Permalänk
Medlem

Om man vill kyla läsken fort måste värmen transporteras bort fort som föregående skribenter påpekat. Det bästa sättet att göra det är förmodligen med strömmande vätska, men det blir bökigt med rinnande saker så jag tror det är bäst att hålla sig till stilllastående vätska.
Saltvatten blir inte så kallt, men är iofs bra på det viset att det inte är giftigt om man skulle råka dricka lite. Det vi vill är att hitta ett medium som inte är direkt giftigt, är flytande, och som kan kylas ner till kanske -40C. Själv tror jag på en stark etanollösning, jag har inga data och orkar inte leta fram några, men ca:60% kan nog duga.
Häll etanolmixen i en isolerad vattentät bytta, kläm dit en ordentlig vattenkyld TEC och berätta om resultatet =).

Tidigare i tråden nämdes att du kommer behöva "ladda" upp kylen mellan läsken. Eftersom kylan du tar från etanolen och för över till läsken med säkerhet kommer överstiga den bortförda (till beloppet) blir etanolen temporärt varmare och behöver därför "vila" lite mellan läsken.

Permalänk

Alltså det enklaste sättet att kyla en burk läsk fort är att redan innan ha en så mängd (så mycket som möjligt) vätska typ massor med vatten vilket man i förväg kylt ned till ett antal minusgrader. Vattnet håller man flytande genom att ha i en massa salt i det. När man ska ha en läsk så lägger man ner den i vattnet och på några minuter så är den kall å go. På detta sätt så kan man tjäna en massa tid på att "kyla i förväg". Om man ska börja kyla samtidigt som man vill ha läsken så kommer man garranterat behöva vänta mycket längre om man inte använder sig utav några extrema metoder som drar flera KW.

Ett vattenbad som man börjar kyla i förväg och sedan placerar läsken i är ivf det sätt jag skulle gjort det på om jag ville kunna kyla en läsk på bara några minuter.

Hur stor vattenmängd man ska ha är nog ganska enkelt att experimentera fram. Men jag skulle gissa på att en drug liter borde vara ganska bra. (kanske använda en 2L "Big-Pack låda"?)

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Pja, det borde ju vara ganska enkel matematik med vätskors mängd och värme för att lista ut sluttemperatur när all värmeenergi utbytts.

Citat:

Nihilim
Det vi vill är att hitta ett medium som inte är direkt giftigt, är flytande, och som kan kylas ner till kanske -40C. Själv tror jag på en stark etanollösning, jag har inga data och orkar inte leta fram några, men ca:60% kan nog duga.

Enda nackdelen med etanol är att den har nästan bara hälften så bra värmelagringskapacitet som vatten, dessutom har den lägre densitet(så att ännu mer går åt) (Källa: http://www.ausetute.com.au/heatcapa.html )
Vatten 4,18 Cg Etanol 2,44 Cg, minns inte exakt men tror att alkohol har ca 80% av densiteten av vatten, så volumetriskt sett så måste man mer än dubbelt så mycket alkohol för att få samma kylenergi som vatten. (0.8*2,44=1,952 C/milliliter mot vatten 4,18 C/ml).
Salt var ingen höjdare heller 0,85 Cg, men den har hög densitet och det går inte åt så mycket. Nackdel: Frätskador.

Men men.. tebax till sluttemp när man gör väremenergiutbyte mellan vätskor:

Exempel...
Har man en burk på 0,5L på 20 grader;
Ett vattenbad med cirkulation 2L @ -5C (och vi simulerar att ingen mer kyla eller värme tillförs);

Bara man tittar på siffrorna så tänker man "Hmm.. en liten skvätt varm vätska möter större mängd kall vätska, Skvätten utgör 1/5-del av totala vätskan, men är 25 grader varmare, betyder det att den kan knuffa upp 2L ca 1/5 del av vägen mellan -5C och 20C ??"

Idag har jag dragit i mig kreosot så jag kan inte komma på en matematisk formel som passar för att räkna ut slut-tempen, däremot har jag en princip att jobba ifrån så jag kan göra en "guesstimate".

Altså, vi utgår från att:
båda vätskorna har samma värmelagringskapacitet,
båda har samma densitet,
blandar man två likadana vätskor, samma mängd, fast med ena vätskan har en 2 grader högre temp, så möts dom i mitten: Den kalla vätskan blir en grad varmare, den varma blir en grad kallare.

