Problem med fallande tradar

Permalänk
Medlem

Problem med fallande tradar

Hej! Skriver utan aoo sa ni vet, men hur som helst. Ett stort problem jag markt ar tradar man postar, som gar ner och till nasta sida och sen kommer den inte upp igen. Mest galler det i Operativsystem, Programming/Design. Ser det som ett stort problem da intressanta tradar faller ner. Maste finnas losningar pa det har. En ar ju att alla kollar pa dom andra sidorna och en ny funktion vore kanske att ha Visa alla olasta inlagg, sa kan man sortera inom period, funktion.

Men nagot maste goras for nar man startad traden och vill fa upp den sa gar det inte, man far ju bara posta ett inlagg och da kan man inte bumpa traden.

Sa undrar vad ni tycker om detta.

Permalänk

Re: Problem med fallande tradar

Citat:

Men nagot maste goras for nar man startad traden och vill fa upp den sa gar det inte, man far ju bara posta ett inlagg och da kan man inte bumpa traden.

Har aldrig fattat varför det är så på det här forumet.

Visa signatur

/Mattias

Permalänk
Medlem

Re: Re: Problem med fallande tradar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte8805
Har aldrig fattat varför det är så på det här forumet.

Mjo, ganska dåligt system faktiskt. Tror spam inte är någon större fara på det här forumet om man tog bort 1 inlägg i rad spärren.

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet med att trådar faller ner verkar vara störst i Grafikkort och datorskärmar och några andra forum. Jag tror ändå att det fungerar rätt bra som det är.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med

Citat:

En ar ju att alla kollar pa dom andra sidorna och en ny funktion vore kanske att ha Visa alla olasta inlagg, sa kan man sortera inom period, funktion.

Skulle du kunna förklara det närmare?

Vad skulle det vara för mening med att tillåta flera inlägg i rad? Man kan ju redigera sina inlägg. Det borde räcka. Att bumpning är förbjudet tycker jag är bra. Det finns forum där bumpning är tillåtet som har haft så stora problem med det att de har tvingats bygga in en bump-knapp i forumet som man kan trycka på var tionde minut. Så vill jag inte att det ska bli på det här forumet.

Permalänk

Jag tycker man skulle kunna få bumpa om man har någon ny vettig information.

Bla bla bla, min hemsida är trasig, jag tror det är bla bla..
(webservern går ner strax efter inlägget postades)
(343 svar om att webservn är nere)
Okej, Märkte det. Hojtar till när den kommer upp igen!
(webservern kommer upp, och tråden försvinner, blir tvingad att skapa en ny tråd eller fixa en bekant som kan skriva något halvvärdelöst som bump)

Kanske lite dåligt exempel dock.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Jag tycker man skulle kunna få bumpa om man har någon ny vettig information.

Bla bla bla, min hemsida är trasig, jag tror det är bla bla..
(webservern går ner strax efter inlägget postades)
(343 svar om att webservn är nere)
Okej, Märkte det. Hojtar till när den kommer upp igen!
(webservern kommer upp, och tråden försvinner, blir tvingad att skapa en ny tråd eller fixa en bekant som kan skriva något halvvärdelöst som bump)

Kanske lite dåligt exempel dock.

I så fall skulle ju alla hävda att deras bumpningar är legitima. Jag tror inte att det skulle fungera i praktiken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
I så fall skulle ju alla hävda att deras bumpningar är legitima. Jag tror inte att det skulle fungera i praktiken.

kanske det det, Men man kan ju skriva i "bumpen" Den nya faktan eller vad det nu man har fått tag på som är relevant för att tråden skulle behöva bumpas.

