Permalänk
Medlem

41c idle me zalman 9500 på lägsta varv o aldrig mer en 51c i load E6300 @ stock

Visa signatur

Asus P5B Dlx, C2D E6600,4x1028MB Kingston PC5300, Gigabyte Radeon x1950PRO, Antec P150 Miditower, Corsair 620W, Scytche Infinity
[img]http://www.speedtest.net/result/1074462145.png[/img]

Permalänk

sänkte vcore till 1,3~

fortfarande stabilt (prime, orthos osv)

max load (TAT 100%):
56/57

orthos:
51/52

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

vcore 1.3v @ 3.4 GHz?
Andra värden, utom tempar?

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk

multiplier 8
fsb 425
vdimm 2,05v
pci-e 100
pci 33,33
allt krimskrams disabled

men prime ballade ur efter 8h. måste höja vcore.

edit: jaha, höjde vcore lite. då sket sig orthos efter bara 20 min. skumlo... I'll be back!

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
....Före er som ska lappa så tänk på att inte lappa processorn genom att föra den fram å tillbaks eller i en cirkel hella tiden. Risken med det är att den istället för att bli konkav är att den blir oval....

Konvex!
(Vill inte vara språkfa....st men men...)

Lappade som sagt min E6300 nyligen och den var ju konkav som ett badkar innan. Du har helt rätt i att det är lätt blir att man slipar kanterna för mkt vilket bidrar till en konkav yta, men se bara till att sluta så fort ytan blir helt "kopparblank" så skall det ändå bli klart bättre än innan iaf. Försök också att dra långa, jämna drag så blir det bra.

Visa signatur

E6300 m Schyte Ninja | Asus 7900GT m Zalman VF900-Cu| Abit Ab9 Pro | 2GB 5300 Kingston| Hiper 580W | Antec P180B | HDA Digital X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dexxamannen
Konvex!
(Vill inte vara språkfa....st men men...)

Lappade som sagt min E6300 nyligen och den var ju konkav som ett badkar innan. Du har helt rätt i att det är lätt blir att man slipar kanterna för mkt vilket bidrar till en konkav yta, men se bara till att sluta så fort ytan blir helt "kopparblank" så skall det ändå bli klart bättre än innan iaf. Försök också att dra långa, jämna drag så blir det bra.

Gör en åtta så blir det inga problem heller. Så man ska lappa om det går. Sedan sk man inte ta i får attans mö heller utan se till att man ha gämt tryck på föremålet i detta fall processorn så att det tar gämt över den.

Permalänk
Medlem

Har 35-36 grader på både moderkort och proccessorn nu i idle när jag kollar i bios efter flera timmar. c2d 2.4ghz @ 9x333mhz
Använder bara stock kylaren + en chassifläkt i fronten under diskarna.

Tejpade igen alla öppningar i burken så att nu strömar luftern in där fram och sen suger nätagget ut luften där bak.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB

Permalänk

pa1983, Här får du en länk till hur man tar bort ihs.

http://modbox.hu/forums/index.php?ac...&st=0#entry384

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scarfaceII
pa1983, Här får du en länk till hur man tar bort ihs.

http://modbox.hu/forums/index.php?ac...&st=0#entry384

OBS! kärnan sitter limmad på conroe prollarna så det är extremt svårt att ta bort ihs!