Så, nu delar vi upp uppgiften i mindre delar:
0,5L varm vätska, 20C
2L kall vätska, -5C

Blandar man 0,5L varm vätska med 0,5L kall vätska så borde dom mötas halvvägs:
25C tempdiff/2 = 12,5C 0,5L Kall vätska blir 12,5C varmare = 7,5C

Ok, nu har vi 1L blandvätska på 7,5C samt 1,5L kall vätska(-5C).

Vi blandar 1L@7,5C med 1L@-5C = 2L@1,25C
Pjaha.. nu har jag 0,5L kall vätska kvar iaf... skitjobbigt, skulle inte dragit kreosot idag..

Ok.. vi fortsätter... 0,5L@-5C + 0,5L@1,25C= 1L@-1,875

Så nu har vi 1L@-1,875 och 1,5L@+1,25

Det ser ju onekligen ut som om vi kommer att hamna på 0:an när vi har blandat såhär i all oändlighet.

Hoppas att ni inte fick huvudvärk av att läsa den här kreosotsmörjan... men jag maler vidare.

Men det börjar klarna, 1/5 av totala vätskan kan påverka 1/5 av temperaturskillnaden.

Med hjälp av det faktumet så försöker jag iaf snickra ihop en formel:
Ena sorten i detta fall är negativt, då blir det alltid lite svårt att räkna rätt om man är en amatör som jag... vi räknar med Kelvin i stället, jag är inte så haj på Kelvin heller men ca -273C
skall väl motsvara 0Kelvin alternativt 273Kelvin är 0C.
Ok, vi kör om: 2L kall vätska@268K (273K-5C) samt 0,5L@293K (273K+20C)
Totalt 2,5L färdigbalandat gör att:
2L motsvarar 80% av totala vätskan vi multiplicerar det med Kelvin
0,8*268=214,4

Sen gör vi likadant med 20% på 293K = 0,2*293 =58,6

Så blandar vi ihop allt och vips: 214,6 + 58,6 = 273K... altså 0C !
Hoppas detta inte var en slump.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Etanoldata:
rå=789 [kg/m^3]
Cp=112,4 [kJ/(kg*K)]

Vattendata
rå=998 [kg/m^3]
Cp=4.19kJ/kg*K)]

Cola approximeras med vatten, etanolen antas vara 100%:ig.

(4190*998)/(112,4*789)=47,15

Om man har etanol som är -40C och cola som är 20C behöver man alltså 47,15/2=23,57 gånger så mycket etanol som cola för att temperaturen ska bli 0C. 0,3L*23,57=7,1L

Etanol var kanske ingen bra idé, hade inte räknat med en fullt så urusel specifik värmekapacitet (Cp).

Permalänk
Medlem

"Kreosot
Från Wikipedia, den fria encyklopedin.

Kreosot, en gul, oljelik vätska som man får genom destillation av boktjära. K inehåller bland annat guajakol och kreosoler. K kan användas som impregneringsmedel för trä"

bara undrar, har du sniffat det eller?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Exempel på sådan glashandlare?

(Jag antar du menar "glasshandlare" och itne "glashandlare"

Triumfglass i Sävedalen eller Triumglassbutiken nära spårvagnshallarna i majorna i Göteborg.
Det är möjligt man kan beställa kolsyreis av hemglassbilen om man ber snällt, men det har jag inte provat.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nihilim
Etanoldata:
rå=789 [kg/m^3]
Cp=112,4 [kJ/(kg*K)]
....
..Etanol var kanske ingen bra idé, hade inte räknat med en fullt så urusel specifik värmekapacitet (Cp).

Eh? Vart fick de datat ifrån?? Cp på 112,4 är inte dåligt, men det låter inte troligt.

Cp 112,4 = 112,4 W/s på 1gram etanol = 1K(eller 1C) höjning i temp.

Jag hade postat länk till min källa, där hittade jag 2,44 i Cg (Cp) för etanol (ethyl alcohol)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
....bara undrar, har du sniffat det eller?

Ang. kreosot.. jag har rotat i min vedeldade järnspis och skottat mig fram till en katalysator som var igenbäckad av äckel, jag skulle gissa på att det var kreosot.

