen är koncentrerad öht. Helt klart jävligt kul men det kan även bli lätt störande.

Permalänk
Medlem

Gears of War får 9.6 i betyg hos Gamespot: http://www.gamespot.com/xbox360/action/gearsofwar/review.html...

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Gear of War får en 10 av 1UP. till och med bättre än RE4 som fick 9.6.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

Sjukt bra betyg. 10 dagar kvar tills man får spela det själv, tiden går fort, minsann.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Eh... är det bara mitt internet som går ner då man klickar på
"Find out what makes Gears of War one of the best games of 2006."
På gamespot sidan? Fett skumt...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Gears of War får 10/10 av Gamereactor!
Längtar som satan!

http://www.gamereactor.se/recensioner/8896

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Allt det här snacket om tv gör mig lite orolig.. För nån månad sen köpte jag den här http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=87326878&itemName=Mi...
Nån som får något ut av info dom skrivit.. ? Är den äkta HDMI å allt det där snack om att dra ut pixlarna på sidorna. Har ett litet skumt problem.. När jag spelar eller kollar på film får jag en liten svart rand på höger sida typ som bilden flyttar sig.. Men det är ju svårt att abgöra eftersom jag inte vet om en del på vänster sida hamnar utanför.. men i alla fall så är dn ca 1 cm lång. Det blir inte så när jag är i dashboard.

Permalänk
Medlem

En projektor då, med 1280x720, blir det bra?

gällande 720p då, strunta i 1080"x"

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3ddi3
Allt det här snacket om tv gör mig lite orolig.. För nån månad sen köpte jag den här http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=87326878&itemName=Mi...
Nån som får något ut av info dom skrivit.. ? Är den äkta HDMI å allt det där snack om att dra ut pixlarna på sidorna. Har ett litet skumt problem.. När jag spelar eller kollar på film får jag en liten svart rand på höger sida typ som bilden flyttar sig.. Men det är ju svårt att abgöra eftersom jag inte vet om en del på vänster sida hamnar utanför.. men i alla fall så är dn ca 1 cm lång. Det blir inte så när jag är i dashboard.

vad menar du med "äkta" HDMI?HDMI är HDMI,om du nu inte menar HDMI 1.3,isf är svaret nej,den TVn stödjer ej det.

GOW kommer bli ett bra och underhållande spel skulle jag tro.
ska bli kul att testa på det där "springa från skydd till skydd,titta fram,skjuta,spring i full fart till nästa skydd" osv...gillade ej det i BIA,men jag tror faktiskt detta spel kommer leverera nått bättre än det.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

http://www.xboxyde.com/news_3778_en.html

Lite mer en 1GB Gears of War filmer.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
vad menar du med "äkta" HDMI?HDMI är HDMI,om du nu inte menar HDMI 1.3,isf är svaret nej,den TVn stödjer ej det.

GOW kommer bli ett bra och underhållande spel skulle jag tro.
ska bli kul att testa på det där "springa från skydd till skydd,titta fram,skjuta,spring i full fart till nästa skydd" osv...gillade ej det i BIA,men jag tror faktiskt detta spel kommer leverera nått bättre än det.

Ärligt så vet jag inte riktigt vad jag menar.. Du kanske kan tala om om det är en hyffsad tv eller bara skräp.. kanske lite svårt med att bara läsa detalj info.. Som jag fattar det som så kan jag bara köra 1080i via hd uttaget och inte vga. När jag försöker välja den flippar tvn ut... Ska väl kanske inte grina för mycket.. hyffsad tv för 7000 som den kostade då

Något jag inte förstår är det här "Supported Timing
SD: 480i, 480p, 576i, 576p, HDTV: 720p, 1080i" SD vad står det för?

Permalänk
Medlem

Hmm. Var på Elgiganten och testade lite 360 idag. Har inte spelat något annat än Kameo förut. Spelet de hade i var Testdrive och så hade de COD2 också. Är alla spel lika fula till 360? Blev inte impad. :/ Har sett bilder och filmer på Gears of War och tycker det ser ruskigt vackert ut, men efter att ha spelat dessa spel så börjar man fundera på hurvida man ska köpa en 360 eller inte. Testdrive såg ut ungefär så som jag kan tänka mig att Wii spel kommer att se ut. En sån måste man ju ha i alla fall, men en spelkonsoll som har grafik som starkaste kortet borde väl kunna prestera bättre än så? Eller?

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

Vad förväntar du dig när du spelar de 3 första spelen till 360n?

Permalänk
Medlem

Cod2 och TestDrive är inte de starkaste spelen grafiskt direkt. Dock så har inte Wii en chans att visa Test Drive grafiken. Och om du har sett kameo så vet du hur ett snyggt spel ser ut.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3ddi3

Något jag inte förstår är det här "Supported Timing
SD: 480i, 480p, 576i, 576p, HDTV: 720p, 1080i" SD vad står det för?

Standard defenition typ

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk

Såg precis att denna månads "Artist of the month" distributeras av Sony BMG, lite smått komiskt tycker jag iaf :- )

Visa signatur

i7 920 | HD 5870 Xfire| Asus P7TD Deluxe | RAM - 6 gb 1866 mhz |
(X) Accuratea