Vad vill du se i ett MMORPG?

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se ett MMORPG som inte är fantasy/sci-fi inspererat. Det ska finnas de vapnen och saker som finns idag, typ Battlefield 2.

Sen att man tränade skills istället för att gå upp i level.

(sen om man slap betala per månad skulle det vara nice också )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Vägen till vaddå? Att leta upp ännu fler monster att döda? Intressant hållning du har för övrigt. "Jag har rätt, du har fel".

Vägen till bättre utrustning, till att ha klarat flera mål, etc. Flesta spelarna tänker ju inte som folk gör på RP-servrar, men målet med t ex BWL är ju inte dödandet, utan att besegra grottan osv.

Och det kanske lät som att jag menade "jag har rätt, du har fel", men så menade jag inte. Menade bara att vad du än säger så är WoW ett mmorpg, även om du kanske föredrar en annan typ av rollspel, alltså papper och penna-varianten.

Edit:
Och även om målet var dödandet, vilket det inte är i WoW, så blir det ju inte mindre rollspel för det eller hur? Eftersom att rollspel är att man spelar en annan person, i en fantasivärld osv...

Och i WoW finns det ju både skills som man måste använda för att träna, och så kan man gå upp i lvl osv

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monkej
Vägen till bättre utrustning, till att ha klarat flera mål, etc. Flesta spelarna tänker ju inte som folk gör på RP-servrar, men målet med t ex BWL är ju inte dödandet, utan att besegra grottan osv.

Och det kanske lät som att jag menade "jag har rätt, du har fel", men så menade jag inte. Menade bara att vad du än säger så är WoW ett mmorpg, även om du kanske föredrar en annan typ av rollspel, alltså papper och penna-varianten.

Edit:
Och även om målet var dödandet, vilket det inte är i WoW, så blir det ju inte mindre rollspel för det eller hur? Eftersom att rollspel är att man spelar en annan person, i en fantasivärld osv...

Och i WoW finns det ju både skills som man måste använda för att träna, och så kan man gå upp i lvl osv

Jag har sagt det förrut och jag säger det igen, man spelar inte en annan karaktär, man väljer på vilket sätt man ska vara bra på att ta död på motståndarna. Att kalla det för rollspelande är ungefär som att kalla den berusade killen som står och skriker osammanhängande på stan för skådespelare.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Jag har sagt det förrut och jag säger det igen, man spelar inte en annan karaktär, man väljer på vilket sätt man ska vara bra på att ta död på motståndarna. Att kalla det för rollspelande är ungefär som att kalla den berusade killen som står och skriker osammanhängande på stan för skådespelare.

Jo man spelar en annan karaktär, det är en fantasivärld. Eller påstår du att Night Elfs finns på riktigt? Jag är iaf ingen Och jag gissar att man väljer vad man ska inrikta sig på i penna och papper-spel också. Sen att du är mer en som rollspelar, lever sig in i sin gubbe osv (som folk gör på RP-servrar) är helt okej, men det gör inte WoW till mindre av ett rollspel. Fördelen med WoW är att det är många fler du spelar med osv, men alla gillar vi olika typer.

Ska man tänka som dig så är det som att säga att Volvo bilar inte är bilar bara för att du tycker dom är dåliga, medans Ferrari t ex är bilar... Du förstår ju själv att det inte fungerar att tänka så.

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem

Varför måste alla envisas om att hävda sig som hardcore rpg-gamer och skrika ut att "WOW/Diablo/vilket-jävla-hack'n'slashrpg-som-helst är faan inget rpg"?
Själva grejen med ett rpg, en förkortning av "role playing game" såvitt jag har förstått det, är att utveckla och själv välja inriktning på utseende, inriktning, färdigheter, you name it och att interagera i en fantaisvärld som inte finns på riktigt, alltså spela en roll i en annan värld.
Kom inte dragandes med "ett rollspel måste vara döseriöst, precis som när jag spelade lajv och polaren som var troll bröt foten i en strid med en orc 1992".

Skall vi inte tillbaka till topic igen istället?

Några har väl nämnt det men jag skulle verkligen vilja slippa både fantasy och sci-fi-världar i ett mmorpg, gärna med mer krav på färdigheter på den indivduella spelarens skicklighet i att spela (typ fps, sportspel, problemlösning mm). Alltså inte det sedvanliga tryck på macro1, macro3 och macro9 - tryck på macro 2, mm.

