Permalänk
Medlem

http:// spärat i skolan

http:// är spärat i skolan men det sjuka är att ftp:// fungerar bra fins det något program för att ta sig förbi spären någor program som inte surfar på port 80 ? jag är öppen för alla lösningar ?

Visa signatur

Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

Permalänk

Ni får inte surfa alls?

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att dom har installerat en proxy?

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Medlem

Mm tror det iblan kan vi surfa och ibland, ibland inte det är läraren som slår på och av. Är ireterande för jag kommer inte åt min xdrive hdd på internet tror ni att man kan gå runt det ? kan ju vara en router också kan jag misstänkta

Visa signatur

Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

Permalänk
Medlem

Kan vara rätt marigt.... Lösningen kan vara att köra en tunnel över ftp-porten (eller någon annan öppen port) med t.ex. ssh.

Sök på stunnel på nätet.

Edit: Detta kräver förstås en maskin på nätet som kör ssh

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Medlem

ok då får man alså ha dator på hemma då ? och kör det programet ? och sedan koppla upp sig på ftp via skolan till sin egen dator....

tror jag komm på en lösning på problemet ska se om det funkar skolan har typ fjärskrivbord som vi ska kunna nå hemmifrån ska se om dom har blockat det om inte så är det bara att logga in och surfa via den...

med andra ord så skapade skolan ett problem som dom löste åt mig det digggar jag hårt att ingen har kommit på det tidigare i skolan

Visa signatur

Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

Permalänk

Du har inte funderat på att använda tiden i skolan till något vettigt? Som att lära sig stava?

Permalänk
Korsordsguru

Tycker det verkar lite stört att http är blockat. Varför har ni ens internetuppkoppling på elevdatorer? Det vanligaste brukar ju vara att man bara får använda datorerna för att skriva skolarbeten och surfa för att kunna samla fakta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Du har inte funderat på att använda tiden i skolan till något vettigt? Som att lära sig stava?

Snälla...?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Du har inte funderat på att använda tiden i skolan till något vettigt? Som att lära sig stava?

Du tog orden ur munnen på mig

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Verkar ju helt klart udda att port 80 skulle vara stängd, brukar väl snarare var en av de få portar som skolor lämnar öppen.. Men som du själv sa, fjärrskrivbord borde funka, annars kan du klämma upp en vnc server hemma och skicka data över port 20-21

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Du har inte funderat på att använda tiden i skolan till något vettigt? Som att lära sig stava?

Det är väl det han gör. Men jag antar att din syn på lärande inte är så vid.

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonasee
Det är väl det han gör. Men jag antar att din syn på lärande inte är så vid.

Om läraren spärrar port 80 ibland så finns det en anledning till det.
Varför sitta och gnälla över att man inte får surfa i skolan vissa tider, sen när är det en rättighet?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Inaktiv

när vi lärare körde med spärr så man inte kunde surfa. men andra portar funkar. körde jag med Remote control till datorn hemma och surfa där. Nog lättast och är faktiskt rätt smidigt att nå alla sina saker samtidigt.

Bogg, det är rätt skönt att kunna surfa istället för bara ligga på bänken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha

Bogg, det är rätt skönt att kunna surfa istället för bara ligga på bänken.

Frågan är inte om det är skönt, frågan var varför ni tycker att det är en rättighet att få nöjessurfa under lektion?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Frågan är inte om det är skönt, frågan var varför ni tycker att det är en rättighet att få nöjessurfa under lektion?

Kan ju också vara skönt för studenter att ha access till internet för att leta diverse information.

Permalänk
Medlem

Om det är på svenskalektionen som internet spärras så är det ju helt på sin plats.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Kan ju också vara skönt för studenter att ha access till internet för att leta diverse information.

Självklart, nog det som är tanken.

Därför är det bra att det spärras när det inte behövs, man vet ju själv hur det funkar när alla elever sitter å spelar på sina laptops å så står läraren där framme å maler till en död publik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Självklart, nog det som är tanken.

Därför är det bra att det spärras när det inte behövs, man vet ju själv hur det funkar när alla elever sitter å spelar på sina laptops å så står läraren där framme å maler till en död publik.

Mjo men på inlägget låter det som om dom blockar internet under hela skoldagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Kan ju också vara skönt för studenter att ha access till internet för att leta diverse information.

"iblan kan vi surfa och ibland, ibland inte det är läraren som slår på och av."

Läraren slår alltså av när han anser att dom ska lyssna på honom istället för att surfa, så jag ser inte riktigt att det skulle vara nödvändigt "just då" att skaffa info

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Inaktiv

aja, har själv vatt med om samma skit. tycker det är löjligt när ens nät blir spärrat när man redan kan skiten som gås igenom eller man redan gjort klart upgifterna. ser inte vad för bra man lär sig av att sova på en bänk eller spela Ms-röj istället För det är väl det ni gör istället då när ni inte pluggar... sover eller Ms-röj istället för något vettigare.

