Dlink 604 beter sig skumt. (bryter internet, dhcpn jävlas... en liten story)

Permalänk
Medlem

Dlink 604 beter sig skumt. (bryter internet, dhcpn jävlas... en liten story)

har en dlink 604:a kopplad till vårt hemma nätverk som består av 2 datorer till vårt Telia 8Mbit.

Idag när man kom hem från jobbet så möts man av en död internet uppkoppling på min dator.

Hmmms tänker jag och går och bootar routern och modemet. Eftersom dator nr2 står bredvid routern så provar jag surfa på den. Fungerar prima! woohoo.

Dock så vägrade min dator att komma ut på det härliga internet.
Uteslutnings metoden tänkte jag och skällde på min dator, provade ändra lite inställningar för nic.. vilket resulterade i att datorn hänger sig.. cirka 3 ggr.

Uteslutnings metoden tänkte jag på igen.. aaahaaa, det är mitt nätverks kort som är boven... och skällde på mitt inbyggda nic.

Satte i ett pci nic... INTERNET FUNKAR! weeeee!.
allt är frid och fröjd, jag surfar och spelar lite wow under hela kvällen.

Fram tills att magen börjar kurra, jag går ned och lagar ordning en smarrig burgare och tar mig en kopp kaffe och glor på sveriges värsta.

När jag kommer tillbaka till min kära dator.. vaaad ser man då?
Jaaaaaaajjemen, internet e stendött igen.. med skillnaden att det är samma problem på dator2.
Provar "surfa in" på routern... tror ni det fungerar? näpp, de gör det inte.

Ändrar min statiska ip till dhcp. Får ingen ip... alls.
jag blir lite sur och återgår till steg 1 i felsökning av nätverk i den här enorma skalan och startar om modem och router igen.

och se på fan att det fungerar den här gången.

Blir smått irriterad av ologiken i detta problem och bestämmer mig för att återigen försöka surfa in på min kära D-Link 604.
Smuttar på mitt kaffe och tittar på hur internet explorer försöker ta sig fram till routern i ca 30-60 sec.

När änteligen inloggnings rutan hoppar upp och jag får logga in.
Jag möts av en otroligt seg router configurations sida.. klickar på en länk.. händer ingenting.. klickar på en annan.. händer inte ett smack.

surfar in på swec och skriver det här inlägget, tittar sedan tillbaka på iexplore som nu faktiskt fått upp sidan jag försökte ta mig till i routern. och nu går det fort som fasen att surfa på den.

Vad fan i himlen är det med min lilla skumma router?
vill inte tappa internet uppkopplingen så fort jag sticker ifrån datorn i 30 minuter direkt.

Hur kollar jag versionen på den lilla fula tingesten?
och nån som har tips på vilken firmware jag ska köra?
tror inte jag har uppdaterat den här någongång faktiskt, den är kanske 2 år gammal nu max.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Om du har version D1 av dlinken så tanka denna,

ftp://ftp.dlink.de/di/di-604/driver_software/DI-604_fw_revd_3...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Testa att skifta plats på din nätverkskabel på uttaget på routern. En dator med Win98 i mitt nätverk har råkat ut för detta 3 gånger, att den tappar anslutningen till routern fast den är ikopplad korrekt, räcker att jag helt enkelt flyttar nätverkskabeln till en annan av uttagen på routern.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

skumma jävla router.. har fungerat prima sedan igår kväll nu.
vi får väl se hur den funkar när jag kommit tillbaka från jobbet idag då.

blir att uppdatera den iallfall.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Re: Dlink 604 beter sig skumt. (bryter internet, dhcpn jävlas... en liten story)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101

När änteligen inloggnings rutan hoppar upp och jag får logga in.
Jag möts av en otroligt seg router configurations sida.. klickar på en länk.. händer ingenting.. klickar på en annan.. händer inte ett smack.

Påminner lite om mitt bekymmer jag har. För min del så tror jag att det beror på att min dator blir helt nedlastad med netbiostrafik, vilket gjorde att routern inte fungerade. Den låste sig helt enkelt...
Kör jag utan routern går det bra, vlikaså om jag kopplar ur internetsladden ur routern så funkar allt prima.

Permalänk
Medlem

de gånger det hänt mig att inloggningstrutan inte kommer upp eller det står Busy är det bara att göra en reset - sedan har det fungerat bra igen

jag bootar om min handdator flera ggr mer än jag gör med min router - så kom inte och tyck att routern är kass... (det är ppc som är kass)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Dlink604 är värdelösa... punkt slut..

Permalänk

Dlink är värdelöst, mitt ADSL modem kopplar ner utan anledning ibland, eller förmodligen på grund av överhettning.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Fast de är rätt ok relativt till priset. Man får ju inte ha för höga förväntningar vad gäller kvalitén på en router för ~350kr.
Risken är rätt stor att man får ett måndagsexemplar då ungefär 30-40% av alla routrar som lämnar fabriken är just det. Kanske dags att de ändrar rutinerna och helt slutar att tillverka routrar på måndagar

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Dlink604 är värdelösa... punkt slut..

min 604 har gått som tåget i 2 år, helt felfri och riktigt bra prestanda för dom pengarna. Så, nja, inte helt värdelös

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk

Är det någon skillnad på Dlink 604 och 704p förutom att den sistnämda har skrivarport?

Visa signatur

*** Intel Core i5 2500K@4,3ghz, Antec KÜHLER H2O 920, Asus P8P67 Pro rev B3, G.Skill Sniper Edition 1600Mhz 8GB, Asus R9 280x DC2T 3GB, SSD Samsung 840 Pro , Seagate Barracuda Green 2TB, Corsair AX 750W 80+ Gold, Corsair Obsidian 650D, LG W2363D-PF 23" LCD 120 Hz ***

Permalänk
Medlem

Kan väl tillägga att en Linksys BEFSR41 är inte så mycket bättre. Kopplar ner mig från ICQ/MSN hela tiden. Får upp ett meddelande att nätverks kabeln inte är inkopplad då och då. Har testat med diverse kablar etc men ingen skillnad. Får bli att gå tillbaka till den sketna routern jag hade.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Nu har internet tuffat o gått i flera dagar.. verkade varit något tillfälligt.
Ska dock uppgradera den när jag har tid

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär samma problem med min 604:a... Den kan fungera perfekt i flera veckor och sen hänger den sig av nån outgrundlig anledning och ingenting hjälper förutom att gå till den och rycka ut strömsladden, ha den ute i ca 30 sekunder och sen stoppa in den igen. Då är den som ny igen...

Jag är på tok för lat för att orka uppgradera firmwire och gå miste om mina inställningar i den, så jag kör på tills det blir dags för trådlöst i framtiden. Då blir det minsann bojkott av D-Link och dess nätverksprodukter.

Visa signatur

If you don't live for something, you'll die for nothing