Permalänk
Medlem

1/3 av internet

Jag har nyligen fått nytt bredband från BBBoch det ligger på 24 Mbit och jag hade 4 Mbit innan. Sedan när jag lekte runt lite så tyckte ja inte alls att de gick ngt fortare än de gamla och då fick jag ett program av en polare som heter TP TEST som ska se hur fort internet går i verkliga fall. Då när jag använde det så fick ja se att jag bara fick ut 8 Mbit och inte 24! Jag viste att jag inte skulle få ut 24 Mbit men 8 Mbit är väll ändå för lite :S.

Ska jag ringa och gnälla, får man ta de som det är lr kan det vara ngt annat problem?

Visa signatur

TsunamiTwins! Geeken! Gaken svek
Tsunami!!! :S

Permalänk
Medlem

ring..

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Beror på hur långt du har till telestationen. Men vad har din uppkoppling med internets totala kapacitet att göra? Jag tror att det finns kapacitet nog sålänge du inte skaffar en mångterabitanslutning.

Permalänk
Medlem

Hade du sökt lite här på forumet hade du säkrt hittar 100 trådar om användare med samma problem. BBB brukade stå för snabba och stabila uppkopplingar för ett par år sedan, nu står det för sunkigt skräp.

Skulle aldrig ha gett sig in på ADSL-marknaden för kundens skull.

Permalänk
Medlem

Re: 1/3 av internet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgF
Jag har nyligen fått nytt bredband från BBBoch det ligger på 24 Mbit och jag hade 4 Mbit innan. Sedan när jag lekte runt lite så tyckte ja inte alls att de gick ngt fortare än de gamla och då fick jag ett program av en polare som heter TP TEST som ska se hur fort internet går i verkliga fall. Då när jag använde det så fick ja se att jag bara fick ut 8 Mbit och inte 24! Jag viste att jag inte skulle få ut 24 Mbit men 8 Mbit är väll ändå för lite :S.

Ska jag ringa och gnälla, får man ta de som det är lr kan det vara ngt annat problem?

Antar att du kör med ett Xaxi 5222+ modem.
Har samma problem, skall ringa de och be de skicka en tekinker som löser problemet/byter modem till en Xavi 7222+.

MVH/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Hade du sökt lite här på forumet hade du säkrt hittar 100 trådar om användare med samma problem. BBB brukade stå för snabba och stabila uppkopplingar för ett par år sedan, nu står det för sunkigt skräp.

Skulle aldrig ha gett sig in på ADSL-marknaden för kundens skull.

PRECIS vad jag säger helk tiden med...... allt för att få fler kunder, man ska väl för fan kunna hantera dem också, eller? :S

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk

Kör du med router elle? Isf, kanske den bara klarar 8mbit.

Visa signatur

AMD 2500+ @ 3200+ , 512 DDR , Ge Cube Radeon 9800 Pro , 120 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Hade du sökt lite här på forumet hade du säkrt hittar 100 trådar om användare med samma problem. BBB brukade stå för snabba och stabila uppkopplingar för ett par år sedan, nu står det för sunkigt skräp.

Skulle aldrig ha gett sig in på ADSL-marknaden för kundens skull.

Så du menar att dom ljuger och om man har BBB så får man leva me de??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Antar att du kör med ett Xaxi 5222+ modem.
Har samma problem, skall ringa de och be de skicka en tekinker som löser problemet/byter modem till en Xavi 7222+.

MVH/A

Så kan de vara modemet som det är fel på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av striker33
Kör du med router elle? Isf, kanske den bara klarar 8mbit.

Har nyligen köpt en ny router "NETGEAR WGR614" och den ska ju klara det.

Visa signatur

TsunamiTwins! Geeken! Gaken svek
Tsunami!!! :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgF
Så du menar att dom ljuger och om man har BBB så får man leva me de??

Ja de ljuger. Nej man kan säga upp BBB och skaffa annat då telia brukar finnas där BBB finns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Ja de ljuger. Nej man kan säga upp BBB och skaffa annat då telia brukar finnas där BBB finns.

Jag orkar inte krongla mer med att byta internet, har precis fått de här och man förväntar ju sig att det ska "funera" som de ska.

Visa signatur

TsunamiTwins! Geeken! Gaken svek
Tsunami!!! :S

Permalänk
Medlem

Så kan de vara modemet som det är fel på?

Jag ska iaf ringa de och be de skicka en tekniker för jag kan fan inte leva med att jag bara får ut 8 mps av mitt 24 mbps.

