Att köra en bakgrundprocess (wu-ftpd)

Permalänk
Medlem

Att köra en bakgrundprocess (wu-ftpd)

Nu har jag lyckats installera och (tror jag) konfigurera wu-ftpd (det var sannerligen inte lätt när man bara använt linux i några dagar...) men när jag skriver wu-ftpd i terminalen så skriver programmet inte ut någon text och inget verkar hända. Jag kommer tillbaka till bash som om inget hänt.

Om jag kollar under "processes" i ubuntu's System Monitor så finns det heller inte med någon process som heter wu-ftpd.

Jag har även provat att försöka köra programet som root (med sudo).

När jag försöker connecta till ftpn, antingen från samma dator eller från en windowsdator i nätverket, så står det "connection refused"/"connection closed by remote host" (beroende på os) så det verkar ju som att programmet inte är igång, om det hade vart felkonfiggat så borde man ju fått ett något mer talande felmeddelande.

Jag kan pinga linuxdatorn både från samma dator och från windowsdatorn, men jag kan inte pinga från linux till windows om det nu skulle ha nått med saken att göra. (Är det nån linuxbrandvägg som ja inte känner till som bråkar?)

Permalänk
Medlem

Har du lagt in wu-ftpd i inetd.conf eller xinetd om det nu är det du kör.

Vet ej exakt hur det skall se ut i inetd.conf men detta kanske ger en hjälp påvägen.

http://www.wu-ftpd.org/wu-ftpd-faq.html#QA38

kör sedan killall -HUP inetd efter du lagt till det som fattas i din inetd.conf

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Konstigt att jag inte har några man-filer för inetd.conf, hittade dock nått sånt på nätet nu... Konstigt också att dom inte skriver nått i sin howto om hur, och framförallt att, man ska ändra i sin services och inetd.conf för jag har definitivt ingen aning..

Tacksam för hjälp och ledtrådar, så länge dyker jag ner i manualen igen...

EDIT: Verkar som att sakerna redan va rätt ifyllda (denna rad i inetd.conf):
"ftp stream tcp nowait root /usr/sbin/tcpd /usr/sbin/wu-ftpd -a -l"

Jag fattar inte alls vad som är fel.

Permalänk

prova att starta om inetd med killall -1 inetd

Permalänk
Medlem

Fungerar inte ändå, när jag använder killall på båda sätten ovan så står det bara "inetd: no process killed".

Har också startat om hela datorn men hjälper ändå inte.

Nu hittade jag kommandot ip addr och ser att jag har två ip-addresser; en som står efter inet och en som står efter brd.

När jag försöker ftp:a till dom från linuxdatorn står det fortfarande "connection refused" men från windowsdatorn står det nu följande när jag ftp:ar till inet-ipnummret:
Connected to 85.226.96.100.
Connection closed by remote host.
och det står följande när jag ftp:ar till brd-ipnummret:
> ftp: connect :Okänt felnummer

Permalänk
Medlem

Ok du kanske ej har inetd installerat eller du kanske använder xinetd ?

Connection refused medelandet beror på att ftp servern ej är igång.

vilken dist kör du ?

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem

ubuntu 5.10, det finns ingen fil på datorn som heter xinetd (ingen som jag hittar med det grafiska filsökverktyget iaf). En inetd.conf har iallafall funnits åtminstone sen jag installerade wu-ftpd. (Den innehåller en rad om wu-ftpd och en bortkommenterad rad om något annat.)

Finns inget paket som heter inetd i Synaptic, men ett som heter inetutils-inetd (vilket jag misstänker motsvarar inetd) och ett paket som heter xinetd. Inget av dem är installerade. Vilket är bäst att installera?

Permalänk
Medlem

jag tror xinetd det är i alla fall nyare