(skumm länk btw?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scarfaceII
pa1983, Här får du en länk till hur man tar bort ihs.

http://modbox.hu/forums/index.php?ac...&st=0#entry384

länken fugnerade inte. Sedna harj ag tat bort flera HIS i mina dagar men vet att Pentium D har ett lod i mellan som smälter vid en 95C eller så villket gör det näst intil omöjligt å få av den. men som AMD brukar ha så är det varnligt termiskt lim eller pasta då gårt. hur det är med itnels nya Core 2 Duo vet jag inte. kanske skaffar en själv i framtiden då åker HIS:en av i så fall om det är möjligt för det ger fan så mö mer. Gjorde det redan på mina K6-2:or när ajg klocakde dom. kör en utan HIS nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
länken fugnerade inte. Sedna harj ag tat bort flera HIS i mina dagar men vet att Pentium D har ett lod i mellan som smälter vid en 95C eller så villket gör det näst intil omöjligt å få av den. men som AMD brukar ha så är det varnligt termiskt lim eller pasta då gårt. hur det är med itnels nya Core 2 Duo vet jag inte. kanske skaffar en själv i framtiden då åker HIS:en av i så fall om det är möjligt för det ger fan så mö mer. Gjorde det redan på mina K6-2:or när ajg klocakde dom. kör en utan HIS nu.

jag har läst om en del försök av folk som provat och det ska tydligen vara ganska så ordentligt svårt

vad jag har för mig så var dom limmade... ^o) och lim kan ju inte vara OMÖJLIGT att värma?

(klaga inte på mig för att jag e noob )

Permalänk

Ok den funkar inte.

Gå in på xtreme systems forum under kategorin intel där finns en tråd om ihs.

Där funkar länken i allafall.

Permalänk
Medlem

E6600@3ghz med Zalman 9500AT

Idle med coretemp:
CPU1 48
CPU2 47

Idle med TAT:
CPU1 50
CPU2 48

Load med TAT:
CPU1 69
CPU2 68

Load i TAT och coretemp med 2xPrime95:
CPU1 59
CPU2 59

Load i TAT och coretemp med orthos:
CPU1 57
CPU2 56

Load i TAT, everest och coretemp med everest:
CPU1 62
CPU2 62

Varför visar de så olika? CPU usage var 100% under alla testen. Nu har jag hög vcore 1.4v och tempsen borde gå ner då jag sänker den. Men detta är inget jag vill köra 24/7.

Update: Efter att ha sänkt volten till 1.3(testade 1.275, ostabilt) så går systemet inte högre än 54/53 på de två kärnorna i orthos med fläktar på medium, jämfört med high i det ovanstående. Har ett p180 med totalt 6st 120mm fläktar. Moderkortet går inte över 34(enligt everest) och av vad jag läst mig till så är det lågt. Kan man lita på everest då det gäller moderkortet, är det samma som NB och SB?

Visa signatur

Aboo!

Permalänk

ASUS Probe:
CPU 46
System 35

Coretemp:
CPU1 50
CPU2 47

Detta är idle temperaturer, tycker det verkar väldigt högtt, men iofs så har jag stock kylare som går på ~900 RPM.

Visa signatur

ASUS P8Z68 Deluxe | i5 2500k@4,6 | Radeon 5750 | Corsair 550W | Corsair Force GT 60gb | Samsung Spinpoint 250GB | Corsair Vengeance 8gb

Permalänk
Medlem

E6600 ocklockad, stock kylare, Gigabyte GA-945

Idle
CPU1 48-53C
CPU2 ?

Load
CPU1 55-60C
CPU2 ?

Använder Speedfan som visar konstant temp på en kärna och en rörlig temp som jag gissar på är riktig på den andra.

Verkar den inte väldigt varm? I bios står det att cpun är på 60C, i idle(vanligt användande).

Permalänk

Zindji du måste ha för mycket kylpasta eller en felmonterad kylare 60 i idle är verkligen inte bra.

Visa signatur

ASUS P8Z68 Deluxe | i5 2500k@4,6 | Radeon 5750 | Corsair 550W | Corsair Force GT 60gb | Samsung Spinpoint 250GB | Corsair Vengeance 8gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan_banan655
Zindji du måste ha för mycket kylpasta eller en felmonterad kylare 60 i idle är verkligen inte bra.

Jo, låter högt. Men förut så var det mycket snack om att tempen i bios inte stämde på grund av att sensorerna.. någonting. Den visar ju inte samma som Speedfan.