MVH/A

Permalänk

har aldrig haft problem med BBB. och jag får ut 15 / 1 Mbit på avståndet 2480 m (2500 = gräns för 24/1)

Visa signatur

PSN: nickeswe
XBL: Jixel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgF
Jag orkar inte krongla mer med att byta internet, har precis fått de här och man förväntar ju sig att det ska "funera" som de ska.

Förstår din besvikelse, som sagt, BBB skulle hållt sig borta från DSL-tekniken, i större utsträckning.

Permalänk
Medlem

Kolla vad det står i ditt avtal !

Hur långt hade du till telestationen.
Jag tror det står " Upp till 24mbit "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Hade du sökt lite här på forumet hade du säkrt hittar 100 trådar om användare med samma problem. BBB brukade stå för snabba och stabila uppkopplingar för ett par år sedan, nu står det för sunkigt skräp.

Kan inte hålla med. Haft BBB 10/10 i ett par år, och har nu 100/100 också. (2 linor dvs) Funkar klockrent, och har aldrig krånglat. Enda gången det var nere ett par dagar var pga diverse elproblem i landet.

Flyttar snart ett par hus bort, då blir det BBB igen såklart.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trackmaster
Jag tror det står " Upp till 24mbit "

Men det där är ju urlöjligt!!! Det är väl självklart att han ska kolla upp varför han bara får 8 mbps!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
Men det där är ju urlöjligt!!! Det är väl självklart att han ska kolla upp varför han bara får 8 mbps!

Anledningen till att dom skriver "upp till 24mbit" är att ALLA har olika långt till telestationen samt det finns olika kvaliteér av koppartråden i marknaden som för fram internet informationen.

Av detta kan inte BBB rå för att vissa har koppartråd av äldre kvalitet, samt att folk inte ha en telestation som granne.

Edit*

Det är kanske urlöjligt men klaga inte på BBB då de ger så mycket de kan. Klaga på fastighetsägarna, eller kommunen om de dåliga placeringar av trådar och telestationer, eller flytta närmare en telestation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkStormZ
Kan inte hålla med. Haft BBB 10/10 i ett par år, och har nu 100/100 också. (2 linor dvs) Funkar klockrent, och har aldrig krånglat. Enda gången det var nere ett par dagar var pga diverse elproblem i landet.

Flyttar snart ett par hus bort, då blir det BBB igen såklart.

vad fan har det med deras skruttiga adsl att göra??? är jag snurrig?

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkStormZ
Kan inte hålla med. Haft BBB 10/10 i ett par år, och har nu 100/100 också. (2 linor dvs) Funkar klockrent, och har aldrig krånglat. Enda gången det var nere ett par dagar var pga diverse elproblem i landet.

Flyttar snart ett par hus bort, då blir det BBB igen såklart.

Man ska nog inte jämföra DSL med fiber.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkStormZ
Kan inte hålla med. Haft BBB 10/10 i ett par år, och har nu 100/100 också. (2 linor dvs) Funkar klockrent, och har aldrig krånglat. Enda gången det var nere ett par dagar var pga diverse elproblem i landet.

Flyttar snart ett par hus bort, då blir det BBB igen såklart.

Två har redan kommenterat detta onödiga inlägg så jag ska inte göra det igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkStormZ
Kan inte hålla med. Haft BBB 10/10 i ett par år, och har nu 100/100 också. (2 linor dvs) Funkar klockrent, och har aldrig krånglat. Enda gången det var nere ett par dagar var pga diverse elproblem i landet.

Flyttar snart ett par hus bort, då blir det BBB igen såklart.

Snälla människa, läs igenom inläggen igen. Börja med de som "Ca[[pp" har skrivit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Två har redan kommenterat detta onödiga inlägg så jag ska inte göra det igen

Tänkte mest på att du skrev att BBB står för sunkigt skräp. Men du kanske bara menar DSL delen ?

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Är det själva modemen som är så dåliga eller vad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkStormZ
Tänkte mest på att du skrev att BBB står för sunkigt skräp. Men du kanske bara menar DSL delen ?

Precis.

Deras fiber* fungerar hur bra som helst.

*Om någon hade tänkt anmärka angående Ethernet och fiber så ber jag att skippa dessa kommentarer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Ja de ljuger. Nej man kan säga upp BBB och skaffa annat då telia brukar finnas där BBB finns.

Jaha? Skulle jag kunna få ett konstruktivt argument till varför de ljuger om hastigheten? Finns inte en ISP i sverige som garanterar någon hastighet. Tror knappast att trådskrivaren kommer upp i högre hastighet om det inte föreligger något tekniskt fel.

Till trådskrivaren:

Jag tycker defenitivt att du bör kontakta supporten och kontrollera vad det är som gör att du inte kommer högre, det kan bero på längd på kopparledningar och många andra saker.

