Lite krångel med min nya gentoo-installation

Permalänk
Medlem

Lite krångel med min nya gentoo-installation

iochmed Gentoo 2006.0 så har livecdn stöd för mitt nätverkskort, vilket gör det lite smärtfriare att installera. Så nu har jag slängt in Gentoo, har dock några problem med drivrutiner som jag hoppas lösa med er hjälp.

Först och främst, PCMCIA är väl PC-cards? Det betyder att jag vill ha drivrutiner för det. Jag har emergat drivrutinerna som det står i handboken, men får detta problemet när jag börjar:

* PCMCIA support detected * Starting pcmcia carmgr [5827]: no sockets found! * cardmgr failed to start. Make sure that you have PCMCIA * modules built or support compiled into the kernel [!!]

Just nu använder jag iofs inget PC-card-grejs, men det är ju kul att ha stöd för det iallafall, så det bara är att tuta och köra sen liksom.

Nu kommer något som egentligen är lite viktigare:

* Starting eth0 * Bringing up eth0 * dhcp * No loaded modules provide dhcp (djcp_start) [!!] * ERROR: Problem starting needed services. * "netmount" was not started.

Sen har jag kompilerat in Yukon2-support med kerneln, och jag såg själv att sky2.o kompilerades, men jag kan ändå inte modprobe-a efter sky2, för då får jag som svar att modulen inte finns (för att den är inkompilerad i kerneln?).

EDIT:
Yukon2-stödet lade jag till efter instalaltionen, jag har både gjort
# make && make modules_install
och
# make && make install
men det vill sig inte.

Min lsmod är läskigt kort också...
pcmcia
pcmcia_core
firmware_class

EDIT:
Antagligen en liten "feature", men jag vill inte ha den iallafall. Jag kan inte se allting när jag listar det.
Bland annat så syns inte GRUB i /boot, men jag kan boota kan den med GRUB.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr vet ja inga svar på dina problem då ja aldrig själv stött på något av dem. men tänkte svara på en fråga du ställde i den andra tråden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Är det ofarligt att lägga till ett -xmms till den nu i efterhand? Märkte att jag fick lite XMMS-grejer (bland annat programet "xmms"), och jag använder verkligen inte den spelaren pga dess hårda sugage.

Nej det är inte farligt alls. lägg bara till -xmms i /etc/make.conf som USE-flagga. och gör där efter

# emerge -DNav world

du kommer då se vad som behöver kompliras om och även fråga om det är okej.

Edit: omformulering

Permalänk
Medlem

Will do... när jag fått Internet att fungera.
Tackar.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Det ska stå någonstans vart modulerna finns i manualen. Leta upp det stället och hitta den module du ska ha och modprobe:a den. Om du inte är nöjd med det namn den har tillgivits så symlinka så att den får det namn du vill ha.

Visa signatur

GNU/Linux Gentoo kernel-2.6.15-r1 Fluxbox.
Hemsidan ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekenstein
Det ska stå någonstans vart modulerna finns i manualen. Leta upp det stället och hitta den module du ska ha och modprobe:a den. Om du inte är nöjd med det namn den har tillgivits så symlinka så att den får det namn du vill ha.

Såg nu att jag hade den inkompilerad i kerneln, och jag tror jag hade glömt att ersätta den gamla kerneln med den där jag hade kompilerat in sky2.

Hursomhelst funkade inte detta heller, så jag gick in i menuconfig och valde att kompilera sky2 som modul, och då kunde jag modprobe-a den, men dhcp kunde fortfarande inte starta.
Behövs det något särskillt för att få stöd för dhcp?

PCMCIA var jävligt skumt det också, när jag körde /etc/init.d/modules restart så laddade den PCMCIA perfekt, men när jag startade om så sket sig den iallafall.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)