Installera Linux utan Floppy, CD, USB eller nätverk

Permalänk
Medlem

Installera Linux utan Floppy, CD, USB eller nätverk

Jag har ett lustigt dilemma.

Jag har en gammal bärbar dator (Pentium 266 MMX 64MB ram) utan varesig floppy, cd, USB eller inbyggt nätverkskort. Win 95 installerat. Jag har c:a 1GB opartitionerat på min disk och jag vill lägga in någon lättviktslinuxdist för att kunna använda datorn som en fjuttig server.

problemet är att jag inte kan boota på något annat medium än just den hd som sitter i och jag vill inte riskera att sabba mitt bootspår. (skulle jag lyckas sabba bootspåret eller få lilo eller motsvarande att bara kunna boota en linux kernel som krashar så är jag relativt bränd och kan inte utan mycket bök få datorn användbar)

Därför undrar jag om det finns något smidigt sätt att installera och starta/köra linux m.h.a. loadlin el. motsv. från DOS

och sedan vad ska jag välja för dist. den ska ju vara ganska minimal, det jag behöver förutom standardjamset är:

Apache
PHP
Mysql el. motsv.
SSH-server
(ev. PopTop)
(ev. samba)
någon bra pakethanterare typ APT-get
stöd för PCMCIA
och wifi-stöd (Netgear WG511T PC-card (Atheros chip))
(om det finns någon väldigt lätt version av X-windows så kanske men det är absolut inte nödvändigt)

Vad har ni för ideér... jag sitter just nu på burken ifråga så jag kan tanka hem allt som behövs utan problem.

Ha det bra!

/Chrippe

Permalänk

Hmm, bara en fråga. Vad ska du med en server till som inte har ett nätverkskort? Bara lite nyfiken

Visa signatur

GNU/Linux Gentoo kernel-2.6.15-r1 Fluxbox.
Hemsidan ^^

Permalänk
Medlem

Jag har inget "inbyggt"-nätverkskort däremot ett PC-card nv-kort (dock inte hemma just nu) nu har jag ett WiFi PC-card (kanske inte det optimalaste att ha på en server men det är aallt jag har just nu )

(varför jag skrev att jag sakande nätverksort i rubriken var för att jag inte har något "Boot from Lan"-nätverksort som jag har på min andra laptop)

Permalänk
Medlem

Linux, skrivet av fakirer, borde gå att installera över en serieport, eller ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det går att installera från hdd men hur du skall få in Linux där vet jag inte.

Permalänk

Stoppa in HDn i en annan dator.

Permalänk
Medlem

leta upp nån gammal cd-rom eller köp av någon för typ 50kr....

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
leta upp nån gammal cd-rom eller köp av någon för typ 50kr....

Det är en bärbar .. utan USB eller någon möjlighet att installera en CD-spelare =( annars hade det varit klockrent

Disken är en tjockare typ av bärbar disk (typ 10-11mm tjock) och passar inte i min andra bärbara annars hade jag kunnat lägg in linux så ..

Men jag tycker det borde gå att typ kopiera allt från någon "linux live cd" till en ext2 partition och sen bootar den med loadlin i DOS? (typ knoppix som har stöd för mitt Wifi kort, men desvärre kräver mer minne än jag har) .... Kan man göra så?

(Att joxa med att få in allt via seriekabel verkar lite väl overkill för mig)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blyfoten
Men jag tycker det borde gå att typ kopiera allt från någon "linux live cd" till en ext2 partition och sen bootar den med loadlin i DOS? (typ knoppix som har stöd för mitt Wifi kort, men desvärre kräver mer minne än jag har) .... Kan man göra så?

(Att joxa med att få in allt via seriekabel verkar lite väl overkill för mig)

Hur skall du få in det på hdd:en? Jag har själv installerat Linux (Redhat) från en fat32 partiton så det går att installera från hdd.

Permalänk
Medlem

Finns ju Linux-distar som installeras på en Fat-partition och sen bara startas med loadlin... (som du själv nämner)

Då kan du ju bara tanka ner någon sådan dist, extrahera det till en lämplig mapp och loadlin'a iväg...
t.ex. börja med zipslack och därifrån bygga upp ett större system?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Serieport...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Finns ju Linux-distar som installeras på en Fat-partition och sen bara startas med loadlin... (som du själv nämner)

Då kan du ju bara tanka ner någon sådan dist, extrahera det till en lämplig mapp och loadlin'a iväg...
t.ex. börja med zipslack och därifrån bygga upp ett större system?

Perfa!
Testar det!

Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blyfoten
Perfa!
Testar det!

Tack

Hur gick det?

jag har nämligen samma typ av problem