Permalänk

Extern Hårdisk

Jag funderar på att skaffa en extern hårdisk. Jag har kollat runt lite och fattat att LaCie 250gb inte är någon höjdare.

Någon som har provat Iomegas 250gb och kan säga några ord om den?

Behöver man installera den i datorn man pluggar in den i? eller är det bara plugga in och använda direkt?

mvh
Soundrunner

Visa signatur

Core 2 Duo | XFX 8800GTS 640mb -

[u][b]http://www.aiononline.se[/u][/b]

Permalänk
Gäst

Har ingen erfarenhet av Iomegas diskar,men på din fråga nr 2 så finns dessa alternativ.

USB eller FireWire , du kopplar bara in något av dessa.FireWire går lite fortare än USB (marginellt)

Permalänk

Alltså att man inte behöver installera någon programvara för själva disken?

Visa signatur

Core 2 Duo | XFX 8800GTS 640mb -

[u][b]http://www.aiononline.se[/u][/b]

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soundrunner
Alltså att man inte behöver installera någon programvara för själva disken?

Nja, det följer med någon installationsskiva med diverse onyttigheter (tycker jag),men jag har aldrig installerat något ifrån dessa skivor.Nu kör jag med W & D diskar.

Man klarar sig bra med servicepaketet (SP2) och ett uppdaterat moderkort.

Permalänk

dahl va kostade den ?

Visa signatur

Core 2 Duo | XFX 8800GTS 640mb -

[u][b]http://www.aiononline.se[/u][/b]

Permalänk
Medlem

Köpte en Iomega 250GB på Siba igår för 1290:-.
(Riktigt bra pris, kostar 1545:- på db)

För att använda disken behövs inga drivrutiner, bara plugga in som
vilken USB-enhet som helst.
Skall man ha den som backup-disk kan det vara idé att installera Iomegas backup-program som följer med.

Permalänk
Medlem

Re: Extern Hårdisk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soundrunner
Jag har kollat runt lite och fattat att LaCie 250gb inte är någon höjdare.

Öhh var har du hittat det? Har en LaCie 250 gb och den går som ett spjut.... aldrig haft ett fel...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Extern Hårdisk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpiriT
Öhh var har du hittat det? Har en LaCie 250 gb och den går som ett spjut.... aldrig haft ett fel...

Använd sökfunktionen på detta forum så lär du kunna läsa om flera stycken som har haft problem med sina 250Gb Lacie hd:s pga att den är inbyggd i en plastlåda som duger till isollering men inte för att leda värme vilket ju en hårddisk kan generera som bekant och då är en aluminiumlåda att föredra iaf.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Extern Hårdisk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Använd sökfunktionen på detta forum så lär du kunna läsa om flera stycken som har haft problem med sina 250Gb Lacie hd:s pga att den är inbyggd i en plastlåda som duger till isollering men inte för att leda värme vilket ju en hårddisk kan generera som bekant och då är en aluminiumlåda att föredra iaf.

Jag ska kolla runt lite.... konstigt att jag inte haft ett enda problem med den fast jag haft den på 24/7 i snart 2 månader...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Extern Hårdisk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpiriT
Jag ska kolla runt lite.... konstigt att jag inte haft ett enda problem med den fast jag haft den på 24/7 i snart 2 månader...

Har kanske haft tur?

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt

Sitter bara å väntar på att den ska skära ihop vara för du sa sådär

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpiriT
Mycket möjligt

Sitter bara å väntar på att den ska skära ihop vara för du sa sådär

Kör ett diagnostikprogram på den isf så ser du i vilken kondition den är i just nu. Bästa är nog att ladda ner Ultimate Boot CD ifrån Swec:s filarkiv då det tydligen kan variera vilket märke det är på hd i "plastlådan".

Permalänk
Medlem

LaCie är ett märke inte en modell.

Det är en himla skillnad.

Permalänk
Medlem

Känns som att Lacie diskarna säkert kan fungera klockrent, för backups. Inte för att ha ansluten till datorn någon längre tid.

Permalänk
Medlem

jag har en Lacie Porsche 250gb ...tycker den är helt underbar....rekommenderar den skarpt.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Externa Hårdiskar är inte byggda för att köras 24/7 dom blir alldeles för varma och har alldelles för dålig kylning

Visa signatur

Core 2 duo E6850|Xilence 600W | Asus Extreme Geforce 8800GT SLI | WD Raptor 150 Gb | 2 Gb Ram | Asus Striker Extreme nforce 680i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av venzzon
Externa Hårdiskar är inte byggda för att köras 24/7 dom blir alldeles för varma och har alldelles för dålig kylning

Då kanske det är bättre att t.ex köpa en IDE adapter på http://www.eksitdata.com/ eller en SATA adapter och sedan ansluta hd direkt till den då den isf ligger lös utan låda eller om man är händig bygger en själv kanske?

Permalänk
Medlem

Jag fick en iomegadisk 250GB i julklapp och hittils funkar den utan problem... Snygg är den också Kanske lite tidigt att säga huruvida det är bra kvalite eller inte. En sak som är bra med den är dock att den inte "knastrar" när den arbetar som många andra externa diskar har tendens att göra.