Permalänk
Medlem

Datorkollaps Snälla hjälp mig

Jag har haft min dator 1.5 år och det har aldrig varit problem i själva delarna.
Men då idag när jag spelade Wow, som jag har gjort helt utan problem, så hände något.

Jag lade två kuddar över mina två fläktar eftersom jag var less på odjudet. Jag startade väl datorn klockan 13:00 och när jag var inne i Wow och gick ner och åt mat, kom jag upp och datorn var helt död. Jag provade att starta igen, men det enda som händer är att de två fläktarna, som är blåa leds i, blinkar till och inget mer, datorn startar alltså inte.

Jag tar bort kuddarna och min sidodörr och känner att det är väldigt varmt inne i datorn.
Jag känner på de flesta delar och speciellt grafikkort och CPU är väldigt varma. Men just grafikkortet vet jag att det ska tåla lite och inget är klockat i datorn heller. Nätagget är även det varmt, varmare än vanligt men inte så farligt enligt mig.

Nu står datorn utomhus och kallnar ett tag, men jag är osäker om den kommer starta igen.

Här har ni mina specs:
Asus K8N-E Deluxe
AMD64 S754 3200+ (orginalkylare)
Leadtek 6800GT 256mb (orginalkylare)
Twinmos 256x2 dualDDR
Chassi med inbyggt 400W nätagg: Aspire X-dreamer II
( http://www.64bits.se/recensioner/aspire-xdreamer2/ )

Vad ska jag göra? Jag behöver verkligen hjälp, tack på förhand.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vill absolut inte vara taskig eller så, men jag måste bara fråga hur du kom på att sätta kuddar framför fläktarna???

Finns ju inet nån direkt mening med att ha fläktar i över huvud taget då.

Visa signatur

Har inte så mycket att säga, så jag låter bli!!

Permalänk

SMART! Det är 99% säkert att det är agget som har gått sönder, eftersom det bara kan ge en "pust" av el till fläktarna ..testa med ett annat agg. annars är det nog moderkakan som e trash..

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Jo jag vet, det var inte så smart...

Moderkortet lyser grönt som det alltid gjort. Är det nästan säkert att det är nätagget då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det kan vara vadsom du får köra uteslutningsmetoden, ifall du inte kan mäta upp nätagget.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar uteslutningsmetoden då? Och hur mäter man upp nätagget? Gosh vad jobbigt detta är...

Visa signatur
Permalänk

kör delar i en fungerande dator en för sig.. testa hdd i en annan och innan du gör de så plockar du ut onödiga saker så som dvd ljudkort nätverkskort ett minne osv..u name it

edit: enklast är om du kan testa nätagget i en annan dator annars så mäter man med multimeter ..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Min gissning är att CPU:n är bränd eller att nätagget är det. Kan vara något fel med minnena men ytterst tveksam, datorn bruakr iaf inte blinka till då utan starta som vanligt fast utan bild. Grafikkortet är det nog inte.. Då borde Moderkortet ge någon fel signal istället.

Moste bara kommentera att det avr ytterst dumt gjort det där med kuddarna. Kan även tänka mig att du har samlat upp en del damm i diverse kylare i datorn(speciellt cpun) och då är det nästan garanterad begravning för datorn om du täpepr till dess enda andningshål.

Kan tillägga att min dator betädde sig på samma sätt när cpun gick sönder.
Men prova att plocka ut alla delar och rengöra kylare osv och sen sätta dit dem igen. Har faktiskt hjälpt mig ett par gånger att bara ta ut dom och sätta in dom.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Okej. Min bror har ett Chieftec 360W, ska jag testa med det?

Något jag tänkte på med mitt nätagg, finns det ingen säkring som går första gången eller nått?

Orion^ inlägg: Ajdå, Cpu är ju mycket värre att köpa ny av.
men borde jag inte märka det på något annat vis? För att testa den går inte här hemma i någon annan dator. Brorsan har en äldre socket. Skit också...

Edit: En sak till, kan allt detta hända bara pga överhettning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lImen
Okej. Min bror har ett Chieftec 360W, ska jag testa med det?

Något jag tänkte på med mitt nätagg, finns det ingen säkring som går första gången eller nått?

Orion^ inlägg: Ajdå, Cpu är ju mycket värre att köpa ny av.
men borde jag inte märka det på något annat vis? För att testa den går inte här hemma i någon annan dator. Brorsan har en äldre socket. Skit också...

