Död D-Link 504G, misslyckad firmware uppdat.

Permalänk
Medlem

Död D-Link 504G, misslyckad firmware uppdat.

Min far skulle uppgradera sitt D-Link modem tänkte han, men detta gick inte så bra.
Det svarar inte på några försök att nå inställningarna i routern via IP-adressen.
Han tröttnade dock på att försöka lösa det och köpte ett nytt så då tog jag hem
det för att se om det går att få fart på det igen.
Någon som vet hur man skall gå tillväga för att få det att fungera igen?
Har ringt D-Link supporten idag men utan framgång.

Går det prova och skicka ny firmware och hoppas att den vaknar till liv?

Permalänk
Medlem

Har du kört en reset på den?
efter det testa att skicka en ny firmware till den.
annars är den tyvärr troligen död.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Den kanske har bytt ip adress, kör en scan på nätverket.

Permalänk
Medlem

Har ej hunnit att pröva en reset på den skall göra detta ikväll.
Far pratade om att han inte kunde nå inställningarna på routern via den
ordinarie IP-adressen utan att det var en ny, men den fungerade inte.

Ska göra ett försök att nå D-Link nu tänkte jag.

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem med min 504G. Jag skulle göra en ny Firmware-uppgradering och poff, så var den död. Alla lampor lyser som de ska, men det finns inte en chans att nå inställningarna.

Jag har försökt med det mesta tror jag, men inte att scanna nätverket efter ett "nytt" ip dock. Hur gör jag det?

Tacksam för svar..

Permalänk
Medlem

För att skanna så borde du ta och koppla dig direkt till modemet, om du inte får en ip adress genom dhcp så får du testa och sätta antingen en 192.168.0.* eller 192.168.1.* adress.

Lämpligt scanning program kan du hitta genom att söka på google, jag rekommenderar nmap både för windows och linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalle111
Jag har precis samma problem med min 504G. Jag skulle göra en ny Firmware-uppgradering och poff, så var den död. Alla lampor lyser som de ska, men det finns inte en chans att nå inställningarna.

Jag har försökt med det mesta tror jag, men inte att scanna nätverket efter ett "nytt" ip dock. Hur gör jag det?

Tacksam för svar..

Jag har också en D-link 504G Modem/Router och jag jag fullkomligt hatar interfacet, har försökt kolla efter firmware uppgraderingar men den enda 504 som saluförts i Sverige är: 504/T.
D-link Sverige vill vare sig kännas vid den eller ge support på den.
Vad gäller firmwareuppgraderingarna, har ni dragit hem firmware för 504G eller för någon annan 504?.

Den enda firmware för 504G hittade jag på D-links Australiensida, men jag har fasen inte vågat köra in den för då sitter man väl helt i skiten.

Angående gräsnsnittet så måste det vara det sämsta som någonsin gjorts, d-link nyare ui är fasen så mycket bättre och mer lättjobbat.

Såhär ser mitt interface ut:
http://www.portforward.com/dlink/dsl-504g-portforwarding.htm

Tänk att man var tvungen att hitta en FAQ för att kunna öppna portar......

Permalänk
Medlem

För tillfället så sitter jag med ett vanligt zyxel-modem med en belkin-router, och jag är allt annat än nöjd. Hela internet droppar ca 10 ggr per dag. Grymt irriterande.

Ang. 504G igen så hittade jag nya firmware för den för ca ett år sen. Jag kommer dock inte ihåg om det var på den australiensiska sidan, eller någon interantionell.

Hur som helst, det var när jag skulle uppdatera med denna firmware som den ballade ur.

Det är grymt konstigt att det knappt går att hitta någon som helst support om den. Jag köpte den för övrigt på datorbutiken, som självklart inte har kvar den i sitt sortiment...

Edit: Jag sitter med Telia 8000

Permalänk
Medlem

Här finns firmware för både rev a och rev b av Dlink 504G.

ftp://ftp.dlink.co.uk/dsl_routers_modems/

Permalänk
Medlem

Igår fick jag i alla fall liv i min 504G. Det kan jag tacka D-link support i australien för:

--------------------------------

Dear Niklas,

Thank you for your e-mail.
I am sorry to hear about the problem.
Please try the following:

Under Control Panel > Network Connections... make sure that your Local
Area Connection is not bridged with any other connection. If you see any
icon there which is called "Bridge" - delete it. If you see your Local
Area Connection marked as Bridged - right-click and select Remove from
Bridge.