Tokfan som ägt spisen innan mig har inte haft vett att använda den på rätt sätt eller ens rengöra den.

Fan, drömde inatt att jag hade en skorstensbrand(sotbrand) dessutom. Mkt olungt.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Ang. kreosot.. jag har rotat i min vedeldade järnspis och skottat mig fram till en katalysator som var igenbäckad av äckel, jag skulle gissa på att det var kreosot.

Tokfan som ägt spisen innan mig har inte haft vett att använda den på rätt sätt eller ens rengöra den.

hmm det svarade inte på min fråga endå, tuttade du på katalysatorn och fick det i dig eller går det genom huden?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ni är ju inte riktigt friska någon av er. Det är ju ölburkar vi snackar om, det är bara hälla i sig, det blir ändå varmt i magen...mmmmm.....beeeer.....me want....beeeer.

Visa signatur

| Jättesnabb dator med massa MHz och massor av MB och massa FSB och jätte många minusgrader |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
hmm det svarade inte på min fråga endå, tuttade du på katalysatorn och fick det i dig eller går det genom huden?

Jag inhalerade ask-damm medans jag skrapade mig fram igenom drivor med aska. Menb,.. ingennnn farraaa.... jagg måååår fiiintt... sometf..fdöcc...

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk

du snackar kväve... finns väl i stort sett inget annat smidigt sätt att kyla så fort annars

Visa signatur

mutta

Permalänk
Medlem

varför trar du upp en 4 månader gammal tråd?

Visa signatur

Me are Ownz0r

Permalänk
Medlem

Som i Mythbusters, du ska fylla en kylbox med is, vatten och salt, det kyler på 5 minuter.

Såg just att den var gammal. Gomenasai !

Visa signatur

AMD Athlon Venice 3200+, Asrock MATX ALI1689 SATA / Raid / Lan,
512MB DDR PC3200 400MHz x 2
Sapphire x1600pro 256mb AGP, 40gb 7200rpm, 200gb 7200rpm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xelon
Vad är det för typ av teknik som används i vattenautomater?
sånna som har en vattendunk högst upp, brukar finnas på företag..

där kyls ju inte hela dunken utan vattnat kyls på något sätt när det rinner ner i glaset..

nån som vet hur en sån funkar??

köp en sån automat då hehe finns säkert något på blocket hehe

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killspray
köp en sån automat då hehe finns säkert något på blocket hehe

Gammal tråd men eftersom det hör till ämnet

Såna vattenkylare har en tank under själva vattendunken dit vattnet rinner ner och kyls till 7grader. Det åker alltså inte direkt från vattendunken till glaset och blir kylt under tiden.

Permalänk

Håller med, gammal tråd men en sak som jag vet är att kolsyran i läskburken kommer utvidgas vid mindre temperaturer än 0 grader. Detta vet jag pga egen erfarenhet av glömd läskburk i frysen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rokker_Stu
Håller med, gammal tråd men en sak som jag vet är att kolsyran i läskburken kommer utvidgas vid mindre temperaturer än 0 grader. Detta vet jag pga egen erfarenhet av glömd läskburk i frysen

vatten utvidgar sig ju iof alltid när det fryser... har tyvärr oxo glömt öl kvar i frysen

sågår det när man ska panikkyla sprit.. i normala länder kan man köpa kallsprit i butiken.. släpp monopolet!!!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
vatten utvidgar sig ju iof alltid när det fryser... har tyvärr oxo glömt öl kvar i frysen

sågår det när man ska panikkyla sprit.. i normala länder kan man köpa kallsprit i butiken.. släpp monopolet!!!!!

Över 40% alkohol-halt (tror jag det var) så bildas ingen is, blir som glykol, fast ännu bättre

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Man kan annars göra en grejj som man kan sätta ovanpå burken. I botten sitter en koppar/aluminium "kärna". Sen ligger peltiern, och överst ligger prollekylningen. Typ så här:

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

måste påpeka...var nån som sa att saltvatten inte blir så kallt...du kan ha saltvatten under 0-strecket...salt sänker både kokpunkt och fryspunkt på vätskan... en stor tunna men is, kallt vatten och salt...eller kolsyrebrandsläckare

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem

Sen behöver man ju inte nödvändigtvis sänka burken direkt i vattnet, man kan ju ha en plastpåse av något slag som man lägger ovanför. Visst lär det bli kondens och så som blöter ner burken men man får inget saltvatten (eller värre) på den i alla fall.