Fråga 1. Säkringen går bara om det blir överslag av spänning till agget och i detta fall dog den av värmeslag.

Fråga 2. Kan juh avra svårt att testa CPU:n men prova först med ditt 360w agg, funakr inte det så sliter du ut alla delar och sätter in dom igen (damm fria) kan faktiskt hjälpa märkligt nog. Vet av egen erfarenhet.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Börja med att plocka ut alla kablar till diskar och sådant
från nätagget..... Ta sedan atxkontakten från agget... (Den största, bredaste som sitter i moderkortet) och bygla mellan grön och svart.... Då ska nätagget starta..
En så kallad tjuvkoppling. Startar det som vanligt kan det som sagt vara vadsomhelst. Tror inte att det framkom vilka fläktar du täppte till?

Visa signatur

Asus Commando, E6600, Kingston DDR2 HyperX PC5400 2Gb, XFX Leadtek 8800GTX 768Mb, 74 Gb Raptor, 250 Gb Seagate, Western 750 Gb, Vattenskylning

Permalänk
Medlem

Jag ska kolla nätagget sen. Men nu har jag dragit ur cpu-fläkten och cpun ser inte alls svart eller bränd ut. Eller hur ser en sådan cpu ut? Som är sönder, eller hur man ska säga...
Jaja, nu har jag iallafall rengjort allt, ska se om jag får låna brorsans psu, eller ska jag först tjuvkoppla mitt egna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En trasig cpu kan både se ut som 7 svåra år eller så syns det inget alls.. Svårt att säga... Kolla ditt nätagg först, Bara att ta loss atx kontakten o bygla som sagt.... Det absolut enklaste o snabbaste du kan börja men... Vilka fläktar täckte du för?

Visa signatur

Asus Commando, E6600, Kingston DDR2 HyperX PC5400 2Gb, XFX Leadtek 8800GTX 768Mb, 74 Gb Raptor, 250 Gb Seagate, Western 750 Gb, Vattenskylning

Permalänk

Det spelar väl ingen roll vilket du gör först, men gör båda!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag får bara fråga vad du tänker med egentligen...
Om du sätter en kudde över fläktarna, hur har du tänkt att datorn ska kylas?

Som sagt är det nog nätagget som är trasigt...Men jag hoppas nästan att det är mammabrädan som är trasig för du får f-n skylla dig själv att
något är paj!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ThePenguin: Japp.

Seban: Tack du, sånt där värmer.

Stitchix : Min cpu ser alldeles normal ut, det enda som syns är att det inte är pasta i småsmå springor bara. Jag täckte för insuget på sidan och utsuget där uppe, ska de två göra så stor skada? Jag menar, om man tar bort fläktarna då, vad händer då? En grej till, kan man tjuvkoppla när allt är ikopplat i datorn?

Tack för alla svar och fortsätt gärna svara!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testat agget än?

Visa signatur

Asus Commando, E6600, Kingston DDR2 HyperX PC5400 2Gb, XFX Leadtek 8800GTX 768Mb, 74 Gb Raptor, 250 Gb Seagate, Western 750 Gb, Vattenskylning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stitchix
Testat agget än?

Jag vet inte om jag vågar, för jag har aldrig gjort det förut. Är det bara att trycka in en ståltråd eller något mellan jord och grön? Ska jag göra detta när allt i datorn är inkopplat eller inte? Och du frågade vilka fläktar, var det något speciellt?

Förövrigt så har jag satt in alla delar nu efter att ha rengjort allt. Men det fungerade inte, samma sak händer när jag ska starta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det händer inget farligt om du sätter en typ ståltråd mellan dom du sade.
Koppla bort alla enheter du har i moderkortet os v och testa!

Tänkte om det var fläkten till agget du täckte för eller så.....

Visa signatur

Asus Commando, E6600, Kingston DDR2 HyperX PC5400 2Gb, XFX Leadtek 8800GTX 768Mb, 74 Gb Raptor, 250 Gb Seagate, Western 750 Gb, Vattenskylning

Permalänk
Medlem

Samma sak hände när min HDD smällde...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Bara för att agget kickar igång vid tjuvkoppling så kan det juh ändå vara något fel.. Bäst att du provar med ett agg du vet fungerar.

