Permalänk
Medlem

Vilket mATX chassi?!?

Jaha, då sitter man här med beslutsångest över vilket mATX chassi man ska köpa...
Hade tänkt dela upp min nuvarande dator som jag har till allt och ersätta den med en filserver så jag slipper oljudet på natten och en speldator som jag hade tänkt ha i ett mATX chassi.
Och det är ju inte det lättaste att välja =/

Har kommit fram att det står mellan dessa iaf:

Compucase 6K34 318:-

http://www.compucase.de/produkte/gehaeuse/minitower/6k34.php

+lite större än chieftec
+Snyggare
+Fläkttunnel på sidan

-Lite större än chieftec (ja jag vet att det sår på + med)
-Inte indelning mellan nätagg och mobo utrymme
-Inget nätagg
-Verkar inte kunna dra in luft framifrån på ett bra sätt

Chieftec DS-01W 550:-

+Litet
+Chieftec brukar ha grymt stabila chassin (vet dock att compucasen har 0.8 mm plåt, chieftec brukar ha 1 mm vilket jag hoppas på)
+Kylning framifrån verkar bättre

-Ingen fläkttunnel (men det kan/vill jag iofs göra själv)
-Kanske för litet?
-Inte lika stilrent, men det kan man även ändra på

Så nu är min fråga;
Vad tycker ni?

Sakerna som ska sitta i är:
Asrock 939S56-M mATX moderkort
3000+ Venice med Zalman 7000A AlCu
Aopen 6600gt
400 GB sata HD lagring
8 Gb HD system disk (gammal xbox hd)
2 GB ram 400 Mhz
DVD-brännare

Datorn kommer klockas, ska tänka på det när jag dimensionerar kylningen med...

Så tips, åsikter, erfarenheter, recensioner och gärna egna bilder önskas

Permalänk
Medlem

Den här lådan är suverän. Den har många smidiga lösningar + en 120mm fläkt där bak.
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010076652
Du får ett 300W FSP-agg på köpet.
Förut hade ju dustinhome fri frakt vid köp för över 500, du kanske vill vänta och se om de ordnar något liknande nu i oktober.

Chiefteclådan är så pass liten att hårddiskarna riskerar att ta i processorkylaren om man har dem på vanliga stället.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tro mig, jag har lusläst den tråden dark_luna
Just det här med stabilitet är jäkligt viktigt för mig, fråga mig inte varför
Så är det nån som vet om chieftec´s mATX chassin håller samma klass?

Hade tänkt ha en HD över DVD:n med en konverter till 5.25", sen omden andra tar i bygger jag ett eget rack i såna fall bättre placerat längs "golvet" på lådan hade jag tänkt.

AOpen H450 har jag kollat på men gillar inte fronten sen tycker jag att den är lite för djup...

Permalänk
Medlem

Tycker att compucase lådan va frän! Tittade lite på bilderna på hemsidan.
Bra att man kan ha ett normalt nätagg i, men undra vad det är för kvalité på fronten, om den är plastig eller så.

Chieftech lådan är ju ett säkert kort åandrasidan, men då blir man begränsad till matx agg och det som hänger med är ju inte på för många watt.

ett dilemma med andra ord..

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk

kör nu med aopen chassit, stabilt i konstruktionen
och god kvalite 120 fläkt i nätagget (atx standard)
och 120 fläkt bak och 80 fläkt fram är bra,
synd bara att fronten inte är den snyggaste.

Permalänk
Medlem

Tror ganska säkert faktiskt att det går att köra vanliga ATX-nätagg till chieftecen med, lådan är 355x355x190 mm, orginal PSU är 100 mm, ATX nätagg är 140 mm ljupa, cd/dvd-rom ligger väl på en 190-200 mm så det ska gå

EDIT: Kan väl tillägga att jag tänkt dra med denna låda till LAN ibland med, därav att liten storlek kan vara fördel, men för liten innebär andra problem som alltför trångt och ev. värmeproblem.

Permalänk

jag har en chieftec matx låda, kör ett fläktlöst fsp nätagg och en nec dvdbrännare, får plats om man inte är rädd för att ha trångt
dock är den tung som in i helvete när allt sitter i.
inte så himmla bärvänlig.