Abit FataL1ty AN8 ultra Och ABIT FataL1ty AN8 SLI

Permalänk
Medlem

Abit FataL1ty AN8 ultra Och ABIT FataL1ty AN8 SLI

Jag har ett Abit FataL1ty Ultra köpte det pga best i test på toms hardware http://www.tomshardware.se/motherboard/20050513/index.html
LR med 4 sli moderkort också http://www.tomshardware.se/motherboard/20050601/index.html

men vet jag inte om jag ska byta moderkort eftersom abit fataL1ty an8 (SLI) var inprincip sämst i testet här på sweclockers eller är det så pass stor skillnad på abits fataL1ty an8 Ultra och sli (notera samma moderkortsdeltagare var med på båda sidorna. om ni kollar på sli testet)

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en ny BIOS-version till Fatal1ty SLI kortet, vet inte om det ändrar något dock. Har inte hunnit testa det Men i tester kan det ibland vara helt avgörande vilken version man använder och vilken hårdvara/mjukvara som används. Själv körde jag på 2-2-2-5 T1 inställningar för att pressa moderkorten så mycket det går.

Så det kan vara knepigt hur stor vikt man skall lägga vid prestandatesterna, dvs. det kan ändras och frågan är om man märker det vid vanlig användning. Men visst är det trevligt att få det där lilla extra som en del kort ger

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

??

Så det du säger är att det kan vara så stor skillnad mellan korten? Alltså bäst i test och inprincip sämst beroende på bios och tex hur bra moderkortet utnyttjar just den processorn eller minnet?

på Tomshardware körde dom corsair twinx CL 2.0-2-2-5
och OCZ Platinum Rev 2 Timings: CL 2.0-2-2-5
forcewave 6.53
På an8 F bios 12( högre poäng i alla tester )

vill gärna veta.. om ultra kortet är lika dåligt eller om det just är sli kortet

Jag är en sån där som alltid vill ha det där extra

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Så det du säger är att det kan vara så stor skillnad mellan korten? Alltså bäst i test och inprincip sämst beroende på bios och tex hur bra moderkortet utnyttjar just den processorn eller minnet

Det beror på vad du menar helt enkelt, om du anser att bäst i test enbart är prestanda så är svaret ja. BIOS-versioner kan ibland, men långt ifrån alltid få en stor betydelse. Ifall det har någon stor betydelse t.ex vilka minnen som används är en svår fråga men jag har åtminstone varit med om att det haft betydelse för överklockningsresultaten. Tyvärr kan man inte använda många olika minnen på varje kort för att testa detta då det skulle ta för lång tid. Men när det gäller överklockningsresultat så har jag varit med om det. Man får helt enkelt vara lite vaksam och dubbelkolla resultat som verkar konstiga.

Just från Abit har jag varit med om riktigt dåliga första BIOS-versioner, medan de senare har varit super. Ett exempel är Abit IC7

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_030516_abit_ic7...

Edit: det är fullt möjligt att äldre biosversionen ibland ger bättre prestanda. Det finns inga garantier

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

så du tror alltså att ultra versionen presterar betydligt bättre än sli versionen just nu med det bioset?
eller misstar jag mig?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
så du tror alltså att ultra versionen presterar betydligt bättre än sli versionen just nu med det bioset?

Jag skulle vilja testa det själv innan jag vågar säga något om det.
Men det bästa är alltid att kolla många tester och det kan förstås även vara konkurrenterna som förbättrat sina BIOS-versioner. Inför varje test bör man uppdatera BIOS till senaste från tillverkaren och det är förhoppningsvis den bästa. Det är en anledning till att det kan vara stor skillnad mellan ett test för flera månader sedan och ett som är gjort nyligen.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

så jag bör alltså byta till DFI? jag vill ha det som ni tycker är det bästa presterande moderkortet på marknaden

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
så jag bör alltså byta till DFI? jag vill ha det som ni tycker är det bästa presterande moderkortet på marknaden

Om den passar dina behov
Jag lyckades iaf pressa mest prestanda ur den med två grafikkort (i SLI-läge).
Det finns en uppsjö med olika BIOS-versioner till DFI-korten och gott om ställen där det står massor med information om dem (för att optimera prestanda/överklockningar).