Fast det är nog som du säger, det hela skulle väll sluta med att folk bumpade för varje liten sak.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man ska få bumpa trådar, varför?
Jo, tänkt om man har ett problem man inte lyckas lösa så därför skriver man en tråd, nu kanske det är så att det ät ett väldigt svårt problem som endast ett fåtal personer på forumet skulle kunna svara på men man kanske skriver tråden vid en dålig tidpunkt på dagen då ingen av dessa personer är inne, sedan så börjar folk i samma forumsdel skriva i trådar, ens problem åker längre och längre ner, så är det kväll, många sitter på forumet och nu har en av dessa personer som har lösningen på ens problem kommit online men ens tråd har åkt så långt ner att denna personen inte kollar där och därför får man ingen lösning på sitt problem.

Ännu värre om det skulle vara så att dom personerna som har lösningen på ens problem inte kommer in samma dag, eller kanske dagen där på, då ligger ens tråd kanske på sida 3 och då får man aldrig en lösning på problemet.

Jag har varit med om detta ett antal gånger och det är så jobbigt att se ens tråd falla längre och längre ner och det värsta är att man inte annat kan göra än att bara sitta där och vänta på att få hjälp för man lyckas inte lösa problemet, man blir så himmla frustrerad när sånt händer.

Visst att ni kan införa väldigt väldigt stränga bumpningsregler, men bara ni tillåter det så blir jag i alla fall väldigt glad.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Problemet med att trådar faller ner verkar vara störst i Grafikkort och datorskärmar och några andra forum. Jag tror ändå att det fungerar rätt bra som det är.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med Skulle du kunna förklara det närmare?

Vad skulle det vara för mening med att tillåta flera inlägg i rad? Man kan ju redigera sina inlägg. Det borde räcka. Att bumpning är förbjudet tycker jag är bra. Det finns forum där bumpning är tillåtet som har haft så stora problem med det att de har tvingats bygga in en bump-knapp i forumet som man kan trycka på var tionde minut. Så vill jag inte att det ska bli på det här forumet.

Alltså, en flik kanske brevid Nya inlägg som heter "Oläsa inlägg" eller "Osvarade inlägg" eller något liknande där trådar med 0 svar är. Så att ingen slipper inte få svar på sina trådar.

Tycker faktiskt bumpningsfunktion vore mycket bra, som sagt med vissa regler.

Permalänk
Medlem

Eller kanske en knapp som trådskaparen får där han kan bumpa tråden men han måste skriva in en anledning och sedan finns det någon funktion för moderatorerna där dom kan se alla trådar som folk vill bumpa och där kan dom läsa anledningen till att man vill bumpa och även snabbt kunna kolla tråden och tycker moderatorn att det är en legitim anledning så kan moderatorn bumpa tråden eller neka bumpning av tråden.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Alltså, en flik kanske brevid Nya inlägg som heter "Oläsa inlägg" eller "Osvarade inlägg" eller något liknande där trådar med 0 svar är. Så att ingen slipper inte få svar på sina trådar.

Hm, intressant. Det kanske man skulle kunna göra något åt. Man kan ju alltid sortera trådarna efter antalet svar: http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=...

Bumpning är jag fortfarande skeptisk till. Jag tror att det oundvikligen skulle leda till ett sämre forum, hur man än utformar det.

Tack ändå för er feedback!

Permalänk

En sak som gör att det kan vara svårt att hitta trådar man varit i, är att det är svårt att komma till sina profilsida om man inte går via ett inlägg man skrivit (om man nu hittar ett, vilket kan vara svårt när man inte år så aktiv), eller så får man ha ett bokmärke/favorit till den.
Då kan man kolla "Sök efter alla inlägg av denna användare." på sig själv och därmed hitta tillbaka till de trådar man kommit på lösningar till.

Jag vet iaf inte hur man hittar sin profilsida snabbt om man inte gör som jag skrev ovan, kanske jag som missat.

Nu finns iofs fliken Medlemskap, men den visar bara de fem senaste inläggen man gjort.