Ett spel som The Sims lär väl komma snart där du kan lalla runt i en värld inte olikt från våran och arbeta, idrotta, spela spel, fixa dejter och bara dra runt på stan med polare...
Du måste utveckla din karaktär i arbetet, fotbollsspelandet mm och även själv lära dig utveckla färdigheten att styra karaktären, precis som du tränar på aim i ett fps.
Ett sådant MMORPG borde kunna locka åtminstone mig om det blir lite mer seriöst än The Sims.

Permalänk
Medlem

Att det är sjukt mångsidigt. jag ska inte göra alla quests/uppdrag genom att döda monster. nu gillar jag visserligen L2 som är sådant. men det borde finns så mycket mer att göra. även om lvlingen består av att döda monster

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Haffe: Du har uppenbarligen inte provat på riktigt bra RP i WoW...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Jag skulle vilja se ett MMORPG som inte är fantasy/si-fi inspererat. Det ska finnas de vapnen och saker som finns idag, typ Battlefield 2.

Sen att man tränade skills istället för att gå upp i level.

(sen om man slap betala per månad skulle det vara nice också )

www.twilightwar.com

Ett sci-fi fps med Valves motor..

Där går man inte upp i level så att säga utan man tränade sina skills .. som tex om du simmar mycket så ökar du i det osv

Man kan skaffa fordon och allt möjligt. Så är det jäkligt coola factions man kan välja ^^

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem

En grej som jag saknar just i WoW är ett mer komplext crafting system. Som det var i SWG, (första MMO spelet jag testade) Jag var Weaponsmith och Merchant där och älskade det, dödade knappt en mob i det spelet. Lallade omkring med mina gruvor, letade resources, tog fram vapen ritningar och donade med mina fabriker. Sjukt kul

Mer sånt vill jag se i MMO spel.

Permalänk
Medlem

....Skapade en ny tråd om spelet...

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bleak
www.twilightwar.com

Ett sci-fi fps med Valves motor..

Där går man inte upp i level så att säga utan man tränade sina skills .. som tex om du simmar mycket så ökar du i det osv

Man kan skaffa fordon och allt möjligt. Så är det jäkligt coola factions man kan välja ^^

Det var det spelet jag syftade på förut, verkar riktigt lovande!

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Vill inte se några level requirements på föremål om de inte är till något speciellt typ nyckel till något ställe. Massiva skill system, ton med föremål, så många så att inte ens skaparna kan alla. PvP.

EDIT: inga yrken, snarare inriktingar mot olika ämnen i olika storlekar

Permalänk
Medlem

Så många så att inte ens skaparna kan alla? Hur ska dom inte kunna dom om dom själva gjort dom?

Och ingen lvl req? Då kan man ju ha aslåg lvl och ändra springa runt med bra bind on equi-items, skulle bli konstigt...

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk

Jag tycker man skall skippa levelsystemet över huvud taget.. Skapar bara en massa segregation.. Lika level åt alla!

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Har du något förslag på ett fungerande alternativ då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeckoYamori
Har du något förslag på ett fungerande alternativ då?

Ett system där "makten" baseras på färdigheter snarare än level. För att dra ett exempel, istället för att du måste vara lvl 10 för att bära den här rustningen så ska du klara av att döda den som ger dig den (ett monster troligen) alltså spelar det ingen roll om du är lvl 1 eller 100, klarar du inte av monstret så får du ingen rustning. Fördelen är att om jag tycker det är grymt skoj att bara träna fighting dygnet runt så har jag chans att få bra saker även om jag inte har hög level vilket kanske en "all rounder" har som tränar lite på allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Ett system där "makten" baseras på färdigheter snarare än level. För att dra ett exempel, istället för att du måste vara lvl 10 för att bära den här rustningen så ska du klara av att döda den som ger dig den (ett monster troligen) alltså spelar det ingen roll om du är lvl 1 eller 100, klarar du inte av monstret så får du ingen rustning. Fördelen är att om jag tycker det är grymt skoj att bara träna fighting dygnet runt så har jag chans att få bra saker även om jag inte har hög level vilket kanske en "all rounder" har som tränar lite på allt.