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

vad kan jag sälja mitt AN8 F ultra för ?
men det jag är mest ute efter är det moderkort som utnyttjar processorn bäst..

även om testet gjordes för flera månader sen på tomshardware så hade fortfarande Ultra versionen högre poäng än sli versionen..
samt har har alla tillverkare gjort prestandahöjande bios utom abit eller är det stor skillnad mellan Ultra och sli eller ska jag byta till DFI

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Själv körde jag på 2-2-2-5 T1 inställningar för att pressa moderkorten så mycket det går.

Redaktionschefen borde väll veta att man ska köra tRAS 7 på Athlon 64 S939 för bästa prestanda

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Redaktionschefen borde väll veta att man ska köra tRAS 7 på Athlon 64 S939 för bästa prestanda

I moderkortstester handlar det om att ge moderkorten lika förutsättningar och att pressa moderkorten. Jag kan lika väl köra med 2.5-4-4-8 T2 men föredrar att sänka dem så mycket jag kan. Vissa moderkort har iof inställningar som 1.5-2-2 osv. men men.

Edit: glöm inte att meddela oppainter och alla andra att sluta använda 2-2-2-5

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=47990

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

vad kan jag sälja mitt AN8 F ultra för ?
men det jag är mest ute efter är det moderkort som utnyttjar processorn bäst..
Hur kan jag få tag på en sån där display som följer med sli kortet?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
I moderkortstester handlar det om att ge moderkorten lika förutsättningar och att pressa moderkorten. Jag kan lika väl köra med 2.5-4-4-8 T2 men föredrar att sänka dem så mycket jag kan. Vissa moderkort har iof inställningar som 1.5-2-2 osv. men men.

Som recensent bör man väl inte köra under 2.5-3-3-8 i PC3200 (DDR400A) iaf som är JEDEC specifikation, om man inte skriver att man kör det i graferna som överklockad konfiguration (när det gäller moderkort, om det är minnen som är speccade till det är dom ju redan överklockade). Vilket inte är något fel att ta med utan föredras, bara det nämns och tydligt syns att det gäller en överklockad konfiguration

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Som recensent bör man väl inte köra under 2.5-3-3-8 i PC3200 (DDR400A) iaf som är JEDEC specifikation, om man inte skriver att man kör det i graferna som överklockad konfiguration (när det gäller moderkort, om det är minnen som är speccade till det är dom ju redan överklockade). Vilket inte är något fel att ta med utan föredras, bara det nämns och tydligt syns att det gäller en överklockad konfiguration

Hm allt står här: http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_050718_7_socket...

Det får stå var som helst att man skall köra 2.5-3-3-8 (Hänt i veckan, DN osv.), men inte kommer jag bry mig om det. Skall vi försöka koncentrera oss på Palme_570 och hans frågor????

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Hur bra prestarar AN8 F gämfört med dom andra deltagarna i processor kraft?
tex i sisoft sandra eller pcmark
finns det någon sida där moderkorten ställs mot varandra? Ultra vs SLI
Jag bryr mig inte om enstaka fps.. jag vill mer ha det moderkort som ger mig den snabbaste datorn...
Jag hatar nämligen att behöva vänta
inte för att moderkort gör så stor skillnad men en skillnad är det allt
när jag tänker på bäst prestanda tänker jag på Det moderkort som ger högst poäng i cpu tester i tex sisoftsandra pcmark 04 , 05 eller cpu testerna i 3dmark 05 samt sata tester
hos toms hardware var an8 F ultra bäst. hur var det här på sweclockers?gjorde ni några cpu test?om det var bland dom sämsta kan man ju undra om inte ultra är bättre eftersom alla moderkort kan ju inte blivit bättre av nya bios och då var det endast runt 2 månader mellan och testet inkl.sli korten som var med här skedde ju förra månaden och då hade ultra högst poäng

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Hm allt står här: http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_050718_7_socket...