Set your computer with static IP address:
Control Panel > Network Connections > Local Area Connection > Properties
> Internet protocol TCP/IP > Properties:
IP address: 10.1.1.5
Subnet mask: 255.0.0.0
Gateway: 10.1.1.1
DNS: 202.129.64.198 (or whichever your provider is using)

Reset the router:
While the router is powered on press and hold the reset button for 5-10
sec. Release the button and wait until the router boots up (1 min).
Then unplug power cable and press the reset button. While holding the
reset button plug the power cable in. Release the reset button after 1-2
seconds. Let the router to boot up. If you will see LEDs on the router
flashing rapidly - you have been holding the reset button for too long
and the router is in recovery mode (we do not need that).
Try to access it using your WEB browser. Please make sure you do not
have any proxies or scripts enabled in Internet Explorer (under Tools >
Internet Options > Connection > LAN settings).

If the above does not help and you still can not access the router try
setting it into recovery mode and loading firmware:
Unplug power cable from the router and press the reset button. While
holding the reset button plug the power cable in. Continue holding the
reset button until you will see LEDs on the router flashing rapidly.
You should be able to log into the router - you will see a prompt to
load firmware.
The firmware is available on our WEB site:
http://www.dlink.com.au/tech/

If none of the above helps please contact our Warranty Department on
1300 766868 or RMA@dlink.com.au

Kind Regards,
Charbel Maroun.

Tech Support Engineer
D-Link Australia Pty Ltd

---------------------------------

Det funkade för mig i alla fall. Jag hoppas det ska funka för er andra.

Akta er dock från att ladda in den australiensiska firmwaren. När jag hade gjort det så kunde inte routern kommunicera med adsl-nätet. Är det olika standard på adsl-nät runt om i världen?

Förresten, nån som har den gamla firmwaren kvar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalle111
Igår fick jag i alla fall liv i min 504G. Det kan jag tacka D-link support i australien för:

--------------------------------

Dear Niklas,

Thank you for your e-mail.
I am sorry to hear about the problem.
Please try the following:

Under Control Panel > Network Connections... make sure that your Local
Area Connection is not bridged with any other connection. If you see any
icon there which is called "Bridge" - delete it. If you see your Local
Area Connection marked as Bridged - right-click and select Remove from
Bridge.

Set your computer with static IP address:
Control Panel > Network Connections > Local Area Connection > Properties
> Internet protocol TCP/IP > Properties:
IP address: 10.1.1.5
Subnet mask: 255.0.0.0
Gateway: 10.1.1.1
DNS: 202.129.64.198 (or whichever your provider is using)

Reset the router:
While the router is powered on press and hold the reset button for 5-10
sec. Release the button and wait until the router boots up (1 min).
Then unplug power cable and press the reset button. While holding the
reset button plug the power cable in. Release the reset button after 1-2
seconds. Let the router to boot up. If you will see LEDs on the router
flashing rapidly - you have been holding the reset button for too long
and the router is in recovery mode (we do not need that).
Try to access it using your WEB browser. Please make sure you do not
have any proxies or scripts enabled in Internet Explorer (under Tools >
Internet Options > Connection > LAN settings).

If the above does not help and you still can not access the router try
setting it into recovery mode and loading firmware:
Unplug power cable from the router and press the reset button. While
holding the reset button plug the power cable in. Continue holding the
reset button until you will see LEDs on the router flashing rapidly.
You should be able to log into the router - you will see a prompt to
load firmware.
The firmware is available on our WEB site:
http://www.dlink.com.au/tech/

If none of the above helps please contact our Warranty Department on
1300 766868 or RMA@dlink.com.au

Kind Regards,
Charbel Maroun.

Tech Support Engineer
D-Link Australia Pty Ltd

---------------------------------

Det funkade för mig i alla fall. Jag hoppas det ska funka för er andra.

Akta er dock från att ladda in den australiensiska firmwaren. När jag hade gjort det så kunde inte routern kommunicera med adsl-nätet. Är det olika standard på adsl-nät runt om i världen?

Förresten, nån som har den gamla firmwaren kvar?

känns lite som att man skulle ha haft ett annat förtroende för dlink i australien men nu bor man dock inte där....

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Nej, men jag menar har man en router som man nästan har gett upp hoppet om så tvekar man inte att prova alla tips...