Permalänk

Chassistädning...

Blev färdig i helgen med storstädningen utav mitt chassi. Hade köpte in lite små saker som jag skulle sätta in också.
Nu när jag är färdig så tänkte jag dela med mig av min lilla upplevelse genom att ha dokumenterat allt

Oki, började alltså med att ta en titt in i lådan.. inte mycket att hurra för precis..
Har alltså ett Antec P180 chassi som är uppdelat i två delar...
Överdelen:

Underdelen:

Bland annat så skulle dessa delar in:

Först och främst var jag tvungen att ordna min söndriga NB kylar hållare... ni ser just nu en provisorisk variant med en Zalman NB kylare:

Här ser man att ena hållaren har trillat av till NB kylare. Titta nere till vänster på bilden:

Detta är dock inget farsans gamla hederligare lödkolv inte kan ro på

Två klickar lödtenn senare så sitter den som ett smäck:

När jag ändå har NB kylaren borta så passar jag på att ta av min Zalman CPU kylar med. En aning dammig.....

Hivar fram den nya NB kylaren:

Och inget ny kylare sätts på utan....

CPU kylaren tillbaka med fräsch kylpasta samt nya NB kylaren:

Sedan klämde man dit lite nya gummipackningar för fläkten bak:

Likadant för de två skruvarna för fläkten i taket:

Nu var det dax att fästa en gummiram till nätaggregatet. Tycker ni denna är liten så är det pga att det är till en 80x80 mm fläkt. Den till nätaggregatet var lite mer avlång

Sedan var det bara att skruva dit det med nya fina gummiförsedda skruvar:

Drog om kablarna en del vid nätaggregatet:

Fick gömma en del under. Är sådana för SATA diskar samt gamla moderkort, ingen användning för dem

P180 är lite dumt konstruerat för det finns ingen direkt "gång" för kablarna direkt in till den nedre främmre delen där HDD's ska sitta.
Hittade dock en liten gömma där man kunde dra dem direkt förbi fläkten:

Sedan var det dax att ta hand om sladdarna som kom ut i den övre delen av chassit. Kom på en bra idé för att få en kabel att ligga på plats.
Använder inte den extra delen till grafikkortet då den inte gör någon skillnad och bara låter... men man kan använda fästet.. bara vänd på skruvarna så att de är mot moderkortet.

Sedan klämmer man in kabeln och skruva lite försiktigt så man inte pressar ihop dem för mycket.

Sedan var det dax för att gömma kablarna för fläktarna där bak och i taket.

Efter detta var det dax att fästa in grafikkort samt ljudkort(åh fina X-fi...)
Försökte gömma runt kablar så gott man kunde.. inte det lättaste alltid...

Klämmde in fläktkontrollerna för CPU samt GPU med. 2 st Zalman fanmate2, funkar prima. Kör både GPU och CPU på lägsta möjliga varv.

Lyckades gömma undan och fästa mina fanmate2 vid DVD slotsen(underbara buntband ):

När jag ändå var inne och grävde så passade jag på att försöka koppla in mina front audio I/O portar vilket visade sig funka prima.
Det enda är att ljudet till högtalarna inte stängs av automatiskt när man kopplar in hörlurar i frontpanelen...
Fick klura ett tag innan jag fick alla sladdar rätt med så här blev det för mig.

Från höger till vänster sitter det så här: jordkabeln, audio left, mic ström, audio right sedan ett mellanrum innan mic-in sätts på den 5:e jumpern från vänster.

Och så tillslut blev man färdig
Överdelen:

Underdelen:

Kom gärna med feedback.

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem

Fin städning Jag förväntade mig dock bilder på gangster damm-tussar, men dessa bilderna var lika fina.

Permalänk
Inaktiv

varför byta till en sämre nb kylare?

Edit: ahh ser nu varför

Permalänk

Oh yes.. det var tvunget..
Zalman skulle inte passa från början.. men ja testa och då flög ena fästet..
Man märker att Zalman var klart bättre.. den nya är stekhet...