Tror den är rättmonterad (ska kolla upp det en extra gång), och använder stockpastan som fans på kylaren.

Permalänk
Medlem

Har bytt till en arctic freezer 7 och Arctic pasta 5 och har fått med fläkten på Optimal inställning i Q-fan´, ligger i snitt på 1300 rpm. och en 120 fläkt bak i Sonata 2 lådan på medium.

IDLE Med TAT

39-41
39-41

LOAD Med TAT

59
59

IDLE Everest

37-40
37-40

LOAD Med Everest

58-59
58-59

IDLE Asus Probe 2

43-45
43-45

LOAD Asus Probe 2

61-63
61-63

Nu tänker jag att 2 av 3 programm visar ungefär samma, så då borde det vara hyfsat pålitligt.

När jag belastar 100% så går tempen upp till ca 51-53 inom några sekunder och sedan klättrar upp till max resultatet och håller sig där i 30min då jag avslutat testet.

Låter detta rimligt, kan skada uppstå eller kan jag låta det vara som det är.

För mycket kylpasta ger ju sämre ledningsförmåga av värmen och då borde ju lite för lite ge bättre avlednings förmåga.

Så även ingen kylpasta borde ju ge bättre avlednings förmåga än för mycket.

Eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strevert
Låter detta rimligt, kan skada uppstå eller kan jag låta det vara som det är.

För mycket kylpasta ger ju sämre ledningsförmåga av värmen och då borde ju lite för lite ge bättre avlednings förmåga.

Så även ingen kylpasta borde ju ge bättre avlednings förmåga än för mycket.

Eller?

Svaren finns redan i tråden. Men dina tempraturer ligger under det som är rekomenderat av Intel, så det är helt ok. Sen hurvida de är höga eller ligger normalt beror ju på vad du kör med för Vcore och hur mycket du har överklockat den osv.

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk

Ser att många precis som jag har 2-3 graders skillnad på tempsen på de båda kärnorna. Någon som vet hur man får ordning på detta och vad som är anledningen?

Har 45 idle och 62 load på core 1
och 47 idle och 64 load på core 2

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
Ser att många precis som jag har 2-3 graders skillnad på tempsen på de båda kärnorna. Någon som vet hur man får ordning på detta och vad som är anledningen?

Har 45 idle och 62 load på core 1
och 47 idle och 64 load på core 2

Misstänker det har att göra med ojämn kontaktyta på kylaren / cpu'n. Överväger lappa cpu'n till helgen, men vet inte om det är värt garantin. Irriterande är det i alla fall

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

Fasen grabbar!

Behöver lite hjälp.

Min temperatur på processorerna ligger på:

38 grader idle och 42 grader vid load.
Det är vid en körning på 2,7 Ghz

Det som jag dock tycker är skrämmande är att MB visar en temperatur på 49-51 grader.

Följde komponenter används: Asus Probe,

P5W DH dlx, 7950GX2, E6600, Coolermaster Cavalier 3, Hiper 580 nätagg.
Allt körs med stockkylare.

Hur fasen kan moderkortet bli så satans varmt?

Visa signatur

Inte så vass..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Labben
Fasen grabbar!

Behöver lite hjälp.

Min temperatur på processorerna ligger på:

38 grader idle och 42 grader vid load.
Det är vid en körning på 2,7 Ghz

Det som jag dock tycker är skrämmande är att MB visar en temperatur på 49-51 grader.

Följde komponenter används: Asus Probe,

P5W DH dlx, 7950GX2, E6600, Coolermaster Cavalier 3, Hiper 580 nätagg.
Allt körs med stockkylare.

Hur fasen kan moderkortet bli så satans varmt?

Ta tempraturen med TAT istället.

p5w går varmt eftersom sensorn sitter vid sydbryggan.
ta bort koppar plåtarna över ICH/MCH, byt ut pastan till ett jämnt lager AC5, rikta en 80mm fläkt mot sydbryggan och tempraturerna kommer att ligga runt 36-37C under load.

