Permalänk

Dual opteron 242

Jag har ett mycket irriterande problem:(

Jag håller på med ett serverbygge och har bara nya grejer.

Moderkort: Iwill DK8S2-SATA
Processorer: 2st OPTERON 242
Minne: 4st Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 1024MB 128MX72,ECC,400MHz,184-pin,CL3(3-3-3)

Nätagg: 550W EPS12V

Problemet är att den inte bootar vare sig med 1 eller 2 processorer. Fläktar m.m startar men sedan händer det ingenting, förutom att det piper med ca 2sec mellanrum.

Jag själv tror att det är minnena det är fel på (dom är testade och fungerar i ett vanligt 939 moderkort)

Har även testat med vanliga DDR minnen och olika nätagg och moderkort..

Permalänk
Medlem

Kan behöva nyaste bios.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

Opteron behöver ECC minnen eller jag har fel? & är verkligen Kingston ValueR. ECC??

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det måste inte vara ECC minnen till Opteron 940. Det beror på moderkortet numera?

Fast till det moderkortet är sannolikheten stor att det är opterons minneskontroller som styr så du bör köpa ECC REG minnen. Notera ECC REG och inte bara ECC. Just ECC behöver inte vara påslaget, det går att stänga av i BIOS.

Det kanske går med bara ECC men jag själv kör med ECC REG eftersom andra gör det.

EDIT: Kollade lite i forumet och Opterons 940 kräver REG (registrerade) minnen. Har ingen aning vad REG igentligen är men är glad att jag köpte sådana!

Permalänk
Medlem

Du har köpt fel minnen tyvärr. Du behöver REG/ECC, buffrade registerade minnen dvs. Därför de fungerar på ett vanligt 939-kort, vilkert registerade minnen inte gör.

skruvis
Visst är dom ECC, men dom är inte registerade (vilket är vad opteron/940 kräver) och är inte buffrade. Det finns också Kingston ValueR som är REG/ECC för samma pris.

Permalänk
Medlem

Ahh så var det ECC/REG minnen...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Du har köpt fel minnen tyvärr. Du behöver REG/ECC, buffrade registerade minnen dvs. Därför de fungerar på ett vanligt 939-kort, vilkert registerade minnen inte gör.

skruvis
Visst är dom ECC, men dom är inte registerade (vilket är vad opteron/940 kräver) och är inte buffrade. Det finns också Kingston ValueR som är REG/ECC för samma pris.

Ok Tack för hjälpen. Ser att mina Kingston KVR400X72C3A/1G är Unbuffered - ECC och då fungerar det inte.
Bara att byta till rätt sort. Någon som kan rekomendera bra minnen? 4st 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nalle-Puh
Ok Tack för hjälpen. Ser att mina Kingston KVR400X72C3A/1G är Unbuffered - ECC och då fungerar det inte.
Bara att byta till rätt sort. Någon som kan rekomendera bra minnen? 4st 1GB

lär bli en dyr historia detta

Visa signatur

Spelburk: Cpu: A64 FX 55 |--| DFI NF4 SLI-DR|--| Gpu: EAX800XT-P/2DHTV/256MB PCI-E |--| Kylning: DD - H20 |--| Minne:PC4000 BallistiX Tracer 1024 x 2 |--|Server: Cpu: 2.8 Prescott |--| Minne: Ocz 1024 rev 2|--| Space: 1.5 TB |--| OP : Linux |--|
Kolla in Galleri för bilder på burkarna..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frenell
lär bli en dyr historia detta

Jag byter givetvis ut mina nuvarande minnen mot andra .dvs jag lämnar tillbaka dom jag har och får minnen som passar;)

Permalänk
Medlem

tänker mer på att ECC minnen inte är såååå biliga !

Visa signatur

Spelburk: Cpu: A64 FX 55 |--| DFI NF4 SLI-DR|--| Gpu: EAX800XT-P/2DHTV/256MB PCI-E |--| Kylning: DD - H20 |--| Minne:PC4000 BallistiX Tracer 1024 x 2 |--|Server: Cpu: 2.8 Prescott |--| Minne: Ocz 1024 rev 2|--| Space: 1.5 TB |--| OP : Linux |--|
Kolla in Galleri för bilder på burkarna..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frenell
tänker mer på att ECC minnen inte är såååå biliga !

Nej och ECC/REG är inte billigare, får lägga till ca 7-800:-

Permalänk
Medlem

Kingstons Reg/ECC och obuffrade ECC kostar ju lika mycket överallt iofs, blir ju frakt och så, som blir det jobbiga bara.