Permalänk
Medlem

Dator som Router och Webserver?

Tjena

Jag har en dator stående som router med programvaran m0n0wall. Men jag skulle vilja utnytja den datorn mer än vad jag gör just nu genom att även ha den som webserver..

Finns det något sätt att sätta upp en router som också fungerar som webserver (med stöd för ASP och MYSQL)? Och om de finns vad äre för program man ska använda då?

Datorn är en P3 på 1ghz med 256mb ram å en 20gb hdd.

Visa signatur

Ehhh!

Permalänk

funderar också på detta. men prestandan på servern lär väl inte bli otpimal? och hur blir det med säkerheten? kommer själva serverdelen ligga bakom brandväggen?

Permalänk
Medlem

om inte prestandan är optimal spelar väl inte sån stor roll för mig, bara router delen klarar av minst 10mbit throughput i full duplex..

å webservern ska ligga bakom routern..

Visa signatur

Ehhh!

Permalänk
Medlem

Vilken funktionalitet behöver du ifrån routerdelen? Jag skulle föreslå att du installerar slackware eller openbsd på en burk och sen kör med iptables eller bsd's motsvarighet. Sen lägger du in Apache som webserver. Jag har själv använt mig av ett program som heter fw-jay som jag varmt kan rekommendera. Det är ett frontend till ip-tables som sköter scriptingen åt dig.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Ja själva routern ska bara kunna skicka vidare lite grejer till de interna nätverket (så man kan ha ftp server å sådant).

Finns det inget sådant program som fungerar till windows? Jag är sämst på linuxgrejer.. å sen har väl inte linux så bra stöd för ASP eller? (kanske bara är något jag fått för mig då linuxanvändare oftast är lite anti microsoft)

Visa signatur

Ehhh!

Permalänk
Medlem

Testa Clarkconnect Är en linuxbaserad router/webserver/mailserver/lite av varje. www.clarkconnect.org/index.php

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk
Medlem

Jag kör XP Pro och Apache på en P2 233 MHz och 64 MB RAM...

Det funkar bra och det är programvaror jag kan och har koll på!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

som Galactus skriver...
- kolla på ClarkConnect istället för där ingår det moduler som www/ftp/mail osv...

hyffsat lätt att använda också, ladda ner det från deras sida...365 MB (det är home edition som gäller)

http://www.clarkconnect.org/

http://download1.clarkconnect.com/3.0/iso/home-3.0.R3.iso

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Han ville även ha asp, hur väl fungerar det i apache och dyl?
Visst jag har sätt program som gör om asp till perlkod och liknande men inget jag skulle lita på direkt

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem

Jag läste runt lite på clarkconnect sidan, men de verkar inte finnas något stöd för asp. Är det bara IIS som har stöd för det eller?

Visa signatur

Ehhh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broyyen
Jag läste runt lite på clarkconnect sidan, men de verkar inte finnas något stöd för asp. Är det bara IIS som har stöd för det eller?

ASP är ett språk för microsoftprodukter. Då ska du använda microsoftprodukter också...

Permalänk
Medlem

skippa ASP och kör PHP då - eller bit i det sura äpplet och kör MS...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Det är juh så att jag ska hosta en sida åt en kompis, å den är skriven i asp..

Men finns det någon bra mjukvarurouter som fungerar i windows då? Testade något som hette win route men de verkade ganska galet då man inte kunde ställa in flera portar i ett svep (skoj att öppna alla de portar som bittorrent använder, var för sig)

Visa signatur

Ehhh!

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera att köra en fw i Windows. Känns alldeles för ostabilt och osäkert. Antingen så kör du med en hårdvarurouter och sätter upp en IIS-server i Windows eller så lägger du in linux med apache.

Can I use Active Server Pages (ASP) with Apache?
The base Apache Web Server package does not include ASP support. However, a number of projects provide ASP or ASP-like functionality for Apache. Some of these are:

Apache::ASP
mod_mono
Chilisoft ASP

Finns visst stöd för ASP om man själv kompilerar in det men det är inget som Apache officiellt stöder. Eftersom du inte är så het på Linux är nog det bästa alternativet att skaffa en hwrouter och köra Win med IIS.

Visa signatur

Nätverkstekniker