Vår lärare hade nätet avstängt under programmeringslektinerna (vilket var typ halva dagarna). Lite trist att lära sig hur en knapp funkar i VB i 5 dagar, utan att få göra annat när man fattat det efter 10min.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
aja, har själv vatt med om samma skit. tycker det är löjligt när ens nät blir spärrat när man redan kan skiten som gås igenom eller man redan gjort klart upgifterna. ser inte vad för bra man lär sig av att sova på en bänk eller spela Ms-röj istället För det är väl det ni gör istället då när ni inte pluggar... sover eller Ms-röj istället för något vettigare.

Vår lärare hade nätet avstängt under programmeringslektinerna (vilket var typ halva dagarna). Lite trist att lära sig hur en knapp funkar i VB i 5 dagar, utan att få göra annat när man fattat det efter 10min.

Risken finns ju att snubben bakom eller brevid ser att du surfar och därför börjar göra det själv. Eller folk som bara tycker att det är "Tråkigt" för att dom inte förstår börjar surfa istället för att faktiskt försöka lära sig något. Eller att någon som helt enkelt inte "Gives a crap" surfar för att spendera tiden.

Finns både goda och dåliga saker med att spärra internet under lektionerna, enligt mig överväger de goda de onda.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Inaktiv

beror väl på vilken nivå det gäller. Gym är ju helt frivilligt att gå ta eget ansvar

Permalänk
Inaktiv

Det kan ju vara kul att ha något att göra på Hålor som är sådär 4 timmar långa... Om man inte har några läxor iaf XD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
beror väl på vilken nivå det gäller. Gym är ju helt frivilligt att gå ta eget ansvar

Det där är i stort sett bullshit.

Visst är gymnasiet frivilligt att söka till, MEN har du väl kommit in och påbörjat utbildningen har du skyldighet att sköta skolan.
Det straff dom har är att underkänna dig, dra in ditt studiebidrag eller att slänga ut dig från skolan helt och hållet. Dom kan inte direkt Tvinga dig till skolan, men det ska mycket till innan dom gör det ens på grundskolan.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Det där är i stort sett bullshit.

Visst är gymnasiet frivilligt att söka till, MEN har du väl kommit in och påbörjat utbildningen har du skyldighet att sköta skolan.
Det straff dom har är att underkänna dig, dra in ditt studiebidrag eller att slänga ut dig från skolan helt och hållet. Dom kan inte direkt Tvinga dig till skolan, men det ska mycket till innan dom gör det ens på grundskolan.

hepp, tyckte jag hade ett val att gå eller inte, hoppa av eller inte. guess not tack för infon. Du kan jobba/praktiser istället. du kan gå om... om du vill. Du kan gå ut med IG i vissa ämnen o ändå komma in på högskola. Så vilka kurser man vill kämpa i eller inte är helt frivilligt det med.

Permalänk
Medlem

http://www.publicproxyservers.com/page1.html

Ta och kopiera någon av IP nummrena + Port, gå in i Proxy inställningarna och klistra in, spara och testa. Funkar det inte så prova en annan.
(United Arab Emiretes är den jag testat och den fungerade)

Så har flera tagit sig in på Lunarstorm på skolan, vilket annars är låst. Tror inte dem låst någon annan sida så jag har bara kunnat testa den.

Kanske är helt ute och cyklar men kan vara värt att testa iallafall.

Visa signatur

PC (hemma): i5-3570k | GTX 560ti | 16gb Corsair Vengeance 1666mhz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair Neutron 128gb SSD + 2 TB WD | Corsair TX-550M | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design R4 | HP w2207 22" | Qpad MK-50 | Steelseries Sensei Macbook Air 13": i5 1,7 ghz | Intel HD 3000 | 4gb | 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
hepp, tyckte jag hade ett val att gå eller inte, hoppa av eller inte. guess not tack för infon. Du kan jobba/praktiser istället. du kan gå om... om du vill. Du kan gå ut med IG i vissa ämnen o ändå komma in på högskola. Så vilka kurser man vill kämpa i eller inte är helt frivilligt det med.

Klart du har ett val att gå eller inte, men Ska du gå så har du en "skyldighet" att sköta dig. Annars straffas du. Allt som är på nått vis straffbelagt anser jag då har en sorts skyldighet att utföras.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Du har inte funderat på att använda tiden i skolan till något vettigt? Som att lära sig stava?

Pling plong?
Grabben har dyselexi.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Du har inte funderat på att använda tiden i skolan till något vettigt? Som att lära sig stava?

DU har inte funderat på att läsa hans sign där det står att han har dyslexi?
jävligt kasst att trampa ner på folk och försöka lära han en läxa när du själv behöver en.