Permalänk

Lysande fläktar??

Att hitta "lysande fläktar", som har flera dioder med en eller flera färger, är ju inget svårt att hitta, men hur vet man vilka som är någonlunda tysta..

Well, good folks, jag behöver lite tips och råd angående tysta lysande fläktar!!!

Håller nämligen på att bygga och modda min låda låda...

Visa signatur

________________________
>>>Oderint dum metuant<<<
^^^^**************^^^^

Permalänk
Medlem

Re: Lysande fläktar??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_searcher
men hur vet man vilka som är någonlunda tysta..

Ofta så står det hur många dB (decibel - stavas?) fläkten ligger på.
Du kan ju tänka på att en människas viskning ligger på ca.20-21dB.

Så mellan 0-23dB tycker jag själv är en bra ljudnivå för en fläkt.

EDIT: Den här är ju billig, tyst och lyser:
http://gtek.se/index.php?mode=item&id=1150&session=85d51ef818...

Annars den här:
http://gtek.se/index.php?mode=item&id=1498&session=85d51ef818...

Den här verkar ju väldigt bra/snygg/billig:
http://gtek.se/index.php?mode=item&id=1835&session=85d51ef818... (21dB)

Visa signatur

---

Permalänk

jo den sista var rätt fin, sen gäller det ju att veta om de är bra också, och det suger jag på att veta, även om det står faktan brevid, men jag ska kika på de, tack!!!

Visa signatur

________________________
>>>Oderint dum metuant<<<
^^^^**************^^^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_searcher
jo den sista var rätt fin, sen gäller det ju att veta om de är bra också, och det suger jag på att veta, även om det står faktan brevid, men jag ska kika på de, tack!!!

har testat både den gröna revoltec och coolermaster och båda är riktigt tysta och har väldigt bra kvalites känsla så dom kan jag rekommendera.

Visa signatur
Permalänk

annars kan du kòra vilken som helst pà 5volt làter INGET alls dà...

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <==Ic3==>oscar
annars kan du kòra vilken som helst pà 5volt làter INGET alls dà...

Men då lyser de inte lika starkt (eller inte alls)!

Visa signatur

---

Permalänk

eller så kan du köpa ett lysande fläktgaller och valfri fläkt till det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slacker2k
eller så kan du köpa ett lysande fläktgaller och valfri fläkt till det

Dock så finns det inte många lysande fläktgaller som har snygga motiv.

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Men då lyser de inte lika starkt (eller inte alls)!

Du kan ju alltid koppla förbi så att lysdioderna fortfarande får tillräckligt hög spänning, medans fläkten i sig får 5V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballistic
Du kan ju alltid koppla förbi så att lysdioderna fortfarande får tillräckligt hög spänning, medans fläkten i sig får 5V.

Sant, men jag själv skulle aldrig orka hålla på så.
Då är det lika bra att skaffa sig tysta fläktar från början, som dessutom blåser bättre.

Visa signatur

---

Permalänk

20-23dbA tycker personligen jag är ganska högljudt och blir rätt jobbigt i längden. Ska det va tyst ska det ner runt 12dbA

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Core i7 6700K @4.2ghz - Corsair Vengeance LED 3400mhz @3700mhz 32gb - Asus P170-Pro - Asus GTX1070 STRIX - Corsair MP500 128gb M2 - 2xCorsair Force 200 256gb ssd - Corsair Obsidian 750D - Corsair RM1000i - Corsair H115i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liten Amatör!
http://gtek.se/index.php?mode=item&...0c3d2f7ae014339 jag har 1 st sånn... dom e tysta!

Man kommer till startsidan av Gtek?

Visa signatur

---

Permalänk

ok, men jag har redan ett fint o trevligt fläktgaller som jag nyligen köpt, jag var bara ute efter ett tyst lysande fläkt, vilket jag nu fått flera gåda råd, föresten, ungefär hur många decibel ligger fläktarna som kommer med burkarna när man köper de??