Det får stå var som helst att man skall köra 2.5-3-3-8 (Hänt i veckan, DN osv.), men inte kommer jag bry mig om det. Skall vi försöka koncentrera oss på Palme_570 och hans frågor????

Det handlar väl ändå om vad målgruppen kommer köra och ska vi vara ärliga så finns det ingen elit i sverige som väljer moderkort utifrån dina recensioner och medelsvennson-gamern som kommer köra By SPD (2.5-3-3/3-3-3/3-4-4) på sina minnen.

Ska vi ta trådskaparens problem så bör korten vara identiska i prestanda (pcb layout skiljer ju dock). Det finns ingen anledning att byta om du inte tänkt köra SLI och det är inte så mycket sämre än de andra SLI korten om du tycker om abitet, så kan du köra på det, om nu inte 0.3fps extra är viktigt för dig. Det är ingen prestanda skillnad mellan ultrachipset och slichipset av nForce4..

Permalänk
Medlem

har fortfarande inte fått veta vilket moderkort som ger mest cpu prestanda...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Dom ger samma prcossorprestanda..

Permalänk
Medlem

men på tomshardware har alla olika.......'
Cpu pcmark 2004 se nedan och länk
http://www.tomshardware.se/motherboard/20050601/images/image0...
ABIT FataL1ty AN8 Ultra 4550
Asus A8N-sli deluxe 4549
msi K8N Neo4 4547
DFILANPARTY NF4 SLI DR 4544
Gigabyte K8NXP-sli 4537
winfast NF4K8MC 4532
ABIT AX8 4524
DFI LAN PARTY ULTRA-D 4523
Epox 9NPA+ 4520
chaintech VNF4 4511
Jetway A483Gas 4508
Albatron K8X890 pro II 4504
minnes prestanda se:
http://www.tomshardware.se/motherboard/20050601/images/image0...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

På tomshardware så finns bara AN8 Ultra med..

Sen kan du väl läsa graferna själva, du ser att toms hade ungefär samma minnesprestanda på AN8 som KC hade på AN8 SLI som körde med äldre processor-kärna tom.

Edit:
Det är bara lite skillnad i testet som mer troligen beror på att moderkorten inte har exakt samma frekvenser vid 200MHz FSB vilket resulterar i att processorn går några MHz snabbare på ena moderkortet eller har aggresivare inställningar pcmark beror inte bara på processorn, det är inget du kommer märka av hur du än gör.
Det skiljer för övrigt för att de kör olika biosversioner, olika minnen (även med samma timings så blir prestandan olika med olika minneskretsar), olika cpukärnor.

Permalänk
Medlem

ibörjan försökte jag nå en förklaring varför Ultrat var bäst i test och sli sämst med samma motsåndare.
Det jag försöker få reda på nu är att få veta vilket moderkort som ger mig mest processor kraft från alla tillverkare..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Det handlar väl ändå om vad målgruppen kommer köra och ska vi vara ärliga så finns det ingen elit i sverige som väljer moderkort utifrån dina recensioner och medelsvennson-gamern som kommer köra By SPD (2.5-3-3/3-3-3/3-4-4) på sina minnen.

Ska vi ta trådskaparens problem så bör korten vara identiska i prestanda (pcb layout skiljer ju dock). Det finns ingen anledning att byta om du inte tänkt köra SLI och det är inte så mycket sämre än de andra SLI korten om du tycker om abitet, så kan du köra på det, om nu inte 0.3fps extra är viktigt för dig. Det är ingen prestanda skillnad mellan ultrachipset och slichipset av nForce4..

Ah det är där skon klämmer. Det är väl lika bra att skriva det på en gång istället för att "JEDEC specifikationen ..." Jag bryr mig inte om den specifikationen. Det finns väl fortfarande minnen som inte är "officiella"?