Hm, blir ju nästan samma sak som nu ändå. Bästa looten kommer från monster, så då är det väl bara att skaffa ett party med andra och döda monstret så kan man bära den utrustningen eller hur? Och då skulle det ju betyda att man skulle behöva vara flera för att få vissa saker, som i mmorpg idag... Ingen skillnad ju

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monkej
Hm, blir ju nästan samma sak som nu ändå. Bästa looten kommer från monster, så då är det väl bara att skaffa ett party med andra och döda monstret så kan man bära den utrustningen eller hur? Och då skulle det ju betyda att man skulle behöva vara flera för att få vissa saker, som i mmorpg idag... Ingen skillnad ju

Du verkar helt insnöad på WoW... det finns andra mmorpg (jo faktiskt) där det krävs en specifik level för att använda ett föremål, tror faktiskt det finns i WoW också om jag inte kommer ihåg fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Du verkar helt insnöad på WoW... det finns andra mmorpg (jo faktiskt) där det krävs en specifik level för att använda ett föremål, tror faktiskt det finns i WoW också om jag inte kommer ihåg fel.

Insnöad? Okej? Vad har det med något att göra? Och jo, jag förstår att det finns andra mmorpgn. Och jo det finns i WoW också. Men du skrev om att man skulle behöva döda ett visst monster för att kunna använda vissa items, blir ju samma sak som t ex WoW, man dödar för items blir det ju ändå, oavsett skill.

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha en mer levande värld - för alla spel jag har provat hittills har varit så fruktansvärt stela. Två gånger per dag drar ett gäng iväg och dödar "The Mighty Dragon"... tjenare, hur kul är det att vara nummer 5012 att döda samma förbannade drake?

Tycker att det vore mycket roligare om de farligaste NPC:erna inte vara NPCs, utan styrda av någon GM eller liknande... att dessa kan göra gemensamma anfall mot städer osv.

Vidare vill jag, jämfört med WoW, ha mer saker att göra. Döda mobs och levla upp sina skills lite snabbt är dötråkigt i längden. Exempelvis olika gillen (typ bagar-gille för dem som inte vill fightas utan baka kakor) man kan stiga i rang inom - där rangen inte är helt betydelselös. Blir man High-super-nanny i nanny-gillet ska man få ett ansvar, och görs det dåligt får man kicken... osv.

Tycker i mycket att Asheron's Call har fungerat som en förebild. Deras system med olika hierarkier i familjerna var sjukt roligt. Att vara någons vasall var grymt mycket roligare än andra stela modeller.
I AC2 gillade jag dessutom hur de helt skippade NPCs - sjukt bra idé att göra spelarna beroende av varandra. Blev kanske lite väl tomt där, men tycker absolut att det blir roligare om spelare kan öppna egna butiker och sådant (kunde man kanske det i DaoC?)...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Skulle vilja ha en mer levande värld - för alla spel jag har provat hittills har varit så fruktansvärt stela. Två gånger per dag drar ett gäng iväg och dödar "The Mighty Dragon"... tjenare, hur kul är det att vara nummer 5012 att döda samma förbannade drake?

Hur ska det ändras med något mmorpg? Kommer ju fortfarande vara folk som gjort det före dig, men blir ju inte mindre kul för det, tycker inte jag iaf. Att kämpa med sin älskade guild och äntligen klara bossen är ju kul, spela roll hur många som gjort det före för det kommer alltid vara folk som gör det före. Och sen om WoW, mja det är ju din personliga åsikt men min åsikt är att det finns rätt mycket att göra i WoW (men klart det blir samma saker ofta ändå). Lite mer vore dock uppskattat och det kommer ju i expansionen

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem

Om WOW ska räknas som rollspel kan ju quake tillochmed räknas som rollspel!

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monkej
Hur ska det ändras med något mmorpg? Kommer ju fortfarande vara folk som gjort det före dig, men blir ju inte mindre kul för det, tycker inte jag iaf. Att kämpa med sin älskade guild och äntligen klara bossen är ju kul, spela roll hur många som gjort det före för det kommer alltid vara folk som gör det före. Och sen om WoW, mja det är ju din personliga åsikt men min åsikt är att det finns rätt mycket att göra i WoW (men klart det blir samma saker ofta ändå). Lite mer vore dock uppskattat och det kommer ju i expansionen

Genom att skapa fler unika situationer? Genom att skapa motstånd som kräver hundratals spelare för att slå tillbaka? Genom mindre arméer som rör sig genom världen av den ena eller andra anledningen?
Allt behöver inte vara så statiskt. För min del känns det i varje fall idiotiskt att döda någon named NPC, när man redan vet allt om den.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

en blandning mellan eve online och homeworld.
lite mmorpg/rts över det hela

har faktikt tänkt på det ett tag, men e allt för mkt för att få ner på papper.

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem

Deus Ex i MMO:ifierat skulle va bra.

Visa signatur

Asrock P4V88+, Intel P4 Prescott 3.0 GHz, Kingston ValueRAM 512MBx2, Asus V9999/TD 6800 128MB AGP, Samsung 160GB 8MB cache, Integrated Via AC'97 5.1 chipset.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja se nått av följande bli ett mmorpg, helst den översta.