Men du kan juh alltid tästa att tjuvkoppla. För kickar det inte igång då så vet du ju vart felet ligger.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

jo jag var trött på bilfläktens ljud när jag stod i kö i 40 graders värme så jag drog ur kabeln till den sen så började den koka men det sket jag i sen så skar den. så jag har lagt den i mälaren ett tag så den kan svalna, vad ska jag göra?

nä men seriöst du kan ju inte täcka över fläktarna, deras utblås galler finns av en anledning.

tror som de flesta här, att något brunnit PGA överhettning troligen agget. bara köra uteslutnings metoden, agget först sen koppla in enbart moderkortet sen ram minnet sen bildkortet, sen ser du vilken del som är paj, helt enkelt när du inte kommer längre

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Datorn startar ju alltid och visar bild även om minnen, hårddisk, dvd, ljud, *diverse pcikort*. Utan moderkort, cpu eller nätagg får du aldrig liv i den.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk

bara en snabb fråga .. går all fläktar runt cirka 2-3 sec sen dör ? då e det nätagget iaf .. mitt pajja efter att våran ström hade gått och kommit tillbax 5 gånger .. så small hela mitt nätagg när ja starta burken .. men ändå gick fläktarna runt 2-3 sec

Visa signatur

6800gt 3400+amd 64 1024 corsair 80+160gig

Permalänk
Medlem

Okej. Jag får fixa fram ett nätagg då. Bara en sista fråga angående tjuvkoppla, kan inget farligt hända? Om jag har en dålig tråd etc?

Citat:

[B] bara en snabb fråga .. går all fläktar runt cirka 2-3 sec sen dör ? då e det nätagget iaf .. mitt pajja efter att våran ström hade gått och kommit tillbax 5 gånger .. så small hela mitt nätagg när ja starta burken .. men ändå gick fläktarna runt 2-3 sec

[/B]

De blåa ledsen i fläktarna blinkar till på någon millisekund och sen så händer inget mer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

\o/

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk


Öhhh... ja jag tänker inte tracka dig... det har dom andra redan tagit hand om ^^

Men du... testa som sagt nätagget... dra bara ut ALLA kontakter... sök på forumet på tex tjuvkoppla nätaggregat så hittar du säkert massor...

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seban
Jag får bara fråga vad du tänker med egentligen...
Om du sätter en kudde över fläktarna, hur har du tänkt att datorn ska kylas?

Som sagt är det nog nätagget som är trasigt...Men jag hoppas nästan att det är mammabrädan som är trasig för du får f-n skylla dig själv att
något är paj!

Stick härifrån, såna som du behövs inte här på forumet, jag hoppas din användare försvinner så du får f-n skylla dig själv!!!

Ontopic: Jag hade samma problem, det var nätaggregat som hade dött.
Det är inte farligt att tjuvkoppla, jag har kopplat med ett gem och rört i gemet under drift och jag sitter ju och skriver här nu trots allt?

Visa signatur

"Radeon äger väl alla kort just nu, men om du ska slänga ut den summan pengar på kort rekomenderar jag att vänta några måndader tills Geforce FX kommer. Kommer hamna på samma pris som 4600 resp 9700PRO idag. Och du kommer få ett kort nära 2x radeon kortet!" Den 19 december 2002 skrevs denna lögn här på Sweclockers.

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har typ haft samma problem med mig burk...testa att nollställa bios..min dator vart borkad för ett tag sen då jag bytte till baka till mitt gammla chassi med typ 1 fläkt i..å då när dator dog så dampa allt inget startade..men som du säger så lyste led:en på moderkort som vanligt, d jag gjorde var att dra ut strömmen till nätagget ( vänta tills lysdioden på moderkortet slocknat) och sedan drar du ur batteriet..och väntar typ 10-15 sec å sedan trycker tillbaka d å trycka in strömsladden..allt funkade perfa för mig då :D.. är ju såklart inte säker på att de funkar på din dator å men pröva vettja

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inget farligt alls.... Mellan grön kabel (det är den enda) och jord.. (Svart)

Visa signatur

Asus Commando, E6600, Kingston DDR2 HyperX PC5400 2Gb, XFX Leadtek 8800GTX 768Mb, 74 Gb Raptor, 250 Gb Seagate, Western 750 Gb, Vattenskylning