Permalänk
Medlem

Nätverkskabel?

Jag har hört något om att en nätverkskabel bara klarar av en viss längd,
stämmer det? och i så fall hur lång kabel kan man ha?

Sen vet jag inte om detta är rätt forumdel, men hoppas på det bästa

Permalänk

Tror att en gränsen för en tp-kabel är 100 meter.
Ngn kommer säga 90m säkert, men då är det medräknat att man skall kunna ha 10 meter från väggen med.

Har för mig att det är så iaf. Rätta mig gärna.

Permalänk

100meter stämmer bra, det kan gå med lite längre kabel ändå under goda förhållanden (å andra sidan så kan längden bli betydligt kortare under dåliga förhållande också)

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

ska du ha en längre sträcka måste du ha en switch eller nåt för att förstärka signalen igen.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Ok.
tack för alla de snabba svaren!
Men om man ska dra en kabel utomhus, eller rättare sagt i ett rör cirka en meter under marken? Behöver man ha någon speciel sorts kabel då eller?
För jag antar att en vanlig kabel som man har innomhus inte klarar av
det svenska vädret.

Permalänk

nej, du behöver ingen särkskild kabel. Finns det risk för att kabeln kommer ligga i närheten av elledningar så rekommenderas en skärmad kabel. Kommer kabeln ligga nära en elledning i flera meter så rekommenderas en annan kabeldragning/en riktig skärm mellan el och tp

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

jo, om jag kommer ihåg rätt så kommer nog kabeln ligga nästan precis brevid en elledning ungefär 40 meter. Så vad kan man avskärma den med
för något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apocalyptica
jo, om jag kommer ihåg rätt så kommer nog kabeln ligga nästan precis brevid en elledning ungefär 40 meter. Så vad kan man avskärma den med
för något?

Du skärmar det inte med någonting, det är själva kabeln som är skärmad. Och om du ska sätta dit kontakterna själv så måste du ha skärmade sådana också.

Permalänk
Medlem

Om du nu tänker köra med skärmad kabel så anslut för guds skull inte skärmen i bägge ändar. Sannolikheten att de olika fastigheterna som du drar kabeln mellan har olika jordpotential är stor och du kommer då få en ström som går genom skärmen.

Visa signatur

Confused by earlier errors. Bailing out...
pluggakuten.se - Din läxhjälp på internet

Permalänk
Medlem

Skippa skärmen.

Elnätet stör INTE tp kablar. Elnätet ligger på 50Hz och ethernet ligger på 100 MHZ. Dessutom finns det inbyggd störätning i hur ethernet över tp funkar.

Att lägga skärmat längs en elkabel är ett bra sätt att skapa en antenn vilket kommer att ge jorströmmar längs skärmen.

Skärmat använde man i svårt störda miljöer främst under 90 talet. idag drar man fiber i det läget, annars drar man vanlig oskärmad kabel

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Se också till att du använder installationskabel, dvs med enkardeliga ledare.

Fast med ett så pass stort projekt som att dra kabel mellan olika hus skulle nog jag välja fiber.