Permalänk

göra nåt kul av en gammal ibm laptop?

jo det är så att våran laptop har gett upp...:( moderkortet är paj och ett nytt kostar 10k och det har man inte lust med så jag änkte göra nåt kul av den, nån som vet nåt? skärmen kan man ju inte använda för att koppla den till en dator kostar lika mycket som att köpa en ny skärm bla blah bla.. så nån som vet om man kan använda delarna i den till något kul eller så..? inte slå sönder den, för det tänkte jag göra om jag inte kommer på nåt annat kul först

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

En kompis har hängt upp en gammal trasig laptop på väggen som någon sorts "tavla". Inte för att det fyller någon funktion, men kan man så ska det ju göras

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

nja, kanske det, fler förslag ?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

sälja delarna som funkar, som reserv delar

Visa signatur

Övriga Ämnen 4-ever
Hjälp till att bevara gammelskogen i Sverige
Reserverar för felstavning, felberäkningar, fel information och andra fel.

Permalänk

10000:- låter väldigt mycket, hade nyss en hp nx9000 tror jag det va och det skulle gå på 5900:- ink montering av nya moderkortet, så köper man ett löst moderkort och monterar själv är det nog mycket billigare!

Permalänk
Medlem

jag köper hårddisken ifall den är nått att ha

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
jag köper hårddisken ifall den är nått att ha

nja hårddisken behåller jag nog självv..;) den är väll inte så bra, på 12 gb tror jag... men har ingen lusta att punga ut med 5k ändå, det är mycket för en sån gammal laptop så jag tänkte om det finns några roliga delar man kan göra nåt med..?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dark_luna
10000:- låter väldigt mycket, hade nyss en hp nx9000 tror jag det va och det skulle gå på 5900:- ink montering av nya moderkortet, så köper man ett löst moderkort och monterar själv är det nog mycket billigare!

herregud, även 5900:- räcker ju förmodligen till at köpa en laptop som är 3 ggr så bra som denna...

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Har du kollat med nån firma som servar laptops? Det gjorde jag med brorsans acer där moderkortet gått sönder.
Skulle få en utbytes om vi skickade iväg moderkortet till acer och få ett nytt om de kunde konstatera att det var trasigt. Allt för det facila priset av 1100kronor.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roVVel
herregud, även 5900:- räcker ju förmodligen till at köpa en laptop som är 3 ggr så bra som denna...

ja, vill inte lägga ut pengar på den mer för det känns meningslöst då jag hellre lägger pengarna på den stationära....

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska hänga upp den på väggen och sen typ göra en kabel så du kan få ut bild i skärmen och koppla in den i andra datorn, då kan du ha ett akvarium

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freden90
Jag tycker du ska hänga upp den på väggen och sen typ göra en kabel så du kan få ut bild i skärmen och koppla in den i andra datorn, då kan du ha ett akvarium

ja men en sån kabel kostar ju typ mer än en ny skärm så det blir lite svårt.. (från FAQ)

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

När du säger trasig....hur trasig menar du? Går den inte igång alls, eller?

För om den typ krånglar med interfacet mot disken eller liknande kanske du kan få tillräcklig snurr på att för att visa något kul på den?

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JL
När du säger trasig....hur trasig menar du? Går den inte igång alls, eller?

För om den typ krånglar med interfacet mot disken eller liknande kanske du kan få tillräcklig snurr på att för att visa något kul på den?

jag ha sökt på google och tror jag frågat här på swec, när den startar kommer det upp nåt felmeddalen typ ERROR: 13749 sen så står den restart press enter så är det så och det stog på ibms sida att det var moderkortet eller hårddisken, men har prövat att byta hårddisk så det måste vara moderkortet och moderkortet kostar i sin tup runt 10.000 kr så, startar gör den allt...:):p

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Sker det när den är på väg att boota från disken, eller? Isf testa boot från USB eller liknande. Annars ser jag inget vettigt användningsområde för en sådan....inte ens som moddningsobjekt

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JL
Sker det när den är på väg att boota från disken, eller? Isf testa boot från USB eller liknande. Annars ser jag inget vettigt användningsområde för en sådan....inte ens som moddningsobjekt

nej, det är moderkortet har jag ju sagt, men tänkte ifall man kanske kunde använda den till nåt kul...ja, jag vet inte vad...:)

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gr1ng0
nej, det är moderkortet har jag ju sagt, men tänkte ifall man kanske kunde använda den till nåt kul...ja, jag vet inte vad...:)

...

Det han menade var att det antagligen är IDE-interfacet på Moderkortet som är trasigt.

"Antingen moderkortet eller disken", låter ju för mig att det har med nått IDE-fel att göra..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Du kan säkert hitta någon på nätet som säljer reservdelar till den. Finns hur många som helst som har slaktade laptops och kränger det som reserv delar.....

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exstaz
Du kan säkert hitta någon på nätet som säljer reservdelar till den. Finns hur många som helst som har slaktade laptops och kränger det som reserv delar.....

ja men har ingen lust att lägga ut några pengar på den, har varken ork eller lust för den används knappt eftersom den är så dålig...

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Boota den från en USB pinne, som det tidigare nämnts här, och gör photo visare av den, modda en snygg låda med skärmen som ända synliga del, och fjärstur den, gärna via trådlöst lan, för att tända / släcka skärmen, byta bild, kanske rent av spela film / bildspel, eller akvarie skärmsläckare, strippor... you name it.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

vad ska jag ha inlagt på usb pinnen för att kunna boota från den och spela upp filmer...?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Linux? Finns ett relativt stort antal olika linux distros som går att installera på en pinne och boota från. Lämpligtvis installerar du på en burk som fungerar som den ska, och installerar bara så pass att du kan fortsätta installationen från lappisen.
Här är en som kanske duger
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Glöm att en så gammal burk bootar usb...

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Glöm att en så gammal burk bootar usb...

hur gammal är laptopen då ? ja hittar inget om speccs på den iaf.
minns iaf att en av min fars gamla laptopar hade usb även då det var en 266 celeron tror jag. ska inte svära på det, bara vad jag kan minnas.

Permalänk
Medlem

Datorer som soldes med won 95 hade usb fast 95 hade väll inte stöd för usb inte i början i alla fall

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk

vet inte, men den har 1 usb port, det står ett klistermärke på den " Designed for Windows 2000 Professionel " intel pentium III processor likaså

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk

Kolla om BIOS batteriet är friskt, jag fick fart på gamla IBM-laptops genom att bara byta batteriet till BIOS, och även där påstods det att moderkortet var sönder. Med detta i åtanke skulle jag vilja lägga ett bud på den =P

Visa signatur

Kan inget om mycket