Jag håller dock med om att BBBs reklamanvisningar om upp till 24Mbps är något vriden, jag tycker defenitivt att PTS och Konsumentverket borde reda upp i djungeln om vad som är rätt att skriva i en reklamannons för en uppkoppling.

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Medlem

Gå bara in och kolla på deras hemsida, hur mycket djungel är det inte där? Man kan få 24/1 men när man ska beställa kan man bara få 8/1.

Länge leve garanterad hastighet med Telia!

Permalänk

Testa att ladda ner ngn fil från swec. Jag kommer upp i 1,5 MByte/s, ungefär 12 Mbit alltså, men samtidigt har jag andra dls så jag kommer iaf upp till 20 mbit/s sammanlagt (har bbb 24/1).
Det roliga är att tptest i standardtest bara ger 10/1, så ta tptest med en nypa salt.
Tror att det hela beror på att swec- samt tptestservrarna har vissa begränsingar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Precis.

Deras fiber* fungerar hur bra som helst.

*Om någon hade tänkt anmärka angående Ethernet och fiber så ber jag att skippa dessa kommentarer.

Ja som du skrev Bredbandsbolaget's fiberkopplingar står fortfarande för ett snabbt och stabilt system(vet att det handlar om adsl) men att säga att BBB bara har blivit skit och speciellt säga att dom ljuger tycker jag är fel.Nu sitter jag själv inte på BBB,men har bekanta som gör och alla 3 laddar 22mbit vilket är helt klart godkänt.Och som dom flesta vet så säger tex BBB _upp till_ xxmbit/s,och hastigheten styrs av hur långt ifrån du bor din(a) telestationer.Men den sak som gör mig mest irriterad är att du nästan blir förvånad över att adsl system är ostabilt att man inte alltid laddar fullt och absolut går ut och gör som ovan anklagar BBB för diverse saker och kallar dom "ren skit"(och ändå laddar många av deras kunder fullt).Sen om man nu valt att bosätta sig i stadens ytersta delar precis på gränsen att man når telesationen så kanske man får räkna med att inte få full tillgång till alla tekniska finesser,visst kan dom flesta få bredband men som inte,man kan inte begära att ladda fullt.Så det finns inga som helst anledningar att säga sådana utalanden bara för att några inte ladda fullt ut på ett adsl system som är känt som instabilt och lite dåligt fungerande tycker jag är mäkta dåligt.

Speciellt av dig Ca[[pp som brukar låta ganska vettig och normalt funtad i andra trådar ang dina uttalanden.Dåligt tycker jag(!).

En jämnförelse är vell "häx"jakten på glocalnet,visst många hade problem men inte alla.Och även när förbättringar skedde så fortsatte folk kasta skit.Vilket i sin tur resulterade inte ett riktigt kasst rykte som dom inte förtjänade.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yuioN
Ja som du skrev Bredbandsbolaget's fiberkopplingar står fortfarande för ett snabbt och stabilt system(vet att det handlar om adsl) men att säga att BBB bara har blivit skit och speciellt säga att dom ljuger tycker jag är fel.Nu sitter jag själv inte på BBB,men har bekanta som gör och alla 3 laddar 22mbit vilket är helt klart godkänt.Och som dom flesta vet så säger tex BBB _upp till_ xxmbit/s,och hastigheten styrs av hur långt ifrån du bor din(a) telestationer.Men den sak som gör mig mest irriterad är att du nästan blir förvånad över att adsl system är ostabilt att man inte alltid laddar fullt och absolut går ut och gör som ovan anklagar BBB för diverse saker och kallar dom "ren skit"(och ändå laddar många av deras kunder fullt).Sen om man nu valt att bosätta sig i stadens ytersta delar precis på gränsen att man når telesationen så kanske man får räkna med att inte få full tillgång till alla tekniska finesser,visst kan dom flesta få bredband men som inte,man kan inte begära att ladda fullt.Så det finns inga som helst anledningar att säga sådana utalanden bara för att några inte ladda fullt ut på ett adsl system som är känt som instabilt och lite dåligt fungerande tycker jag är mäkta dåligt.

Speciellt av dig Ca[[pp som brukar låta ganska vettig och normalt funtad i andra trådar ang dina uttalanden.Dåligt tycker jag(!).

En jämnförelse är vell "häx"jakten på glocalnet,visst många hade problem men inte alla.Och även när förbättringar skedde så fortsatte folk kasta skit.Vilket i sin tur resulterade inte ett riktigt kasst rykte som dom inte förtjänade.

