Repeterande bakgrundsbild: liten eller stor

Permalänk
Medlem

Repeterande bakgrundsbild: liten eller stor

Vad tycker ni är bäst för en enkel hemsida med något slags mönster i bakgrunden; en pytteliten .png som bara rymmer ett ex av mönstret eller en lite större modell?

En liten bild tar ju kortare tid att ladda, men med en större kanske det ser mer sammanhängande ut när man scrollar i en skruttig webbrowser (eller gör det inte det??).

Permalänk
Medlem

Liten är alltid bäst tycker jag. Ett mönster på max 50x50 pixlar, men helst mindre (beroende på mönstrets storlek). Det ska inte vara så många färger heller, för man måste ju kunna köra en Save for Web PNG-8 med max 256 färger. Filstorleken blir då runt 1KB.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ehm frågan är snarare om du vill ha ett stort eller litet mönster. Stor eller liten bild med samma mönster visas ju lika, låt säga en liten bild med en ruta, eller en stor bild med 2 x 2 rutor - det gör ju ingen visuell skillnad, mao: lilla varianten ska användas.

Men vill du ha ett större mönster så behövs ju en större bild, och det är helt upp till dig.

Permalänk
Medlem

Men det är ju ändå en ganska intressant fråga om webbläsarna blir slöare och flimrigare om dom måste visa samma lilla bild några hundra tusen gånger än om dom ska visa en större version tre-fyra gånger.

Jag gissar på att webläsarna är tillräckligt välprogrammerade för att det inte ska ge någon skillnad och att det alltså är bättre med en liten bild för mindre uppladdningstid.

Permalänk
Medlem

Jag använder nu under sommarlovet en mycket seg laptop som jag lånar av min styvfar (min egen dator är i en annan stad) och i den så kan bakgrunden flimmra (när man scrollar) i Firefox (har inte provat IE) om den består utav upprepade små bilder.

Edit: Jag gjorde en testsida bestående av ett bakgrundsmönster på 10x10 pixlar. Det flimmrade ganska rejält och var extremt irriterande.

Edit2: Detta kan ju bero på skärmens uppdatering förresten, och kanske inte beror på webbläsaren. Nu vid närmare granskning verkar det nästan vara så! Skabbiga lcd:s till sega laptops brukar ju ha en skabbig uppdateringshastighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesper_o
Jag använder nu under sommarlovet en mycket seg laptop som jag lånar av min styvfar (min egen dator är i en annan stad) och i den så kan bakgrunden flimmra (när man scrollar) i Firefox (har inte provat IE) om den består utav upprepade små bilder.

Edit: Jag gjorde en testsida bestående av ett bakgrundsmönster på 10x10 pixlar. Det flimmrade ganska rejält och var extremt irriterande.

Edit2: Detta kan ju bero på skärmens uppdatering förresten, och kanske inte beror på webbläsaren. Nu vid närmare granskning verkar det nästan vara så! Skabbiga lcd:s till sega laptops brukar ju ha en skabbig uppdateringshastighet.

Men om du hade samma mönster fast med en stor bild istället (där det upprepas alltså), blir det samma problem?

Permalänk
Medlem

Jag har inte provat, fast det borde bli samma effekt.