Grymt ledsen - Nyinköpt AMD-system beter sig konstigt

Permalänk
Medlem

Grymt ledsen - Nyinköpt AMD-system beter sig konstigt

Hej!

Jag har precis köpt nya delar till mitt system via komplett.se, detta gjorde jag i torsdags i förra veckan. Efter snabb leverans på endast en dag fick jag hem grejerna och började plocka ihop dem.

Inköpta produkter via komplett.se

309484 AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/fläkt
317858 Asus A8N-SLI SE, nForce4 SLI,Socket-939, ATX, S-ATA, GbLAN, DDR, PCI-Ex16
309659 Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB
312204 Creative SB X-Fi XtremeMusic PCI, Retail
307913 Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM
320348 Sapphire Radeon X1800XT 512MB GDDR3, PCI-Express,ViVo,Dual-DVI-I,Lite-Retail

Förövrigt så sitter det ett Antec 460Watts Nätagg, en pioneer DVD-brännare i ett Thermaltake Tsunami Dream Chassi. Ingenting är moddat/överklockat eller liknande. 2 ectra 120-fläktar blåser ut varmluft ur burken.

Vid installation av prylarna fick jag upp artefakter på skärmen och datorn hängde sig eller låste sig flera gånger under installation av Win XP Home, ASUS moderkortsdrivers/Nätverks samt NVidiachipset installation.
Tillslut tror jag att jag fick in allt som skulle installeras men nuså hänger sig datorn i tid och otid. Under spel, i film etc.
Den startar om utan anledning trots uppdatering av drivers till Grafik, ljudkort etc.

Moderkorts-/CPUtemp ligger under eller nära 40´C och tempen på grafikkortet(Sapphire X1800XT 512) ligger på idle ca 50´C och ca 77´C vid tyngre jobb. Så jag tror inte det är värmerelaterat.

Någon tipsade mig om problem med minnena men har inte möjlighet att testa dem i ett annat system.

Jag är jättebesviken och söker desperat hjälp här. Jag har skrivit till komplett och förhoppningsvis kan de hjälpa mig men jag är supertacksam för all hjälp. Jag har fått hjälp här förrut o vet att ni kan era saker.

Mvh

Andreas

Permalänk
Medlem

Möjligt att du har sabbat någon pryl när du byggde, använde du stas-skydd?

Permalänk
Medlem

Kan vara defekt moderkort/grafikkort. Angående artefakterna så kan det vara ett defekt grafikkort, eller så får grafikkortet för lite ström helt enkelt. X1800XT kräver rätt mycket ström.

Tror att ditt nätagg är för klent, pröva med ett annat.

Ett tips är att pröva med ett minne istället för båda, funkar det fortfarande inte så pröva med det andra minnet UTAN det första.

Permalänk
Medlem

Testa gärna också utan ditt ljudkort och se om det kan vara boven.
Att ditt nätagg skulle vara för klent tror jag inte jag kör själv med ett antec agg på 480w och har en dator som kräver bra mycket mera ström (se sign).

Om du har någon snäll kompis kan du kanske få testa en gång med hans grafikkort också (eller om du sitter med ett gamalt pci kort som du också kan testa med).

Lycka till!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Det kan fortfarande vara fel på nätagget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bam108
Det kan fortfarande vara fel på nätagget.

Visst kan det vara fel på det men det lät som om det var ett gammalt beprövat nätagg så det borde inte paja bara sådär...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör ett tyngre system på ett urgammalt nätagg, klarar sig fint.

Har du uppdaterat BIOS? Alla Asus-kort jag har köpt (3-4 st) har levererats med den tidigaste BIOS-versionen, som sällen funkar. Du måste inte ha den senaste, om den inte nämner något problem du har haft, men du ska inte ha någon av de första.

Har du sett till att det inbyggda ljudkortet är bortkopplat?

Jag ser att ditt moderkort har ALC850, liksom mitt. Jag hade ett rent helvete med drivrutinerna till detta. Se till att dessa drivrutiner inte är installerade.

