OpenTTD - Guide... För nybörjare och proffsen...

Permalänk

OpenTTD - Guide... För nybörjare och proffsen...

UNDER KONSTRUKTION!

Denna Guide är tillför alla som vill men inte kan spela spelet OpenTransportTycoonDeluxe. Den kommer lära dig allt jag vet om spelet och hur man spelar det.

www.openttd.org <--- Där hittar du den nyaste versionen... I skrivande stund är det 0.4.7. Du kommer behöva vissa filer från Transport Tycoon Win.

Plattformer som stöds: Windows, Linux, BSD, Unix... Finns flera på den officiella hemsidan.

Jag kan inte skriva hur man installerar på olika system då jag bara testat Linux (Ubuntu) och Windows.

Besök oss i #swec@ottd @ Quakenet (IRC)
Hur du installerar en IRC klient får du fråga någon annanstans.

Inga frågor ställs i tråden. Har du en fråga så besök oss på IRC eller PM'a Hagbarddenstore (Jag), OSkar00 eller Mordecaien.

Klicka på bilden för att förstora.

New Game - Jaa... Ett nytt spel bara... Inget svårare än så.
Load Game - Ladda ett spel sen tidigare.
Create Scenario - Gör en egen bana eller redigera en som redan finns.
Play Scenario - Spela en egengjord bana eller en bana som du lagt i din Scenario mapp.
Bilderna visar 4 olika klimat. Tempererat, Vinter, Öken och leksakslandskap. Välj tex. Vinter och tryck på New Game så kommer du få en ny vinterbana.
Map Size - Det antal rutor banan kommer vara. New Game och Create Scenario är det som påverkas av denna.
Singel Player - Som det låter. Ensam spel.
Multiplayer - Spela mot andra på internet eller LAN. Vi i #swec@ottd @ Quakenet (IRC) har oftast en server igång.
Game Options - Denna förklarar jag senare.
Difficulty (Easy) (Medium) (Hard) (Custom) - Denna förklaras med senare.
Configure Patches - Förklaras senare.
Quit - Sluta spelet.

Klicka på bilden för att förstora.

Currency Units - Valuta. Detta är en smaksak... Många föredrar Pund.
Distance Units - Ännu en smaksak. Använd Metric då det är det vi använder i Sverige.
Road Veichles - Vilken sida bilarna ska köra på.
Town Names - Om städerna ska ha svenska namn eller engelska eller något annat lands stads namn.
Autosave - Hur ofta den ska spara ditt spel. Du kan även stänga av denna funktion.
Language - Vilket språk du föredrar.
Screen resolution - Vilken skärmupplösning du vill ha. Knappen under markerar om du vill ha hela skärmen eller om du vill ställa in storlek själv.
Screenshot format - Vilket bildformat du vill ha på dina skärmdumpar.
Veichle design name - Fordons namnen. Hur man ändrar detta vet jag ej. Antar att man måste ladda ner ett språkpaket.

Klicka på bilden för att förstora.

Maximum no. of Competitiors - Det maxantal datorstyrda motståndare som kan finnas på en singleplayer bana.

Klicka på bilden för att förstora.

Klicka på bilden för att förstora.

Klicka på bilden för att förstora.

Klicka på bilden för att förstora.

Klicka på bilden för att förstora.

Klicka på bilden för att förstora.

Permalänk
Medlem

Det där var väldigt likt Rollercoaster Tycoon.

Visa signatur

wicked wicked, Jungle is massive, Bojaka Bojaka!

Permalänk
Medlem

De kanske är för att de är chris sawyer som har gjort de båda spelen..

Visa signatur

Burken: Dual Pentium2 300mhz, 128MB, Tot: ca: 16GB hd
Enäggstvillingarna: Luke & Anakin: Dual Pentium2 450mhz, Luke 512MB, Anakin 256 (Har tappat hälften av minnet pga åldern), 2*9GB scsi, rackmonterade

Permalänk

FEL! Transport Tycoon är gjort/designat av Sid Meier. Sen ska ni ge fan i att skriva i tråden.

Permalänk
Medlem

"FEL! Transport Tycoon är gjort/designat av Sid Meier. Sen ska ni ge fan i att skriva i tråden." Vadå ge fan i att skriva i tråden???

Transport Tycoon bygger ju på samma motor som Rollecoater Tycoon iaf...

Visa signatur

"Radeon äger väl alla kort just nu, men om du ska slänga ut den summan pengar på kort rekomenderar jag att vänta några måndader tills Geforce FX kommer. Kommer hamna på samma pris som 4600 resp 9700PRO idag. Och du kommer få ett kort nära 2x radeon kortet!" Den 19 december 2002 skrevs denna lögn här på Sweclockers.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
FEL! Transport Tycoon är gjort/designat av Sid Meier. Sen ska ni ge fan i att skriva i tråden.

"Chris Sawyer is the designer and developer behind Transport Tycoon (published 1994/1995),
the widely acclaimed RollerCoaster Tycoon game franchise (published from 1999 onwards),
and Chris Sawyer's Locomotion (published 2004)."http://www.chrissawyer.com/

"Locomotion is the spiritual successor (ie. he doesn’t own the IP) to his Transport Tycoon, which took Sid Meir’s Railroad Tycoon blueprint and expanded it considerably. "http://www.pcformat.co.uk/reviews/default.asp?siteid=9&sectiontypeid=5&subsectionid=680&pagetypeid=4&articleid=33342&page=1

Kolla upp dina fakta lite bättre nästa gång:)

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

Ja.. Jag såg det med senare... Men du kan ta å kolla upp en annan sak... SKRIV INTE I TRÅDEN!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Ja.. Jag såg det med senare... Men du kan ta å kolla upp en annan sak... SKRIV INTE I TRÅDEN!

Så vitt jag vet så är det bara moderatorer och liknande som kan säga så. Ett forum är till för alla, hela vitsen med ett forum är att folk ska få fråga saker och diskutera kreti och pleti. Ifall du inte vill att nån ska kunna skriva i tråden så föreslår jag att du ber en moderator stänga den, fast då kan ingen skriva i den längre.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

Man ska INTE skriva i en FAQ/Guide... Den är till för att ni ska lära er saker! Frågor och annat ställs i #swec@ottd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Man ska INTE skriva i en FAQ/Guide... Den är till för att ni ska lära er saker! Frågor och annat ställs i #swec@ottd

Håller med! Håll käften nu så att folk kan lära sig vad knappen "New game" gör ifred!

(Om du ska skriva en guide, täck LITE MER än huvudmenyn)

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk

Mer av guiden kommer... Den är som sagt underkonstruktion...

Det tar lite tid att göra om alla bilderna...

Permalänk

Ska du inte vara konsekvent och även skriva "SKRIV INTE I TRÅDEN" i svaret till Smokerdave? Hela vitsen med en guide eller tutorial är väl att folk ska lära sig om det som den handlar om? Hade du seriöst skrivit en sådan för detta syfte och inte för att (vad jag tror) glänsa med hur bra du är på spelet så hade du nog oxå tyckt att det vore helt ok med att folk fick skriva om sånt dom undrade över.

Edit:Mornn, Transport Tycoon kom efter Railroad Tycoon
http://www.chrissawyer.com/info.htm
För hur kan ett spel som kom före ett annat bygga på spelet som kom efter? Railroad kom 1990 och Transport Tycoon kom 1994.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Då hoppas jag fan att folk lär sig att Transport Tycoon kom före Rollercoaster Tycoon än att hålla på att jiddra om att TT bygger på samma motor som RT, är ju tvärtom om något alls.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk

Trevligt