Permalänk

Från Gentoo till Suse!

Hej!

Jag har andvänt linux ganska länge nu, mycket gentoo, och arch även lite Debian. Och jag börjar vara läss på dessa distar, tänkte att jag då skulle ta och testa suse, som verkar vara en fin dist. Är mitt i installen nu, men jag hoppas på en trevlig vistelse. Jag undrar om ni någon gång har gjort ett ganska "konstigt" hopp typ från Slackware till Fedora eller nått. Eller kanske tvärtom från Fedora till Slackware, det skulle vara ganska coolt om nån har gjort det, berätta om era konstiga linux byten..

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Redhat (8.0 eller 9, minns inte) till gentoo

tröttnade väldigt fort på dependency hell i redhat och gentoo var vad jag vet den ende disten med pakethanterare som även tog dependencys. Håller fortfarande fast vid att gentoo är det enda rätta valet

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem

Min "utveckling": Slackware>Vectorlinux>Ubuntu>Kubuntu>Gentoo>Fedora>Ubuntu>Gentoo>
SuSE>Kubuntu>Debian>Arch Linux>SuSE
...och idag så ska jag installera utvecklingsversionen av Ubuntu(6.04). De flesta av de distar jag har kört har jag gillat, för det mesta byter jag bara för att jag vill pröva nått nytt. Har kört KDE sen i September eller nåt, så det känns som att det är dags att prova nåt nytt.
SuSE är helt ok, mycket bra hårdvarudetektering, väldigt stabilt och YaST kan användas för att konfigurera det mesta.
Tips: Använd SMART för att installera paktet(YaST är värdelöst på det), och lägg till fler repositories

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Min "utveckling": Slackware>Vectorlinux>Ubuntu>Kubuntu>Gentoo>Fedora>Ubuntu>Gentoo>
SuSE>Kubuntu>Debian>Arch Linux>SuSE
...och idag så ska jag installera utvecklingsversionen av Ubuntu(6.04). De flesta av de distar jag har kört har jag gillat, för det mesta byter jag bara för att jag vill pröva nått nytt. Har kört KDE sen i September eller nåt, så det känns som att det är dags att prova nåt nytt.
SuSE är helt ok, mycket bra hårdvarudetektering, väldigt stabilt och YaST kan användas för att konfigurera det mesta.
Tips: Använd SMART för att installera paktet(YaST är värdelöst på det), och lägg till fler repositories

Tackar för tipset, inte är det nått fel på gentoo, men jag började bli lite less på det.
Min "utveckling" Fedora -> Ubuntu -> Fedora -> Arch -> Vectorlinux -> Gentoo -> Suse

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk

Från Gentoo till Debian - eftersom jag tröttnade på att kompilera allting i tid och otid.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

Började med RedHat 5 om jag kommer ihåg rätt var en massa år sedan > Mandrake > slackware > Mandrake > slackware > ubuntu > suse > kubuntu som är den jag har nu känns bra, stabil och installationer av program går fort :). Suse yast är bra men synaptic är bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulrik Uppkastare
Från Gentoo till Debian - eftersom jag tröttnade på att kompilera allting i tid och otid.

Jo det var jobbigt, puh..

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

redhat > ubuntu > gentoo
typ

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

De jag har använt mest: Redhat (pre Fedora), Gentoo, Debian, Ubuntu, FreeBSD. Kommer inte riktigt ihåg ordningen förutom att Redhat var först.

Edit: Justja, Suse använde jag ett tag..

Permalänk
Medlem

slackware --> gentoo --> debian --> ubuntu -->

(fast jag använder fortfarande slackware på servrarna tillsammans med debian på någon) ubuntu fick byta ut gentoo på workstation för jag orkade inte vänta på att kompilera allt

Permalänk
Medlem

debian -> gentoo -> arch ->slackware -> debian -> gentoo -> slackware <-

Jag har provat ett par distar nu, lagom tycker jag, och fastnade för slackware efter att ha provat de jag provat. Så det får fortsätta vara slackware tills utvecklingen lägger av.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ptja,

slackware->gentoo->debian->ubuntu->gentoo->os x

Tycker alla linuxjunkies borde testa os x någon gång. Ett helt underbart system

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erc
ptja,

slackware->gentoo->debian->ubuntu->gentoo->os x

Tycker alla linuxjunkies borde testa os x någon gång. Ett helt underbart system

Skulle jag gärna göra, köper du mig en mac-dator då? Med en OS X licens?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm, jag hade hela mjukvaru dev-kitet för Intel-Mac på hårdddisken, inkl. alla hrrm "hjälp"-filer, men jag insåg att det skulle bli för mycket knåpande för att det skulle gå att använda till något vettigt. Och inte bara att boota ett skrivbord. Så jag raderade allt utan att prova en endaste gång. Det var i vetenskapligt syfte jag kollade om filerna gick att få tag på

Min Linux-story är icke kontinuerlig, jag provar på då och då när andan faller på.