Stäng av "automatisk omstart" och återkom med de felkoder som står på blåskärmen.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

kolla så den extra "molex" kontakten till graffet sitter i ordentligt. jag får artifakter om den inte gör det.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Lider med dig. Hade samma problem ett tag, bluescreens titt som tätt utan att jag kunde luska ut vad det berodde på. Otroligt frustrerande...
Jag löste det genom att "bygga om lite" och en nyinstallation på det. Dessutom tog jag bort mina Corsair Value Select 1024 Mb (2x512) som jag misstänkte inte passade så bra med mina Kingston HyperX.

Har ett Asus A8V-E med ALC850 som jag inte haft några problem med men det kan ju tänkas vara en osäkerhetsfaktor..?

Har inga konkreta råd men här finns säkert kunnigare personer som kan hjälpa dig. Good luck!

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!

Permalänk
Medlem

tscks

Tack så hemskt mycket för alla råd och tips!

Jag anände ett anti-statiskt armband vid installation så jag tror inte någon av delarna dog vid installation.

Ett annat fel som uppstår alltsom oftast är att datorn går igång, alla fläktar hörs men ingen bildsignal går ut till skärmen. Varken digital eller analog då jag testat byta mellan de båda olika (Har en Samsung SyncMaster 913B)
Måste helt enkelt starta om skiten o efter ett par tre omstarter så funkar det ett tag till, men inte ens delar från komplett som e så billiga bör ha så dålig kvalitet tycker jag.

E mest besviken o mest av allt sugen på o lämna tillbaks alltihopa o få pengarna igen, men lär väl inte hända )=

Mvh

Jools

Permalänk
Medlem

Testa att bara köra med ett minne, funkar det inte med det minnet testa med det du just tog ut. Du kan ju även testa och höja volten lite till minnet.

Permalänk
Medlem

haha dålig kvalité och du klagar på komplett. jo tjena..
Jag gissar också att det är minnena som spökar.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Hej kompis,

köpte ett amd system på komplett i januari och sen dess har den vart inne 2 ggr. Jag har (ursäkta om dom inte är exakta namn, tar de ur huvet):

amd x2 4400+ 2mb boxed
msi nforce4 moderkort
powercolor radeon x1800 512mb
4gb minnen (i know..)
först en diamond hd men som byttes ut mot en seagate barracuda pga kompabilitetsproblem.

mina problem var att datorn hängde sig helt random, som mest 10 tim emellan, ibland, 5-30 min. Datorn startade om sig frekvent och i slutet så startade bara fläkten o lät som satan medans det inte kom nån bild, skickade då in den för andra gången. hade kört memtest utan problem på minnena, bytt ut grafikkort hade dom gjort samt fixat disken. Nu byter dom ut moderkortet och kommer få tillbaka datorn i veckan. Tror helt klart det var mdoerkortet då det var den enda komponent som dom inte bytt ut än (nästan iaf).

Så min gissning är moderkortet, har som sagt haft alla dina fel. Och för övrigt, komplett har otroligt tillmötesgående personal och garantin är att lita på,så ring och prata med dom så löer du det nog.

jag hör av mig i veckan när jag fått tillbax systemet och säger om det löste sig med nya moderkortet.

mvh Alex

Permalänk
Hedersmedlem

Re: tscks

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jools
Ett annat fel som uppstår alltsom oftast är att datorn går igång, alla fläktar hörs men ingen bildsignal går ut till skärmen. Varken digital eller analog då jag testat byta mellan de båda olika (Har en Samsung SyncMaster 913B)
Måste helt enkelt starta om skiten o efter ett par tre omstarter så funkar det ett tag till, men inte ens delar från komplett som e så billiga bör ha så dålig kvalitet tycker jag.

Detta låter typiskt som ett trasigt nätaggregat, eller ett som inte orkar med.

Ett Antec på den effekten ska klara din dator, men det kan ju ha gått sönder eller gått utanför sina ursprungliga specifikationer.

Försök pröva med ett 480W som du vet är ok.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gitzo
Lider med dig. Hade samma problem ett tag, bluescreens titt som tätt utan att jag kunde luska ut vad det berodde på. Otroligt frustrerande...
Jag löste det genom att "bygga om lite" och en nyinstallation på det. Dessutom tog jag bort mina Corsair Value Select 1024 Mb (2x512) som jag misstänkte inte passade så bra med mina Kingston HyperX.