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem

stiligt!:) Får en att känna sig lite dålig som har ett ostädat chassi! Tur att man inte har lådan öppen:D

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Varför inte bara fästa zalman nb kylarn med värmeledande lim? funkar 100% perfekt.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk

Har funderat på det där.. men detta funkade helt ok med.
Kan spara Zalman:en tills jag köper nytt

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem

Hej, gillar verkligen att se när det är "ordning på torpet". Snyggt jobbat och dessutom ett mycket roligt jobb

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Jäeklars vilken skillnad, du!

sån där antec noisekiller måste jag också skaffa inget snack om saken

återigen, väldigt prydligt och fint, gj!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk

Lite uppdatering på lådan.

Ihandlat lite nya saker som har förts in i datorn.
En ADDA fläkt som ska blåsa på grafikkortet:

Hittade en sådan här som jag inte kunde hålla mig borta ifrån heller.. de sades att inte den skulle passa på det grafikkortet jag har ett 6600GT AGP.

Skulle monterat in allt när jag fått ett par beslag från antec för att fästa 120mm fläkten vid grafikkortet. Men jag orkade inte vänta. Hade fått mina PCI-plåtar i alla fall.

Det första som gjordes var att slänga in de nya PCI-skydden från Antec:

Sedan bytte jag från en ZalmanVF700-Cu till en VF900-Cu, någon som behöver en grafikkortskylare billigt så hör av er De som sa att VF900 inte passar på nvidias 6600GT AGP hade inte testat på ett Gainward.

Istället för att fästa den nya 120mm fläkten med Antecs beslag så testa jag att fästa den i fronten på lådan. Detta är den framifrån.

Från insidan:

Fick ta bort den vanliga fläktinfästningen då mina skruvar inte var tillräckligt långa, plus att det inte gick att ljuddämpa det med gummiringar med den kvar:

Tyvärr så träffade fläktbladen infästningen till luftfilterna:

Använde gummiringar på fläkten för att öka avståndet så fläkten inte skulle slå i fästena till luftfiltret:

Använde sådana här skruvar för att dämpa vibrationerna ytterliggare:

Fick med en ny fanmate2 från Zalman så jag fäste den som mina andra så jag kommer åt dem genom att öppna frontluckan på datorchassit.
Kopplade denna till den nya 120mm fläkten:

Fläkten på plats:

HDD hållaren på plats framför:

Si så där, då så var det ytterliggare mer strömätande saker i lådan
Men tyst och svalt är det i alla fall

Sänkte tempen på GPU med ca 10 grader samt NB och CPU med ca 5 grader.

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem

Vilken skillnad det blev i ditt chassi!

Blev lite intresserad av "PC Noice Killer" och undrar bara var du har köpt det paketet?

Och PCi-skydden från Antec - vad är det för något? - är det vad som ser ut att vara något plastliknande på kortet? Ser inte så bra!

Visa signatur

Mick

Permalänk

PCI-skydden är metal sakerna med hål i som man ser på bilden.
Normalt är det hela metallskydd som man fäster för de hålen på baksidan som annars är till för grafikkortens monitorkablar eller ljudkortets ljud in- och utgångar.
Så istället för att de är helt täckta så har de gjort lite fin perforering i dem så att luften smiter ut.

Noise killer kitet som jag skrev om kommer fran Antec, köpte det på Webhallen.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=21127&traff=1
Funderar starkt på att skicka efter några till då skrivar och gummiringar som följde med var hur bra som helst. Lika så vibrationsdämparna för 80mm fläktar och nätaggregat.

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem

blev det stor skillnad i ljudnivån?

Permalänk
Medlem

Jättefin artikel, och utmärkta bilder.
Jo dom dämparna är faktiskt utmärkta.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Tackar för feedbacken Bogey.

Ljudnivån är enbart ett tyst sus av vind som åker igenom burken.
Räcker att man han fönstret öppet eller nått annat litet bakgrundsljud för att man ska behöva kolla på power lampan om datorn verkligen är på.

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem

Var har du köpt de där pci-skydden?

Visa signatur

Mick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sync
Var har du köpt de där pci-skydden?

ag tror man får dem gratis av Antec om man har den äldre versionen av P180 där de inte följer med.

Bra jobbat jag ska nog köra nån renrensning av torpet med nu i höst.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Blev ju grymt mycket finare

Man känner sig lycklig och inbillar sig att datorn har blivit mycket snabbare

Puss