Visa signatur

________________________
>>>Oderint dum metuant<<<
^^^^**************^^^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_searcher
ok, men jag har redan ett fint o trevligt fläktgaller som jag nyligen köpt, jag var bara ute efter ett tyst lysande fläkt, vilket jag nu fått flera gåda råd, föresten, ungefär hur många decibel ligger fläktarna som kommer med burkarna när man köper de??

öhm... hur har du tänkt att vi ska kunna veta det?
Vad är det t ex. för burk? Märke? Modell?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballistic
Du kan ju alltid koppla förbi så att lysdioderna fortfarande får tillräckligt hög spänning, medans fläkten i sig får 5V.

Det är väldigt svårt.. Då den gula (12V) oxå går till plus på den första dioden sen till plus på den andra dioden osv..
Så det blir ganska mkt piller-löda isf för att komma runt.. Känns kanske lite onödigt med så mkt jobb.. 7V kanske räcker däremot, då bör det fortfarande lysa bekvämligt och blåsa på hyffsat..
//Jonas

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Revoltech har mycket tysta och snygga fläktar...kör själv med sådana och dom e grymmt bra

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1498&session=02049d...

Permalänk

ville ju bara veta på ungefär hur många decibel de var eftersom många nya burkar man köper låter rätt mycket, ville bara jämföra med de tysta med dessa "bullel" fläktar, modell, nja det kommer jag inte riktigt ihåg just nu eftersom jag sitter på jobbet, en dell 8200 dator tror jag det var!!!

Visa signatur

________________________
>>>Oderint dum metuant<<<
^^^^**************^^^^

Permalänk
Hjälpsam

Dessa har stälbar RPM så du får ljudet precis som du vill ha det.. dioderna påverkas inte av fläktens varvtal.
http://gtek.se/index.php?mode=item&id=1042&session=85d51ef818...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_searcher
ville ju bara veta på ungefär hur många decibel de var eftersom många nya burkar man köper låter rätt mycket, ville bara jämföra med de tysta med dessa "bullel" fläktar, modell, nja det kommer jag inte riktigt ihåg just nu eftersom jag sitter på jobbet, en dell 8200 dator tror jag det var!!!

Dell datorer (och många andra "fabriksdatorer") låter oftast ganska lite.
Men är också värdelöst kylda!

Visa signatur

---

Permalänk

ja, tyvärr så är de ju de, det är ju en rätt så tyst burk, men efter att ha haft den i några år så börjar den låta några db högre än "normalt", men det spelar ju ingen roll faktiskt, för jag ska inte modda min dell 8200 burk ju, utan håller på bygger ihop en annan utav trä, fint trä förståss!!
Jag behövde/behöver ju bara några bra tips på olika komponenter..
Bättre att verka dum än att vara dum!!!

Visa signatur

________________________
>>>Oderint dum metuant<<<
^^^^**************^^^^

Permalänk
Medlem

jag undrar en sak ar det inte battre att T.E.X. kopa en icke lyssande flakt for 99kr an att kopa en lyssande flakt for 99kr tankte bara att det kanske ar battre att kopa den som inte lysser for da har dom lag dom extra kronerna pa att gora den extra tyst istallet for att ha em massa lyssande krafs pa flakten stammer det???

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

de utan lyse brukar väl kosta omkring 69-89 spänn...
jag är dock inte helt säker, men tror att det brukar vara så!

Visa signatur

Intel C2D E6600 @ 2.4ghz, 2048MB RAM, Geforce 8800GTS 640mb.

Permalänk
Medlem

I regel så låter lysande fläktar mer än andra. Men givetvis så finns det undantag!
Likaså så blåser tysta fläktar inte alls lika mycket som fläktar som låter mycket.

Jag har 2st 70mm fläktar hemma som blåser som f*n, men låter väldigt mycket dessutom.

Visa signatur

---