Du med Gigabyte moderkort och SATA hdd, kolla det här!

Permalänk

Du med Gigabyte moderkort och SATA hdd, kolla det här!

AKUT HJÄLP BEHÖVES!

Hej alla glada,

Jag sitter hemma med Gigabyte GA-965P-DS3 och Samsung Spinpoint 400GB och har problem med XP installation.
Så här är det: BIOS känner igen disken men när installation skall komma igång får jag blå skärm där det står att ett fel uppstod och Windows har stängs, senare att man ska kolla om disken är rätt kopplad, att det kanske finns virus på disken, bla bla bla... Där är det stopp!!
I 2 dagar har jag forskat med ski..n och är jag slut på ideèr. Biosverison är F7, dvs den senaste. Minne från OCZ DDR2 PC2-6400 Platinum Revision 2 är med i BIOS också. Jag har tagit bilder på hur inställningar i BIOS ser ut men vet inte hur jag lägger upp de här.

Är det någon som känner igen den här och har lösning på problemet. Hör av är då!
TACK

Eftersom jag inte kan/vet hur man laddar upp bilder här så kan jag maila de till intresserade.

Permalänk
Medlem

Gå in här
http://imageshack.us/
SÅ kan man ladda upp bilder gratis
Har du testat att installera sat drivrutinerna, står typ tryck f6 för att installera scsi eller raid drivrutiner.
Brukar följa med en diskett för de.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Gå in här
http://imageshack.us/
SÅ kan man ladda upp bilder gratis
Har du testat att installera sat drivrutinerna, står typ tryck f6 för att installera scsi eller raid drivrutiner.
Brukar följa med en diskett för de.

Det är SP2 i XP så det behövs inte. Men för skojs skull har jag försökt med det också utan att lyckas. Jag lägger upp bilder lite senare under dagen, jag är på jobber just nu!
TACK

Permalänk
Medlem

SP2 har inte inbyggt stöd för SATA utan den brukar simulera att det är en PATA disk.

Permalänk

Tjena Royal fool, bygde precis ihop en sådan dator åt en kollega på jobbet och känner igen problemet. Här kommer mina iacktagelser:

- ds3 moderkortet har endast ICH8 sydbryggan(oranga sata portar) vilket betyder att den saknar stöd för så kallad AHCI (NCQ funktion för sata2 diskar). Gigabyte sätter därför på ett jmicron chip(har AHCI), kallar det gigabyte någonting, och färglägger dessa sata portar lila.

- När jag först satte ihop datorn använde jag först de lila portarna för mina samsung p120 diskar. Man var då tvungen att trycka F6 under installationen för att installera drivers för AHCI. Med min fullständiga windows xp pro version ("klockren") gick allt smidigt.

- När jag däremot provade med en "tweakad" windows, med slipstreamade drivrutiner fick jag upp just en sådan där blå skärm som du nämner. Bytte jag däremot till de oranga ICH8-sata portarna gick allting igen om utan problem, oavsett windows version.

-Prestanda förlusten utan AHCI verkar inte vara enorm

-

Visa signatur

Amd64 3000+@2400Mhz - 1024mb OCZ - Sapphire X800pro@16pipes 475/450 - zalman 300A-APF - 3Dmark03=11500

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bonzichrille
Tjena Royal fool, bygde precis ihop en sådan dator åt en kollega på jobbet och känner igen problemet. Här kommer mina iacktagelser:

- ds3 moderkortet har endast ICH8 sydbryggan(oranga sata portar) vilket betyder att den saknar stöd för så kallad AHCI (NCQ funktion för sata2 diskar). Gigabyte sätter därför på ett jmicron chip(har AHCI), kallar det gigabyte någonting, och färglägger dessa sata portar lila.

- När jag först satte ihop datorn använde jag först de lila portarna för mina samsung p120 diskar. Man var då tvungen att trycka F6 under installationen för att installera drivers för AHCI. Med min fullständiga windows xp pro version ("klockren") gick allt smidigt.

- När jag däremot provade med en "tweakad" windows, med slipstreamade drivrutiner fick jag upp just en sådan där blå skärm som du nämner. Bytte jag däremot till de oranga ICH8-sata portarna gick allting igen om utan problem, oavsett windows version.

-Prestanda förlusten utan AHCI verkar inte vara enorm

-

Du är kung kan jag säga, det funkade! Jag är så GLAAAD!
TACK SKA DU HA!
Hade aldrig kunna tänka mig att det kan vara XP, allt annat kunde vara fel men inte det. Jag använde XP sp2 " obevakad UT-lol" version , dvs twekad så många gånger tidigare och den tyckte jag var kanon.... men så fel jag hade :).
Version "klockren" visade sig vara bättre på Gigabyte kortet. Synd bara att det är så många uppdateringar sedan den komm ut.

BONZICHRILLE FOR PRESIDENT!!

Permalänk
Medlem

Man bör definitivt använda en orörd XP installationsskiva innan man utesluter dess effekter på hårdvaran. Oavsett vilken release grupp som släppt imagen... Apropå ingenting alls, warez får inte diskuteras här, om jag minns rätt. Skäms på er. Eller nått.

;- )
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Jag kör AHCI på de oranga sata portarna, har iofs ett DS4 så kanske inte likadant som på DS3.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Jag kör AHCI på de oranga sata portarna, har iofs ett DS4 så kanske inte likadant som på DS3.

Våra kära DS4or använder sig av ICH8R - dvs kortets alla SATA-portar (även jmicrons) har fullt AHCI-stöd, eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
Våra kära DS4or använder sig av ICH8R - dvs kortets alla SATA-portar (även jmicrons) har fullt AHCI-stöd, eller?

Aha, jo det är väl inte helt omöjligt att det är så.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk

En konstig sak jag kom att tänka på nu som jag vill dela med mig av är att när jag köpt en SATA-disk för första gången, det var för ett par månader sedan, frågade jag i lagringsforumet hur man installerade XP på disken. Jag blev tillsagd att jag var tvungen att ha SP2 integrerat i XPskivan för att det annars inte skulle finnas några SATA-drivisar och att jag kunde slipstreama in SP2 om jag laddade ner det och använde ett program för att skapa en image och sedan bränna ut den. När jag några månader senare skulle installera disken (slappt av mig) tog jag så min kopierade XPskiva med integrerat SP2 och kunde konstatera att jag misslyckats med bränningen. Jag misstänker att jag missade det här med bootbar CD...

Som tur var så hade jag blivit felinformerad och när jag gjorde ett till synes hopplöst försök att installera XP med min orginalCD utan SP2, drog installationen igång helt smärtfritt. Lite glad man blev då! Jag använder en av de gula SATAportarna på mitt Gigabyte P965-S3.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?