Permalänk

Bra server dist?

Jag håller på att fixa min server, w2k gav upp så jag tänkte installera linux istället, prövade Ubuntu, men när den ska installera grundinstalationen så säger den att den inte vet var den ska ta filerna från typ ... så jag gav upp det. Var Ubuntu server som jag försökte med förresten.

Vad finns det för andra bra distar som har ett lätt instalationsprog. och som har typ apache, mysql, router, samba-server osv. med?

Eller någon kanske vet vad felet är med Ubuntun? Den hittar då båda nätverkskorten så om den vill ha filer från nätet så borde det inte vara nå probs där. Brände om inst. CDn ifall det var nått fel på den åxå, men samma fel.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

om du verkligen vill sätta dig in i Linux och lära dig allt så är Slackware det absolut bästa!!

vill du bara ha igång det är det nog tyvärr ubuntu som gäller...

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
om du verkligen vill sätta dig in i Linux och lära dig allt så är Slackware det absolut bästa!!

LFS då?

Permalänk
Medlem

LFS kanske inte passar in så bra om det är en förstågångs användare och det ska vara server.
Hade det inte varit för serverbruk hade det dock varit ett bra val kanske

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fräd
LFS då?

Hehe, nu ska vi inte dra till med något overkill.

LFS räknas knappt som en dist i mina ögon.

Slackware är ett bra val, men kräver lite mer pill än Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Innebörden av nådde visst inte ut riktigt.

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar CentOS och Debian.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Jo, debian är ett fint server-os.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Håller helt med föregående talare, Debian netinstall + XAMPP är hur bra som helst. Du får ett väldigt lightweight system samtidigt som du har de allra senaste funktionerna i och med väldigt nya versioner av PHP5, MySQL och Apache.

Permalänk
Medlem

Debian, eller varför inte BSD?FreeBSD, annars OpenBSD, men OpenBSD är en anning svårare, å då är det jag tycker,

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera FreeBSD eller Debian.

Testade debian första gången förra veckan och måste säga att det är ett väldigt smidigt system.
annars ligger freebsd mig varmt om hjärtat.

båda är väldigt enkla att komma igång med tycker jag.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk

Jag är inte helt nybörjare, men jag har alltid problem med att få ett fungerande grundsystem, hade debin för några år sen, gillade det, men då fick jag hjälp med installationen. FreeBSD har jag också prövat, men det var bråkigt och ville inte veta av mina nätverkskort. Red Hat har jag åxå prövat, de tror jag att jag lyckades installera helt själv åxå.

Fungerar "vanliga" ubuntu bra åxå att köra som server?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

vad jag vet är enda skillnaden mellan en serverinstallation och en vanlig att du inte får med X (det grafiska) i serverinstallationen. Det bör således funka bra det också.

jag skulle ha kört Gentoo på datorn, eller OpenBSD om den är gammal.(slippa långa kompileringstider)

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem

FreeBSD eller Slackware.

Permalänk

Gentoo fur alles!

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk

Debians ISO skiva är lättast då får man bara kryssa i en grej så får man :
Apache/2.0.54, mod_python/3.1.3, Python/2.3.5, PHP/4.3.10-16, mod_perl/1.999.21, Perl/v5.8.4 Server
(Kopierade bara från det ja fick när ja installera)

Visa signatur

| - Phenom II x2 550 3,1ghz - 2 x 2gb Corsair XMS2 - Sapphire Radeon HD3870 @ 785/1286 - 320 GB samsung Spintpoin unt 1 tb samsung spinpoint - Lian li PC-K56

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrill_Nora
Debians ISO skiva är lättast då får man bara kryssa i en grej så får man :
Apache/2.0.54, mod_python/3.1.3, Python/2.3.5, PHP/4.3.10-16, mod_perl/1.999.21, Perl/v5.8.4 Server
(Kopierade bara från det ja fick när ja installera)

ssh osv med

Permalänk

jajaj ;D

Visa signatur

| - Phenom II x2 550 3,1ghz - 2 x 2gb Corsair XMS2 - Sapphire Radeon HD3870 @ 785/1286 - 320 GB samsung Spintpoin unt 1 tb samsung spinpoint - Lian li PC-K56

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Fungerar "vanliga" ubuntu bra åxå att köra som server?

I den utsträckning Ubuntu är lämplig som server, så fungerar det, ja.