Har ett Asus A8V-E med ALC850 som jag inte haft några problem med men det kan ju tänkas vara en osäkerhetsfaktor..?

Har inga konkreta råd men här finns säkert kunnigare personer som kan hjälpa dig. Good luck!

Såg inte förrän nu att det var XP Home han körde. Jag kör XP-64.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

Re: Grymt ledsen - Nyinköpt AMD-system beter sig konstigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jools
Någon tipsade mig om problem med minnena men har inte möjlighet att testa dem i ett annat system.

Ladda ner "memtest". Ett program som du kan boota från cdrom och testa dina minnen. Mycket bra, det var så jag upptäckte källan till mina blåskärmar, fick nytt minne på garantin.

Visa signatur

| E6850 | Scythe Ninja | AsusP5q-Pro| XFX 8800GT XT[/url] | 2GB Corsair XMS2 | Antec P180 | Nesteq 520W | Samsung 245B |

Permalänk
Medlem

Om du verkligen är missnöjd kan du ju utnyttja distansköplagen.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Det där låter precis ett problem jag hade när jag byggde min dator. Det var drivrutinerna till nForce-chippet som sög... Avinstallera dom, starta om och sen installerar du om dom men väljer bort IDE-drivrutinerna (klicka ur den boxen när du ska installera) och deras konstiga brandvägg (som dom frågar om dom ska installera efteråt). Här är de senaste drivrutinerna http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_win2k_6.86.html.

Edit: Trött

Permalänk
Medlem

Har samma minnen o hade samma problem.. fick ingen bild.. sätt minnena i slot 1 o 3 så ska de funka..

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar men nu har problemet tagit en annan from ))===

Efter att ha följt de tips jag fått av er verkar problemet med utebliven bild ha lösts

Dock är det störigaste problemet inte löst än; Datorn hänger sig totalt i spel, multimedia efter någon timmas användning, kan vara helt random ibland. Körde ett minnestest med väldigt krävande kalkyler och det klarade den gallant men såfort det blir grafik så löser sig skiten. )=)=)=

E bra sugen på o hiva ut skiten genom rutan nu ... o glömma hela saken med datorer o gå tillbaks till mitt NES 8bitars nintendo om sällan krånglade, och om det gjorde det räckte det oftast att ta ut spelet o blåsa på kretsarna för o få det o funka igen hehe

Fortsätt gärna posta era lösningar, jag e astacksam om ni vet ngn lösning, e somsagt urless på att den hänger sig åter å åter igen )=

///Jools

Permalänk
Medlem

Re: Tack för alla svar men nu har problemet tagit en annan from ))===

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jools

Dock är det störigaste problemet inte löst än; Datorn hänger sig totalt i spel, multimedia efter någon timmas användning, kan vara helt random ibland. Körde ett minnestest med väldigt krävande kalkyler och det klarade den gallant men såfort det blir grafik så löser sig skiten. )=)=)=

///Jools [/B]

Låter precis som om din burk blir överhettad. Kan du hålla liv i den längre om du kör med ena sidan av chassit öppet? Har du en extra fläkt som du kan blåsa svalare luft på graffet så testa även med det.

Vilken/vilka av tipsen hjälpte för att lösa problemet med utebliven bild?

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

=)

Trixade lite med nätagget o fixade en separat sladd från agget till kortet istället för en som gick igenom HDDn och DVDn, så nu får kortet +22A, tror det e det minsta det behöver, har inte fått någon utebliven bild efter det, men man vet ju aldrig med datorer hehe.

Jag har ett http://www.techtastic.ca/reviews3/tsunami.html (Svart)
med två 120 chassifläktar som drar in o blåser ut varmluft.
Har mejlat fram o tebaks med Komplett nu och funderar på o försöka få ett ASUS 7900Gt istället, om det nu är grafikkortet det e fel på.

Men jag tycker allt e konstigt eftersom all hårdvara visar temperaturer inom "normala" normer graffekortet ligger vid maxbelastning på ca 77-78´C
vilket är ganska normalt om man läser trådar här på sweclockers.