Det första jag installerade med framgång var Red Hat 5.0, det första som jag tyckte var BRA var Mandrake 7.2, min första SuSE var 6.1, Slackware följde, liksom FreeBSD och en massa andra Linuxar samt allas nyare versioner/nambyten osv men det har inte varit några sjuka hopp som beskrivits ovan.

Jag har tyvärr fullt logiskt landat ganska säkert på Debian. Debian tycker jag känns mest funktionellt och logiskt, ingen meningslös icke fungerande "användarvänlighet" och lätt och smidigt med minimalt med kompilerande samt en väldigt bred användarbas.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Suse->redhat->fedora->slackware->gentoo->tillbaka till slackware

Just nu ser jag ingen anledning till att inte köra Slackware, Gentoo har jag inte tid att hålla på med och de andra medför inga fördelar för min del, Slackware är precis vad jag behöver, men det är inga fel på andra distar...

Permalänk
Medlem

Själv hoppar jag mellan Ubuntu och Gentoo. Antingen tröttnar jag på att kompilera allt eller så tröttnar jag på att jag blir tvungen att kompilera så mycket utanför paketsystemet då paketen är så gamla =(

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Håller mig till Gentoo på min huvudburk. Går endå relativt snabbt att kompilera från källkod på en dubbelkärnig athlon64-burk. Hade jag haft en 10/10 lina så hade jag mer än gärna ställt upp med att distribuera färska binary packages för både amd64 och ~amd64. Men man sitter ju som många andra på adsl-lina :/

Om fler ställde upp med kluster för Gentoo binary-kompilering så skulle nog denna distribution få en mycket större spridning, eller om man utvecklar vidare på distcc med inriktning mot peer2peer-teknik. Enda setback:en skulle väll vara alla dessa asynkrona adsl-uppkopplingar som tycks växa som ogräs i ett hav utav gödsel

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Håller mig till Gentoo på min huvudburk. Går endå relativt snabbt att kompilera från källkod på en dubbelkärnig athlon64-burk. Hade jag haft en 10/10 lina så hade jag mer än gärna ställt upp med att distribuera färska binary packages för både amd64 och ~amd64. Men man sitter ju som många andra på adsl-lina :/

Om fler ställde upp med kluster för Gentoo binary-kompilering så skulle nog denna distribution få en mycket större spridning, eller om man utvecklar vidare på distcc med inriktning mot peer2peer-teknik. Enda setback:en skulle väll vara alla dessa asynkrona adsl-uppkopplingar som tycks växa som ogräs i ett hav utav gödsel

1. Problemet är väl att alla vill ha sina egna kompileringsinställningar, arkitekturval, USE-flaggor, m.fl., vilket helt enkelt gör binära repositories lite svårhanterliga.

2. Distcc är ju en säkerhetsrisk och om någon inte har samma kompilerare som de andra så är det ju kört. :/

Svar på övriga tråden: Slackware -> Fedora Core 2 -> Gentoo (har också försökt mig på LFS, men det är ett jävla tidsslöseri så det räcker och blir över)

Permalänk

Nu kan jag stolt säga att Suse inte var nått för mig, som nån sa "onödig advändarvälighet". Ska efter ett par rundor BF2 testa Arch igen, det är ganska likt gentoo tycker jag, fast utan kompliering...

Nä, nu är man i Windows iaf..

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

för er som vill testa Macos X men insett att Intelvarianten är olaglig finns ju pearpc som emulerar en G3/G4 processor för att köra en riktiga macos på. Det går inte så fort, men det funkar.

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg vilken ordning men suse var först iaf...

suse, mandrake, slackware, ubuntu, freebsd, diverse knoppix distar.

Idag ska jag dra in Kubuntu på min workstation. Får se om det är något att ha...

Just nu sitter jag på min iBook med OS X 10.4 Tiger. Helt underbart os.

Permalänk
Medlem

Själv så var det såhär:

Mandrake(Hugasligen!)->Red Hat->Fedora->Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av granden
Skulle jag gärna göra, köper du mig en mac-dator då? Med en OS X licens?

ptja om du står inför ett nytt datorköp så kan du överväga en iBook, kostar inte mycket mer än en pc och då ingår osx tiger. Så så blodigt är det inte att äga en mac.

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.