Edit: Meh, blind som man är, så såg jag efteråt att man visst kan få fram alla inlägg på fliken Medlemskap.
Jaja, då gäller det ju bara att folk får upp ögonen för det här.
Det har iaf varit ovärderligt för mig att ha min profilsida som bokmärke, så jag lätt kunnat komma åt trådar jag skrivit i.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av persson78
En sak som gör att det kan vara svårt att hitta trådar man varit i, är att det är svårt att komma till sina profilsida om man inte går via ett inlägg man skrivit (om man nu hittar ett, vilket kan vara svårt när man inte år så aktiv), eller så får man ha ett bokmärke/favorit till den.
Då kan man kolla "Sök efter alla inlägg av denna användare." på sig själv och därmed hitta tillbaka till de trådar man kommit på lösningar till.

Jag vet iaf inte hur man hittar sin profilsida snabbt om man inte gör som jag skrev ovan, kanske jag som missat.

Nu finns iofs fliken medlemskap, men den visar bara de fem senaste inläggen man gjort.

Det är väl bara att gå på Medlemskap > Sök efter alla foruminlägg? Det är ju inte mer än två knapptryckningar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Det är väl bara att gå på Medlemskap > Sök efter alla foruminlägg? Det är ju inte mer än två knapptryckningar.

Jo, såg det sen.
Den fliken är ju inte så gammal, och man lär ju inte gamla hundar att sitta så lätt.
Men den är ett välkommet tillskott.

Edit: Allt flummande från mig var för att få upp ögonen för det problem iNi pratade om när folk inte hittar tillbaka, men nu ska väl ngn få upp ögonen för en lösning.

Permalänk

Det är bra att det inte går att bumpa trådar hur som helst men ser också ett problem i hur trådar lätt faller bort.

Här är mitt förslag (om det är tekniskt möjligt):

Gör det möjligt att bumpa trådar som är äldre än en vecka eller där det gått ett visst antal dagar sedan senaste svar. (eller någon annan tidsgräns)

Det borde sålla bort många onödiga bumpningar eftersom jag tror att "oseriösa" användare inte orkar hålla koll på sina gamla trådar.

Självklart ska man ha ett bra skäl till att dumpa tråden och nämna det.
Vissa idiot-bumpar kommer ändå att ske men de borde förhoppningsvis bli så få att det går att moderera.

Visa signatur

Det finns mycket jag inte kan, men jag lär mig.
Tänk om alla kunde lägga in lösningen på de problem man frågat om.
Att hänvisa till Google är bara oförskämt, låt hellre bli att svara.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronowski
Det är bra att det inte går att bumpa trådar hur som helst men ser också ett problem i hur trådar lätt faller bort.

Här är mitt förslag (om det är tekniskt möjligt):

Gör det möjligt att bumpa trådar som är äldre än en vecka eller där det gått ett visst antal dagar sedan senaste svar. (eller någon annan tidsgräns)

Det borde sålla bort många onödiga bumpningar eftersom jag tror att "oseriösa" användare inte orkar hålla koll på sina gamla trådar.

Självklart ska man ha ett bra skäl till att dumpa tråden och nämna det.
Vissa idiot-bumpar kommer ändå att ske men de borde förhoppningsvis bli så få att det går att moderera.

Hej! Jag tror faktiskt ändå att detta skulle missbrukas och det skulle bli väldigt svårt att dra grensen för vad som är en vettig anledning. Vi ska naturligtvis anteckna din åsikt, men jag tror att det skulle vara svårt att genomföra. Tack ändå för din feedback.

Permalänk
Hedersmedlem

Det där med en speciell listning för trådar som inte fått något svar låter väldigt bra. Kanske för att jag själv oftast råkar ut för det
Listningen kanske kan ligga sist i forumlistningen, nedanför den vanliga (om det är går att koda enkelt?). Givetvis ska inte inlägg från förstasidan i forumet som itne har några svar visas där, det är bara för de som fallit ner på sida 2,3,4 osv.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det var tidigare tillåtet att bumpas. Och det skedde. Ofta.

Nu skulle det va ett ännu större problem då vi har fler användare.