En plastpåse bör väl inte isolera så mycket heller om man har lite cirkulation i vattnet.

edit:
Tänkte kyla mina hårddiskar så ett tag.
Att ha en påse med hårddiskarna i vattentanken, lär ljudisolera rätt bra. Men lite omständigt och jag har väl lite för många hårddiskar för det nu. Men kanske någon annan gång

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Sen behöver man ju inte nödvändigtvis sänka burken direkt i vattnet, man kan ju ha en plastpåse av något slag som man lägger ovanför. Visst lär det bli kondens och så som blöter ner burken men man får inget saltvatten (eller värre) på den i alla fall.

En plastpåse bör väl inte isolera så mycket heller om man har lite cirkulation i vattnet.

edit:
Tänkte kyla mina hårddiskar så ett tag.
Att ha en påse med hårddiskarna i vattentanken, lär ljudisolera rätt bra. Men lite omständigt och jag har väl lite för många hårddiskar för det nu. Men kanske någon annan gång

Vad händer om påse börjar läcka? Det är inte ovanligt.

EDIT: Ballonger eller kondomer borde funka bättre

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Vad händer om påse börjar läcka? Det är inte ovanligt.

EDIT: Ballonger eller kondomer borde funka bättre

Man byter ut den?

Eller aha, du kanske menade de jag funderade på att ha runt hårddiskarna? Ja det vore ju inge kul. Men hårddiskar utvecklar ju inte så mycket värme så ett alternativ bestod i att använda såna där walkie-talkie-påsar som är vattentäta. De lär isolera en del men det skulle kanske räcka. Fasst jag var lite osäker på det och skulle säkert vara svårt att få en bra luftkanal för sladdarna. Så jag trodde väl aldrig på jusst dem men materialet vore bra om man kunde få tag på något liknande.

Var väl mycket driftsäkerheten som satte käppar i hjulet i slutändan. Men om man satsade på det skulle det kunna gå att fixa bra.
Och om man inte hade så många hårddiskar.

Permalänk

Hmm.. Jag läste för ett tag sen om en ny typ av läsk/öl-burkar som man vrider botten på. Efter att man gjort det så kyls drycken till 4-5 grader eller nått på bara några sekunder. Det låter som om du behöver något sånt. Det stod att de "inom kort" skulle börja säljas i Sverige. Det kan ju klart betyda vad som helst. Det var något koreanskt företag som gjorde dem har jag för mig.

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Wuper
Läste för ett bra tag sedan om en som hade byggt en liten gasdriven jettmotor för att kyla ölen. Lär nog låta helvetiskt men ölen blev kall
Ska se om jag kan hitta sidan.

EDIT: Här har vi den http://www.asciimation.co.nz/beer/

ASG!!! Bästa öl-lösning jag sett på länge!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lacrymogene
Hmm.. Jag läste för ett tag sen om en ny typ av läsk/öl-burkar som man vrider botten på. Efter att man gjort det så kyls drycken till 4-5 grader eller nått på bara några sekunder. Det låter som om du behöver något sånt. Det stod att de "inom kort" skulle börja säljas i Sverige. Det kan ju klart betyda vad som helst. Det var något koreanskt företag som gjorde dem har jag för mig.

Något helt tvärt om:
http://www.seabeecook.com/rations/new/boxed_kitchen.htm

Och något googlat fram ang chilled:
http://www.tdcnetwork.de/evolutionx/selbstdose.htm

Permalänk
Medlem

Det bästa jag kan komma på är nog att göra en rektangulär plåtlåda med vatten som kyls av en hyfsat kraftig peltier så vattnet blir verkligen is-kallt.
Sen lägger man ner det en stund där, kan inte ta så lång tid innan det blir kallt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Över 40% alkohol-halt (tror jag det var) så bildas ingen is, blir som glykol, fast ännu bättre

Självklart bildas is.. Eller vad mennar du?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan man inte hälla colan genom en radiator?
En tratt ta insidan av en yttervägg' eller frysen! Där inne/ute ha ett kopparrör med flänsar, och så en öppen kran i andra änden!