Permalänk
Medlem

Notebook Hardware Control !

Hittade ett väldigt intressant program till bärbara intelsystem(centrino)

- What is Notebook Hardware Control (NHC)
Old name: Centrino Hardware Control (CHC)

With Notebook Hardware Control you can easily control the hardware components of your Intel Mobile Notebook. Notebook Hardware Control helps you to:

- prolong the battery lifetime and cool down the system with CPU Voltage Control and ATI Clock Control.
- full processor speed control with custom dynamic switching and CPU Speed Control (CPU policy)
- monitor the battery charge level and system temperature.
- control and monitor the Hard Drive with S.M.A.R.T management, acoustic & advanced power management and Hard Drive temperature monitoring.
- reduce noise with Notebook FAN Control.

Info: Notebook Hardware Control works on all Notebooks with Intel CPU's.
Some features are only available on newer PentiumM CPU's (Centrino).

NoteBook HardWare Control

edit: Ska visst stödja Mobila AMD processorer inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem

Har kört det en tid, dock till en vanlig Pentium M processor på 2.4 Ghz..Tack vare programmet så kör jag den alltid i 1.2Ghz för att få ner värmen och ljudvolymen...

Men ett stabilt och bra program som rekommenderas, speciellt till de med centriouppsättning eller de som vill få tyst på sin Pentium M laptop.

Visa signatur

Det är detaljerna som räknas...

Permalänk
Medlem

Är det alltså fullt möjligt att låsa CPUn till en viss MHz?

Permalänk
Medlem

Låter mycket intressant. Dock måste jag fråga; hur fungerar det, vad kostar det och har det någon effekt? Tar det mycket arbetsminne?

Visa signatur

DELL XPS, 2.13 ghz, 1024 553mhz, geforce 6800 go ULTRA, 60GB 7200, nec 24X, a/b/bg

Permalänk
Medlem

ett tips gå in på sidan och läs !!
Det är gratis (freeware) men man får gärna ge honom pengar om man vill.
Resten är väl bara att pröva, eller !?!?

Permalänk
Medlem

Jag laddade hem det och fick den i någon .zip fil. Vad skall jag trycka på för och få igång det?

Visa signatur

DELL XPS, 2.13 ghz, 1024 553mhz, geforce 6800 go ULTRA, 60GB 7200, nec 24X, a/b/bg

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Opteron 146/CABYE 0540FPBW @ 2950Mhz, 1.525v | 2*512Mb Twinmos SP 3500 |Leadtek 6800LE 12/6 422/936 | ASRock 939Dual-SATA2 |

Permalänk
Medlem

Hm, vad är normal temp vid vanligt surfande och spelande?
Vad kan jag ändra för optimal prestanda?

Permalänk
Medlem

Provade detta program nu, och rätt ofta får jag upp en ruta där det står "S.M.A.R.T reported a problem on Hard Disk0", bör jag vara orolig? Har haft datorn ett par veckor bara ju...

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

eeeh kolla upp det med S.M.A.R.T

"S.M.A.R.T står för Self Monitoring Analysis And Reporting Technology och är en en uppsättning teknologier (kretsar, sensorer) i hårddiskar som är till för att övervaka statusen på HDD'n dvs en koll för att förutsäga krasher.

Permalänk
Medlem

har kört detta i ett halvår nu och det funkar finemang

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blazta
eeeh kolla upp det med S.M.A.R.T

"S.M.A.R.T står för Self Monitoring Analysis And Reporting Technology och är en en uppsättning teknologier (kretsar, sensorer) i hårddiskar som är till för att övervaka statusen på HDD'n dvs en koll för att förutsäga krasher.

Eeeeh jag vet inte hur man kollar upp detta med smart, förmodligen borde jag söka på google?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Perfekt program för att undervolta processorn

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.