Permalänk
Medlem

Ubuntu + bärbar = brännhet

Acer travelmate 4000.

Ny fräsch installation utav Ubuntu.

Datorn, blir ruggigt varm efter en kort stunds användande. nu menar jag inte jummen, utan jag menar riktigt, riktigt varm!

Acer har ett program för windows, där man själv kan klocka ner CPUn / dra ner på ljusstyrka, med mera med mera för att minimera resurserna. Även att den efter en stund går ner i "lågvarv".

Jag hittar verkligen inget sådant i ubuntu..
Skulle verkligen gilla att den blev lite svalare min bärbara... då det knappt går att hålla i den!

Några tips?

Permalänk
Medlem

powernowd eller cpufreq är två program för att cpu skall clocka ner sig när den inte används. Sedan finns det troligen xorg settings för liknade saker för ditt grafikkort, tror det är lite beroend på vilket du har...
http://www.gentoo.org/doc/en/power-management-guide.xml stor och fin guide

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk

jag har en Acer tm8100 med ett ati x700-grafikkort. Grafikkortet har mojlighet att underklocka sig sjalv (finns installningar i windows). Tyvarr har jag inte fatt igang dessa i linux, sa min burk hade flakten pa konstant. Daremot fungerar de tva programmen som dagle rekommenderade. Processorhastigheten sjonk, men da grafikkortet ar kopplat till samma kylsystem fortsatter flakten ga... Man ser samma tendens i windows om man glommer att klocka ner grafikkortet.

Om nagon har ett tips pa hur man gor, svara har eller pm:a mig!

Permalänk
Medlem

Nyaste ati drivern för x.org (8.20.8) ska kunna klocka kortet dynamiskt.
Den gör det på min hp laptop med radeon 9600 mobility och det gav mig ca 30 min längre batteritid.

Permalänk
Medlem

ilmarinen har du kollat på punkt 6 på länken??

Citat:

In case you own an ATI graphics card supporting PowerPlay (dynamic clock scaling for the the graphics processing unit GPU), you can activate this feature in X.org. Open /etc/X11/xorg.conf and add (or enable) the DynamicClocks option in the Device section. Please notice that this feature will lead to crashes on some systems.

Section "Device"
[...]
Option "DynamicClocks" "on"
EndSection

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
ilmarinen har du kollat på punkt 6 på länken??

Jo, jag har forsokt aktivera den, men utan resultat. Efter att ha sokt pa en massa forum sa verkade som om det ar daliga biosdrivrutiner pa acers burkar (atminstone tm 8100) som inte gor det mojligt att fa igang den. Ironiskt nog verkar det finnas riktigt gamla drivrutiner (numrerad 3C11) som tydligen har andra installningar pa nar flakten ska sla pa (dvs vid hogre temperaturer) vilket gor att flakten ar nastan alltid tyst. Iofs gor det val att datorn blir lite varmare ocksa... Sa om nagon sitter pa en Acer tm 8100 med den versionen pa bios far ni garna gora en kopia pa den och pm:a mig