Permalänk
Medlem

Autoflasha VGA BIOS... hur?

Vill helt enklt veta hur man gör, någon som har en bra guide eller har kunskap om ämnet? Anledningen är att mitt X800SE är rätt "fucked up" och egentligen så bootar inte datorn överhuvudtaget typ men jag tänkte att det kan ju vara värt en chans. Om inte annat så är det bra att kunna om det skulle behövas.

Tacksam för snabba utförliga svar.

Permalänk
Medlem

Gör en CD som bootar dos och kör flashkommanot via autoexec.bat

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
Gör en CD som bootar dos och kör flashkommanot via autoexec.bat

Ok men kan man inte göra typ en startdisket bara och göra samma sak.
Är det bara att skriva sina kommandon eller kan man göra typ flash.bat och lägga in kommandona där, sen lägga in flash.bat i autoexec.bat.

Vad använder man för kommando för att köra en annan fil från ae.bat?

Jag var grym på detta med mina gamla 486:a men det är ju rätt längesen så jag har glömt allt, kommer inte ihåg ett smack

Permalänk
Medlem

Jag brukar ha en bootbar floppy, sen så har jag den nya bios och orginal biosen på disken döpt till 9800pro.bin och en som heter 9800xt.bin
sen har jag 2 .bat filer som heter xt.bat och pro.bat och dom innehåller
xt.bat = flashrom.exe -p 0 9800xt.bin
pro.bat = flashrom.exe -p 0 9800pro.bin

sen så är det bara o boota från den även om jag inte har nån bild o knappa in xt eller pro o hålla i sig.

Sen om du vill kan du alltid lägga in en av .bat filerna i en autoexec.bat men jag kör hellre utan.

[stavfel: stod xt.bar istället för .bat]

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD