Kan jag installera windows 98 utan diskettstation?

Permalänk
Medlem

Kan jag installera windows 98 utan diskettstation?

Den gamla láptopen jag fick från jobb ordnade jag fram en cd-rom till för att installera windows98, men sen slog det mig att jag behövde startdiskett och sån skit... Kan det lösa sig ändå? Skulle det fuinka med en extern diskettstation via USB?

Permalänk
Medlem

Plättlätt att göra en botbar 98 skiva.
Det du behöver är en dator med diskettstation och cd brännare och en skiva med windows 98 och en tom skiva eller RW. (din statinära har väl en diskettstation för vi hoppas)
Kopiera hela 98 skivan till nånstans på disken. Starta nero och välj iso (boot). Sen stoppar du i din 98 startdiskett (eller ME). Och väljer att ta bootsektorn från A: sedan lägger du in hela 98 sivan på den nya och bränner. Då får du en CD som startar preic som som en 98 startdiskett och har hela 98an på. bara att skriva install vid dos prompten och köra.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Är det sant? Det låter skitbra... Synd bara att jag bränt floppydelen på moderkortet.... Men en polare får fixa det...

Permalänk
Medlem

har en ännu lättare:

sätt i win98 skivan och installera win98

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

jepp, win98-skivan skall vara bootbar från start... både 98 och 98SE

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
har en ännu lättare:

sätt i win98 skivan och installera win98

Formateras c:-disken då?

Permalänk
Medlem

tja är den inte formaterad så gör det med fdisk (finns med på skivan) floppy är absolut inget du behöver om inte moderkortet i sig inte stödjer cd-rom boot

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

fdisk formaterar ingenting. fdisk fixar partioner. men du måste ändå formatera med format.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

hårklyverier...

dock för att få disken att funka så behöver han endast köra fdisk och fixa aktive partion sedan sätta igång installationen (efter omstart) och windows-setup fixar formateringen själv.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.