Vampire: The Masquerade - Bloodlines
Dune

Annars vad jag saknar i mmorpg är väder och vind, samt en bättre story där spelare har större chans att kunna påverka den.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoWio
Om WOW ska räknas som rollspel kan ju quake tillochmed räknas som rollspel!

Quake är väl mer sci-fi i såna fall

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Genom att skapa fler unika situationer? Genom att skapa motstånd som kräver hundratals spelare för att slå tillbaka? Genom mindre arméer som rör sig genom världen av den ena eller andra anledningen?
Allt behöver inte vara så statiskt. För min del känns det i varje fall idiotiskt att döda någon named NPC, när man redan vet allt om den.

Unika situationer blir aldrig unika. Till slut har hur du än gör massa spelare spelat igenom dom, menar du events som är olika och kommer ibland så har WoW det. Och imorgon kommer patch 1.9, där både horde och alliance, som är fiender, måste samarbeta för att lyckas öppna dörrarna till nya instancen Ahn'Qiraj. Så det är inte bara "keke give phat loot!", utan unik encounter där både sidor måste samarbeta, lämna in items i sina respektive huvudstäder. Där även en lvl 1 gör skillnad, även som en lvl 60. Eftersom att det bara handlar att lämna in items som är vanliga, fast jävligt många ska man få ihop totalt på båda sidor. Och när man sen gjort det kommer massa och massa massa mobs spawna vad jag hört, och kanske NPC's som man ska hjälpa osv. Det är ju en helt unik encounter som inte alla kommer få vara med om, som involverar samarbete mellan båda sidor, och som inte händer ofta direkt. Så WoW har ju såna sidor också. Och det ryktas om att i expansionen ska det komma en battleground för PvP där man ska kunna åka tillbaka i tiden och slåss på hillsbrads fält som det var förr i tiden. Och kunna ta över områden och ställen osv ^^ Då påverkar ju spelarna hur mycket som helst. Sen var det något rykte om att det kanske skulle komma regn osv till WoW i Expansionen men jag vettefan om det stämmer

Och visst, det får kännas idiotiskt för dig men att klara av en boss som ens gille inte klarat förut med ens vänner är en grym upplevelse. Sen om tusen miljoner andra gjort det före gör inte saken sämre

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bleak
www.twilightwar.com

Ett sci-fi fps med Valves motor..

Där går man inte upp i level så att säga utan man tränade sina skills .. som tex om du simmar mycket så ökar du i det osv

Man kan skaffa fordon och allt möjligt. Så är det jäkligt coola factions man kan välja ^^

Njet. Det är nerlagt.

Permalänk
Medlem

har någon här spelat roboforge?
det är i alla fall ett system jag tror skulle fungera väldigt bra när det gäller vapentillverkning och dylikt.
det finns olika moduler med olika massa och hållfasthet och om det är vasst osv.
där sätter man ihop delar med leder och blablabla - så har man en robot som man ska göra ai till. men nog om det här googla om ni vill veta mer om det.

jag tänker mest på vapensystemet där. F=ma.
om du är en liten gubbe är det skitsamma om du är på level 3 eller 47, du kan inte svinga en klubba på 100kg speciellt hårt - om du ens kan lyfta den.
istället kan man ta ett handtag (för att bestämma vilken punkt vapnet hålls i) + en pinne (för att bestämma längd) + en tyngd (för att få en massa i slutet av pinnen)
detta hade kunnat kombineras på oändligt många sätt, och hade varit ett mer rättvist system. hur mycket skada vapnet hade tagit hade bara behövts räknas ut en gång av servern för att undvika fuskande.

detta hade man kunnat göra relativt lätt. jag rekommenderar er att testa roboforge, så kommer ni förstå exakt vad jag menar direkt skadan vapnet gör beror på med vilken kraft vapnet accelereras med och vilken hävarm. vilket tröghetsmoment komponenterna har blabla mekanik hit och fysik dit.

lättare att räkna på än att förklara

__________

en annan sak jag vill se är reklamfinansierade mmo's. jag har inget emot att titta på reklampelare och reklamfilmer osv ingame och i laddningsskärmar om jag får spela gratis
alternativet borde få finnas i alla fall.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk

Det har säkert sagts flera gånger redan men jag vill se realtidsstrider. Så länge strider enbart avgörs efter vem som har bäst items så tänker jag inte spela nått MMO spel öht.