Problem: Fönsterpositionering för högt

Permalänk
Medlem

Problem: Fönsterpositionering för högt

Det är såhär att jag kör aktivitetsfältet på toppen av skrivbordet. Jag brukar ibland få en massa problem med vissa program som öppnas med en position för högt upp. Oftast ligger hela toppen (där man minimerar, maximerar och stänger av) under aktivitetsfältet.

Exempel på dessa program är program som jag startar från Visual Studio. Jag har testat att stänga av "Aktivitetsfältet alltid överst", men det vill jag inte ha, då alla maximerade fönster täcker över aktivitetsfältet.

Här kommer ett exempel:

Någon som vet hur man kan fixa det här problemet?

Permalänk
Medlem

Högerklicka på programmet i aktivitetsfältet, välj flytta och tryck på pil-ner på tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Jo det funkar, men finns det något sätt att ha det som default? alltså att den aldrig läggs så högt?

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant för mig med. Tyvärr verkar inte Windows kompensera för detta, vilket även syns på ikonerna på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Kolla om ni har "Keep the taskbar on top of other windows" ibockat

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

GAmblor -- vart gör man de?

jag har exakt samma problem, och har taskbaren uppe....

Visa signatur

[[ CPU: P4 3 ghz @ 3,4 ghz, socket 478 ]] [[ Mobo: ASUS P4C800-E Deluxe ]] [[ 3*512 mb, pc3200 ]] [[ 2 * 120 gb S-ata, 1 * 200 gb IDE ]] [[ Asus 9600SE ]] [[ Logitech Z-5500 ]]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shaguar
GAmblor -- vart gör man de?

Högerklick på aktivitetsfält-> Egenskaper

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamblor
Kolla om ni har "Keep the taskbar on top of other windows" ibockat

Jo det har jag testat och även skrivit i första inlägget. Fast jag skrev det på svenska.

Citat:

Jag har testat att stänga av "Aktivitetsfältet alltid överst", men det vill jag inte ha, då alla maximerade fönster täcker över aktivitetsfältet.

Det är som sagt inget bra alternativ då hela aktivitetsfältet försvinner när något är maximerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa
Jo det har jag testat och även skrivit i första inlägget. Fast jag skrev det på svenska.

Ah, ursäkta. Jag läste inte tillräckligt noga.
Från screenshot:et ser det ut som du kör något program för att modifiera UI:t. Kan det ha något med detta att göra?

Uppstår det här problemet endast med hemsnickrade program eller händer är det helt slumpmässigt?
Om det bara är det förstnämda måste man kanske programmera så att programfönstrens positionering tar hänsyn till aktivitetsfältets storlek och position.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

Det här fungerar säkert inte, men har du testat med upplösningen 1280x1024 istället? Det gör ju att skärmen blir "högre" och då kanske fönsterramen hamnar en bit ner...

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1nken
Det här fungerar säkert inte, men har du testat med upplösningen 1280x1024 istället? Det gör ju att skärmen blir "högre" och då kanske fönsterramen hamnar en bit ner...

Men då blir det ju fel propotioner (om man har en CRT-skärm då) och det vill man ju inte.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamblor
Ah, ursäkta. Jag läste inte tillräckligt noga.
Från screenshot:et ser det ut som du kör något program för att modifiera UI:t. Kan det ha något med detta att göra?

Uppstår det här problemet endast med hemsnickrade program eller händer är det helt slumpmässigt?
Om det bara är det förstnämda måste man kanske programmera så att programfönstrens positionering tar hänsyn till aktivitetsfältets storlek och position.

Det problemet uppstår lite slumpmässigt. Bilden jag visade var ett litet experiment-program en polare skickade till mig. Öppnar jag exe-filen från filens destination, får jag samma resultat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1nken
Det här fungerar säkert inte, men har du testat med upplösningen 1280x1024 istället? Det gör ju att skärmen blir "högre" och då kanske fönsterramen hamnar en bit ner...

Som slender skrev blir det fel proportioner, då jag har en CRT-skärm.