Orsaken till att använda 2-2-2-5 T1 är inte för att tillfredställa någon fiktiv målgrupp eller att någon "elit" skulle sitta och trycka F5 en gång i timmen på första sidan. I ett moderkortstest handlar det att jämföra olika moderkort och försöka ta fram deras plus och minus. Varför jag brukar använda 2-2-2-5 T1 är för att se om det är något kort som inte klarar av detta. Sen om det är 5% eller 25% av de som läser testet som kör med den specifikationen är inte riktigt det det handlar om. Det handlar inte heller om att maximera prestandaresultaten eftersom man mycket riktigt kan ha vilken inställning som helst för att jämföra dem. Visst i början när jag testade så använde jag dessa delvis av den orsaken också, men det är mera sekundärt numera. Jag skulle mera vilja kalla det elimineringstest...dvs. se om det är någon som inte klarar av det. Ifall det skulle vara inkompabilitet så har jag andra minnen jag kan testa med.

Det jag inte förstår är varför man skulle köra med sämre minnesinställningar eftersom det inte är speciellt troligt att fördelningen blir annorlunda. Dvs. inte kommer DFI-kortet att hamna sämst för att man använder 2.5-3-3-7? Skall man fortsätta på ditt resonemang borde jag därför också använda de "vanligaste" minnena osv. osv.

För att gå tillbaka till frågeställningarna i tråden.....ja nforce 4 ultra och nforce 4 sli bör ge liknande resultat (rent teoretiskt dvs.). Sen ifall tillverkaren ändrar på något kan det förstås variera eller om de ändrar lite i BIOS osv. Men det troligaste är att det ger liknande prestanda.

Vilket moderkort som ger mest processor kraft kan jag inte riktigt svara på, men av de moderkort jag testade så ger Gigabyte det iom att den överklockar processorn mest (var tvungen att sänka frekvensen). Detta gjorde den på både Clawhammer och Venice processorerna. Skall du överklocka blir det svårare.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

om vi bortser från överklockning.. vilket är bäst då?är DFI SLI D och DFI SLI DR samma moderkort fast med olika tillbehör?
vilket moderkort tycker du har det där alldeles lite extra som du tycker jag ska välja ,tycker om att mecka med datorn eller är Gigabyte det där som har det extra i det mesta Mitt val står mellan DFI och Gigabyte vilket tycker du jag ska ta?funkar gigabytes kort med ntune?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Hedersmedlem

Hm tja ifall du inte skall överklocka så låter Gigabyte kortet bäst för dig, men som alltid är det ditt val När det gäller processor kraft så lär den vara bäst då den automatiskt överklockar processorn en del och man får definitivt massor med komponenter osv.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

jag har tänkt att överklocka men inte så mycke och tack för hjälpen
försten körde du något pcmark 2004 när du testade moderkorten

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Hm tja ifall du inte skall överklocka så låter Gigabyte kortet bäst för dig, men som alltid är det ditt val När det gäller processor kraft så lär den vara bäst då den automatiskt överklockar processorn en del och man får definitivt massor med komponenter osv.

Hur pass högljutt är egentligen FataL1ty-kortet? Märker man någon större skillnad mot de andra korten i testet?

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Det är inte högljut har ett sånt fast Ultra köpte de pga bäst i test på tomshardware men funderar på att byta eftersom sli var sämst här

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Det lönar sig inte att byta, det är ingen prestandaskillnad som du kommer märka, det är samma chipset utan SLI stöd du har, prestandamässigt är dom identiska fortfarande. Olika testa resulterar såklart i olika resultat pga många anledningar och de har redan diskuteras i tråden.
Det finns ingen jävla anledning att byta ett nForce4 moderkort mot ett annat nForce4 moderkort bara för att det har 0.01fps bättre i ett annat test eller för att de andra korten är 0.1 fps bättre i någon spelbenchmark. Prestandaskillnaden beror bland annat på lite chipsetinställningar som kan ändras med olika biosversioner. Du kan omöjligen märka skillnaden.