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choppern
Ta tempraturen med TAT istället.

p5w går varmt eftersom sensorn sitter vid sydbryggan.
ta bort koppar plåtarna över ICH/MCH, byt ut pastan till ett jämnt lager AC5, rikta en 80mm fläkt mot sydbryggan och tempraturerna kommer att ligga runt 36-37C under load.

Detta kommer säkert funka superbra. Dock känns det juh lite knepigt att man skall behöva byta ut kylpastan och även montera dit en 80mm fläkt som är riktad mot sydbryggan. Är inte detta att frångå den passiva kylning som moderkortet är byggt för?

Men tack för svar. Kommer nog att få göra detta ingrepp.

Visa signatur

Inte så vass..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Labben
Detta kommer säkert funka superbra. Dock känns det juh lite knepigt att man skall behöva byta ut kylpastan och även montera dit en 80mm fläkt som är riktad mot sydbryggan. Är inte detta att frångå den passiva kylning som moderkortet är byggt för?

Men tack för svar. Kommer nog att få göra detta ingrepp.

Så har många av oss gjort och det funkar hur bra som helst.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Mitt p5w dh ligger på 34 grader i load enligt everest E6600@3ghz, har inte tagit bort metallgrejjerna på SB och NB eller bytt kylpasta. Har dock 2x120 fläktar som blåser över moderkort och GPU i mitt P180B

Visa signatur

Aboo!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad jag har för fel men har fått ner MB tempen ifrån 50 till 42 med hjälp av 2 st 80 fläktar bak men CPU ligger på 51C i idle och när jag drar igång med TAT 100% på båda kärnorna åker jag upp till 70 C och då med ett nyinköpt Mini Typhoon (ett helvete att få på plats) som iaf är tystare än orginalfläkten men trodde jag skulle få ner tempen än del. Datorn är en E6400 oklockad.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pösk
Jag vet inte vad jag har för fel men har fått ner MB tempen ifrån 50 till 42 med hjälp av 2 st 80 fläktar bak men CPU ligger på 51C i idle och när jag drar igång med TAT 100% på båda kärnorna åker jag upp till 70 C och då med ett nyinköpt Mini Typhoon (ett helvete att få på plats) som iaf är tystare än orginalfläkten men trodde jag skulle få ner tempen än del. Datorn är en E6400 oklockad.....

Tyvärr är det så att alla inlägg jag läst från de som kör mini typhoon säger det samma, att de får höga tempraturer. Det är helt enkelt inte en särskilt bra kylare, och vore jag du skulle jag reklamera den om möjligt.

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

Hej, jag tänkte lämna tillbaka den för jag är inte alls nöjd. Köpte den på Komplett, har man rätt att returnera den? Okay den är tyst men är fan sämre på att kyla än orginalfläkten...hade 66C i CPU på max load och nu med den nya 70C

Det var en snubbe på Komplett som rekommendera den. Allt finns ju kvar, kartong mm...kylpastan jag fick med behövde jag inte använda!

Permalänk
Medlem

Blir inte klok på min c2d e6600. Har monterat om kylflänsen ett antal ggr får fortfarande 78c med tat 100% sen vågar jag inte köra mer. Vid utblåsen på lådan är det knappt ljummet, definitivt inte som min gamla p4 burk som blåste varmt.
Enda chansen att komma under 50C är att att ha speedste på på så den klockar ner sig till 1600 mhz..

Edit

Gjorde ett test och drog ränder av kylpasta på cpun och satte på kylflänsen monterade det som det skulle sitta och tog av det igen såg att ca 1-2 cm² i mitten på cpun var opåverkade. Är detta en retur tro ?

Visa signatur

I7 4790K | 16 gb | Gigabyte 980 | 1TB Evo 840 | Node 304 |