BBB ljuger inte på papper, men de ljuger dig rätt i ansiktet om du ringer till deras support. Beställer man _upp_ till 24Mbit ska man fan inte behöva sitta och komma upp i hastigheter på 6-7Mbit, då kan man lika gärna ta Telia eller någon annan tjänst där man faktiskt får vad som står på pappret eller iaf något som kommer väldigt nära, jag är fullt medveten om att man inte alltid kan ha 24mbit men att sitta under 8mbit alltid och dessutom bli lovad högre av supporten suger.

Har själv ringt till deras support tre gånger, en gång innan bredbandet beställdes och två gånger efter att det levererades. Första gången lovade dem mig och min gode vän att hans hastighet garanterat skulle överstiga Telias 8Mbit tjänst, detta lovade kvinnan på andra sidan luren, hon sa till och med "det garanterar vi". När bredbandet kommer lyckas vi endast komma upp i 7Mbit och så har det varit nu i ett bra tag. Jag ringde ganska snabbt BBB support igen och frågade varför vi inte får den utlovade hastigheten, då säger en snubbe att tydligen så befinner vi oss längst ute i ADSL-grenen (har ingen aning om vad han menar) och tydligen så försvagas våran signal pågrund av detta, jaha? Efter mycket käbbel kom vi fram till att det inte fanns något att göra åt saken, nästa gång jag ringde var det för att avbeställa.

Sedan att BBBs reklam för 24mbit är extremt missvisande är ytterligare ett tecken på hur lågt de har sjunkigt, "jag vet vi får kunden att tro att de kommer få runt 24mbit men vi levererar bara hälften!" - thats some deal. Sedan är det oerhört många som får just dålig hastighet med BBB, det ser man bara man söker lite på sweclockers eller google.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
BBB ljuger inte på papper, men de ljuger dig rätt i ansiktet om du ringer till deras support. Beställer man _upp_ till 24Mbit ska man fan inte behöva sitta och komma upp i hastigheter på 6-7Mbit, då kan man lika gärna ta Telia eller någon annan tjänst där man faktiskt får vad som står på pappret eller iaf något som kommer väldigt nära, jag är fullt medveten om att man inte alltid kan ha 24mbit men att sitta under 8mbit alltid och dessutom bli lovad högre av supporten suger.

Har själv ringt till deras support tre gånger, en gång innan bredbandet beställdes och två gånger efter att det levererades. Första gången lovade dem mig och min gode vän att hans hastighet garanterat skulle överstiga Telias 8Mbit tjänst, detta lovade kvinnan på andra sidan luren, hon sa till och med "det garanterar vi". När bredbandet kommer lyckas vi endast komma upp i 7Mbit och så har det varit nu i ett bra tag. Jag ringde ganska snabbt BBB support igen och frågade varför vi inte får den utlovade hastigheten, då säger en snubbe att tydligen så befinner vi oss längst ute i ADSL-grenen (har ingen aning om vad han menar) och tydligen så försvagas våran signal pågrund av detta, jaha? Efter mycket käbbel kom vi fram till att det inte fanns något att göra åt saken, nästa gång jag ringde var det för att avbeställa.

Sedan att BBBs reklam för 24mbit är extremt missvisande är ytterligare ett tecken på hur lågt de har sjunkigt, "jag vet vi får kunden att tro att de kommer få runt 24mbit men vi levererar bara hälften!" - thats some deal. Sedan är det oerhört många som får just dålig hastighet med BBB, det ser man bara man söker lite på sweclockers eller google.

Javisst det är dåligt,och det du citerade supporten om att du satt längst ut "på adsl grenen" det var ju det jag sa,bosätter man sig nästintill på landet så får man ju som dom flesta vet och som jag sa offra vissa tekniska funktioner.

Och som jag sa igen visst finns dom som fått undermåligt bredband.Men nu får du tänka lite kompis,det är klart att om du söker hittar du troligtvis bara trådar om problem eftersom folk inte lägger ut en ny tråd varje gång dom fått sitt internet att fungera redigt.Och det hjälper inte att skaffa telia och du bor ute i ingenstans vilken du borde göra om du bara laddar 6mbit.Bor du i yttersta kanten av vad telestaionen täcker så gör du!.

Vi kanske skulle skapa en omrösting ang -hur många som har problem med sitt BBB eller om dom är nöjda-.Visst kanske lite överdrivet för denna diskusionen oss imellen,hade varit kul och veta om det är så många som du säger som har problem att BBB-adsl delen kan kallas skit.Och isåfall kanske hjälpa framtida personer som tänker skaffa BBB att dom kanske borde ta reda på hur långt ut i "grenen" dom bor(?).

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.