Det är förhållandevis enkelt att skala bort allt du inte vill ha eller behöver.

I övrigt är det ju ett bra sätt att snabbt få upp en desktop och börja smurfa runt på nätet och lära sig hur UNIX/POSIX/GNU/Linux, etc. fungerar. Framför allt är det ett bra sätt att lära sig hur Debian fungerar, om du nu är lite skraj för installationen.

Det finns en hel del fina wikis och sidor med howto:s och administrationstips där ute som behandlar Debian. En del länksamlingar till sådana sidor finns på bland andra http://en.wikipedia.org/wiki/Debian, http://distrowatch.com/debian och http://distrowatch.com/ubuntu

Visa signatur

> Jaså, ere så?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad den allmäna uppfattningen är ang. servrar, men enligt mig så ska en server vara så "ren" som möjligt i systemet, mao så ska det bara finnas det som krävs för att servern ska kunna utföra sitt jobb så att säga. Och med det som utgångspunkt så hade jag rekommendarat debian eller slackware (Slackware har jag själv kört i snart 7år som serverdist och den funkar ypperligt)

Edit: Gentoo också såklart.. nöjd nu?

Permalänk
Citat:

Jag vet inte vad den allmäna uppfattningen är ang. servrar, men enligt mig så ska en server vara så "ren" som möjligt i systemet, mao så ska det bara finnas det som krävs för att servern ska kunna utföra sitt jobb så att säga. Och med det som utgångspunkt så hade jag rekommendarat debian eller slackware (Slackware har jag själv kört i snart 7år som serverdist och den funkar ypperligt)

Men... men... Gentoo då?

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Gentoo fungerar nog ypperligt om man har för mycket tid över... själv tycker jag det är lika spännande att vänta på kompileringar som att vänta på att färg ska torka.

Permalänk
Medlem

Ja, gentoo är bra för dom som har alldeles för lite att göra, men det har väl de flesta datornördar...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Ja, gentoo är bra för dom som har alldeles för lite att göra, men det har väl de flesta datornördar...

Man är faktiskt inte tvingad att sitta och kolla på när koden kompileras. (Även om det ibland är ganska skojigt.) Nej, men skämt och sido. Är inte FreeBSD också komplilerande system? Och ingen klagar på det inte...

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Man är faktiskt inte tvingad att sitta och kolla på när koden kompileras. (Även om det ibland är ganska skojigt.) Nej, men skämt och sido. Är inte FreeBSD också komplilerande system? Och ingen klagar på det inte...

I'm just messing around, men Gentoo kan knappast ses som ett snabbt sätt att få igång en server, om man nu inte startar från Stage3 (vilket kanske de flesta gör nuförtiden?).

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Det fina med kompilerade system är ju att man kan få det precis som man vill. Med binärsystem så blir det ju lite mera att ta "kakan" som den är..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zajko
Det fina med kompilerade system är ju att man kan få det precis som man vill. Med binärsystem så blir det ju lite mera att ta "kakan" som den är..

Alla system är väl kompilerade?

Skulle väl snarast kunna kallas källkods-baserade v.s. paketbaserade

paketbaserade har ju fördelen att man både kan välja färdigkompilerade eller kompilera själv, med rena källkods-baserade system blir det ju att man bara har att kompilera själv att välja på..

apt-get source är finfint för källkod om man känner för det någon gång.

Och nu när de flesta ändå verkar köra Stage3 så tas ju lite av idéen med gentoo bort.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Bogg:

Man kan använda binärer med portage också. Det är bara det att i princip ingen gör det.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Bogg:

Man kan använda binärer med portage också. Det är bara det att i princip ingen gör det.

Har för mig Vidalinux har binär repos för deras portage

Annars är CentOS en rätt sjysst och enkel dist för servrar.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Varför inte testa Crux?
www.crux.nu

En svensk dist som växer hela tiden.
Vi kör den på alla våra servrar i serverhallen numera.
Funkar kanon!

Visa signatur

CPU: Intel i7 6700K @4,7GHz GPU: 2X GeForce GTX 980Ti SLI RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Moderkort: Asus z170 PRO Gaming Systemdisk: Samsung 950 PRO 512GB Gamingdisk:Samsung 850 500GB Lagring: 4TB WD Red Mus: SteelSeries Rival Tangentbord: Corsair k70 Headset: Kingston HyperX Cloud http://www.it-schill.com