Permalänk
Medlem

Diod och sätta på datorn!!

hej hej jag undrar om 2 oliak saker

1. hur sätter man in en diod i datorn behöver man något speciellt motstånd eller kablar?

2. jag har funderat på en sak ganska länge, kan man bygga/köpen en krontroll så gör att man kan starta datorn i ett helt annat rum T.ex jag har vart på pekås efter skolan och e sugen på att sitta vid datorn trycker jag på knappen så startas datorn upp. detta skulle vara skit coolt om de skulle funka:D
men den mpste skicka 1 signal som varar typ 1-3 sec.

kan ni hjälpa mig? vad behövs för att bygga, vart kan man köpa de grejjer man behöver och är det tekniskt möjligt att ha sin dator så:D

tack på förhand för svar.

Korwish

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Medlem

d finns ju ett antal sätt.. :
-IR
-Bluetoot
-Internet
-auto

ir fördel
-"Lätt"
ir nackde
-Går inte så långt

bluetoot fördel
-tror det är ganska "lätt"
-går genom några väggar iaf..
-du kanske kan få d så du kan använda din mobil..
bluetooth nackdel
-lite dyrare tror jag

internet fördel
-Du kan göra det från skolan
-antagligen billigt
internet nackdel
-Du behöver dator/mobil + internet
-tror det blir avancerat

auto fördel
-du har tidsinställd varjedag kl 15.00 (borde gå)
auto nackdel
-ska du inte hem utan på resa kan d skita sig, men strömsladden finns ju, eller stänga av funktionen..

Dessa sätt borde vara möjliga, men vågar inte garantera, du kan ju höra med andra som är mera insatta i ir bt inet o auto..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olol
d finns ju ett antal sätt.. :
-IR
-Bluetoot
-Internet
-auto

ir fördel
-"Lätt"
ir nackde
-Går inte så långt

bluetoot fördel
-tror det är ganska "lätt"
-går genom några väggar iaf..
-du kanske kan få d så du kan använda din mobil..
bluetooth nackdel
-lite dyrare tror jag

internet fördel
-Du kan göra det från skolan
-antagligen billigt
internet nackdel
-Du behöver dator/mobil + internet
-tror det blir avancerat

auto fördel
-du har tidsinställd varjedag kl 15.00 (borde gå)
auto nackdel
-ska du inte hem utan på resa kan d skita sig, men strömsladden finns ju, eller stänga av funktionen..

Dessa sätt borde vara möjliga, men vågar inte garantera, du kan ju höra med andra som är mera insatta i ir bt inet o auto..

jaja joo tänkte på sådant.. men då vill man ju också veta om de finns nått ställe där man kan köpa delar eller bara hela delen....men du? bluetoth då kan jag ju aktivera den med mobilen.. fattas bara att sätta en bluetoth mottagare i datorn.. som skickar 1 signal:D

100k motstånd? oki

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Hedersmedlem

Lysdioder ska alltid seriekopplas med ett strömbegränsande motstånd enligt följande formel

R = (Uin-Uf)/Imax

R = motståndets resistans
Uin = matningsspänning
Uf = lysdiodens framspänningsfall
Imax = max ström som lysdioden tål

Vet du inget av detta, ta ett motstånd mellan 1 och 10k, det funkar alltid

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Lysdioder ska alltid seriekopplas med ett strömbegränsande motstånd enligt följande formel

R = (Uin-Uf)/Imax

R = motståndets resistans
Uin = matningsspänning
Uf = lysdiodens framspänningsfall
Imax = max ström som lysdioden tål

Vet du inget av detta, ta ett motstånd mellan 1 och 10k, det funkar alltid

oki tack så mycket. men vad skall jag stoppa i dioden i för kontakt? 4 pins molex kontakt? eller 4 pins floppy kontakten?

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Hedersmedlem

Det kvittar i vilken kontakt du sätter dem, du får ut samma spänningar i båda.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

startfunktionen gör du enkelt med en gammal mobiltelefon. låt strömmen till summern för ringsingnaler dra ett relä som kortsluter startkretsen på datorn.

då kan du göra så att du antingen ringer en signal eller skickar ett valfritt sms.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
startfunktionen gör du enkelt med en gammal mobiltelefon. låt strömmen till summern för ringsingnaler dra ett relä som kortsluter startkretsen på datorn.

då kan du göra så att du antingen ringer en signal eller skickar ett valfritt sms.

tack oskar lr vad du hette:D

okii förklara mera? skulle vara s*** kul att få det att funka, och så vill jag gärna ha mer hjälp med bluetooth fråga? går det? hur gör man? och vart kan man köpa delarna? man kan ju använda en garageport kontroll men i MYCKET mindra format?:D

hur sätter jag in datorn på tidinställning skulle också vara kul om nån visst?

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korwish

hur sätter jag in datorn på tidinställning skulle också vara kul om nån visst?

det finns program som fixar sånt, sleepy, Auto power on and power off osv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
det finns program som fixar sånt, sleepy, Auto power on and power off osv...

tack så mycket:D men jag vill gärna få mer information om "trådlös" start funktioner på datorn......

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Medlem

annars ställer du in datorn på att starta från valfri tangent på tbordet, köp förlängningskablar, slakta ett tbord och lägg det under en tryckkänslig platta vid ytterdörren, när du trampar på den så startas datorn
kanske behöver någon typ av signalförstärkning dock??

Permalänk

eller så paralell kopplar man bara dit en extra startknapp och sätter på ett lämpligtställe i huset

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
eller så paralell kopplar man bara dit en extra startknapp och sätter på ett lämpligtställe i huset

hehe tack.. men jag skulle hellre köra med nått trådlöst:D

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korwish

hur sätter jag in datorn på tidinställning skulle också vara kul om nån visst?

man kan göra så det startar upp en viss tid i bios.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning
annars ställer du in datorn på att starta från valfri tangent på tbordet, köp förlängningskablar, slakta ett tbord och lägg det under en tryckkänslig platta vid ytterdörren, när du trampar på den så startas datorn
kanske behöver någon typ av signalförstärkning dock??

Trevligt när någon kommer på besök då...

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
man kan göra så det startar upp en viss tid i bios.

OK.. men jag tror inte att jag har nån sådan inställning i min bios... eller ni kanske vet mer om mitt moderkort+bios än mig...MSI K9N SLI Platinum,nForce 570

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Medlem

är 99% säker att du har det på ditt bios, vet dock inte under vilken kategori, kan kolla när jag kommer hem då jag har liknande moderkort som dig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
är 99% säker att du har det på ditt bios, vet dock inte under vilken kategori, kan kolla när jag kommer hem då jag har liknande moderkort som dig.

jaa kolla det snälla!! skriv så fort du får veta....

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH