Permalänk
Medlem

Nytt system - avstängning vid boot

Jag har köpt ett nytt chassi och ett nytt moderkort och kompletterat dessa med lite gamla komponenter som jag hade.
Så här ser systemet ut nu:

Aspire X-QPack chassi med 420 w nätagg
Asus A7S8X moderkort (MicroATX)
AMD Athlon XP 3200+ Barton
Radeon 9800 Pro 128 mb
2 x TwinMos 512 mb ram DDR Sdram
DVD-läsare
DVD-brännare
Seagate 200 gb hårddisk IDE

Jag satte ihop alla delar och startade en installation av Windows XP. Installationen flyter på och när den är klar så startar datorn om för att starta upp för första gången utan skivan. Bios laddar som vanligt och sidan med windows-loggan (med stapeln) kommer fram och denna räknar på som vanligt. Sen blir skärmen svart och efter ca 10 sekunder slår datorn av sig.

Vad är fel och hur kan jag åtgärda detta fel?

Permalänk
Medlem

Kolla om det finns nyare bios till moderkortet som kanske fixar detta då det kan ha att göra med att SP2 är inkorporerat i xpskivan redan?

Iofs så är moderkortet så pass nytt så det borde vara fixat redan så kolla även över fläktar och särskilt den till processorn så den sitter som den ska med kylpasta applicerat i lagom mängd.

Permalänk
Medlem

Nu kunde jag installera win2000 och det funkade fram tills jag körde på drivrutierna till grafikkortet... Då fuckade hela bilden ut och det är bara streck och kuber överallt....

Permalänk
Medlem

Ta ur den extra strömsladen till grafikkortet och återanslut den igen för jag har varit med om att ett liknande gk har strulat pga glapp någonstans tills jag bytte till en strömsladd som kom direkt ifrån nätagget utan att dela strömmen med någon annan förbrukare så prova med det.