//Jools

Permalänk
Medlem

varför är det ingen som länkat till programmet memtest?
www.memtest86.com

ladda ner och genomsök minnena... sen kan man ju antingen utesluta dem eller veta att det är det som det är fel på. tror inte på någon teori om driversarna då problemen uppstod redan innan de var installerade. Och ett tips... om allting kommer igång klokt så installera aldrig nvidia brandväggen för den gör så att man inte kan ladda ner saker klokt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airfixer
varför är det ingen som länkat till programmet memtest?
www.memtest86.com

ladda ner och genomsök minnena... sen kan man ju antingen utesluta dem eller veta att det är det som det är fel på. tror inte på någon teori om driversarna då problemen uppstod redan innan de var installerade. Och ett tips... om allting kommer igång klokt så installera aldrig nvidia brandväggen för den gör så att man inte kan ladda ner saker klokt.

Han har redan kört memtest för en bra tid sen!

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

skulle bara länka till det eftersom ingen annan gjort det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doper
Hej kompis,

köpte ett amd system på komplett i januari och sen dess har den vart inne 2 ggr. Jag har (ursäkta om dom inte är exakta namn, tar de ur huvet):

amd x2 4400+ 2mb boxed
msi nforce4 moderkort
powercolor radeon x1800 512mb
4gb minnen (i know..)
först en diamond hd men som byttes ut mot en seagate barracuda pga kompabilitetsproblem.

mina problem var att datorn hängde sig helt random, som mest 10 tim emellan, ibland, 5-30 min. Datorn startade om sig frekvent och i slutet så startade bara fläkten o lät som satan medans det inte kom nån bild, skickade då in den för andra gången. hade kört memtest utan problem på minnena, bytt ut grafikkort hade dom gjort samt fixat disken. Nu byter dom ut moderkortet och kommer få tillbaka datorn i veckan. Tror helt klart det var mdoerkortet då det var den enda komponent som dom inte bytt ut än (nästan iaf).

Så min gissning är moderkortet, har som sagt haft alla dina fel. Och för övrigt, komplett har otroligt tillmötesgående personal och garantin är att lita på,så ring och prata med dom så löer du det nog.

jag hör av mig i veckan när jag fått tillbax systemet och säger om det löste sig med nya moderkortet.

mvh Alex

Hola!

Fick tillbaka min burk med de problem som jag beskrivit här över. De hade bytt ut grafikkortet (som dock inte hade med frysningen att göra), nättagget (kan ha vart men troligen inte), och moderkortet. Nu fungerar datorn felfritt, inga prob i winloggen heller. Ska tilläggas att grafikkortet hoppade ur lite under leveransen och jag fick ingen bild medans fläktarna snurrade som fan, men fixades genom att trycka till kortet. Så..från nån som fattar din frustration över hängningarna och som själv nästan gick tebax till penna o papper istället för wacom målande - byt moderkort, värt att testa. e det inte felet så kan du alltid sälja den

mvh Alex

Permalänk

samma här. Cpun var det för mig :S massa artifekter och svart bild med olika mellanrum, ibland 1 min, 10 min, 10 timmar :P.. men cpun var det iaf .. :]

Permalänk
Medlem

Tack för alla tappra svar

Fan alltså! Nu blir det snart baseballträ på lådan

Köpte o installerade monsteragget =
530W Tagan EasyCon TG530-U15

Köpte en Zalman CU900 ngt graffefläkt.

*Första som händer efter installation; Ingen bild....
*Andra fenomenet, bootar bios räknar upp IRQnumren sen så
står den jäkeln bara o blinkar i ena hörnet.
*Efter ett par omstarter så kommer jag tillslut in i windows. men efter att ha spelat lite Faces of War så hänger sig datorn igen.

E vansinningt trött på dethär...

Mvh

Jools

Permalänk
Medlem

tjena mannen, lider med dig eftersom jag har samma problem som du beskriver, random omstarts fel i applikationer som spel och multimedia, dunder problem med att instalera windows, har testat 2 olika.

jag ska iväg till en polare o testa uteslutnings metoden, byta alla delar i burken en efter en, jag postar ett svar såfort jag vet nått.

mvh