Permalänk
Medlem

Kan ett ojordat uttag påverka datorn???

ska flytta till en gammal lägenhet och eftersom det är ojordade
uttag undrar jag hur påverkar det datorn..Läste att det kan påverka ADSL anslutningen och ge störningar!!

Permalänk
Medlem

Famlijedatorn kör på ojordat uttag =
Strömförande chassi till viss del, man får stötar av det.

100 gånger mer strålning från skärmen om det är ojordat istället för jordat.
Men det är jag inte säker på, läste det någonstans.

Permalänk
Medlem

ojordade datorer drar även till viss del mer ström.

Permalänk

Som sagt, stötar och sådant. Annars borde det fungera ungefär lika dant.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karagoth
ojordade datorer drar även till viss del mer ström.

Öh? skulle vilja höra din toeri runt just det.....

Jag skulle istället hävda precis tvärt om.

Min teori runt det:
I kraftagget sitter det 2 st kondingar.
Ena kondingen går ifrån fas till skyddsjord.
Andra går från Nollan till skyddsjord.

Har man jordat uttag så går det konternuerligt en liten ström från fas till skyddsjord genom ena kondingen.
Nollan ligger oftast väldingt nära skydddsjord i potential så mellan nollan och skyddsjord flyter det endast en mycket försumbar ström.

Har man ojordat uttag så går strömmen från fasen igenom ena konding till skyddsjord och sen vidare genom andra kondingen till NOLLAN.

Aha, vad är då skillnaden? Jo, den passerar genom två kondingar därför halveras den förlust-strömmen.

För de extra vetgiriga, kondingarna sitter där bara för att man kan ju inte garantera att kunden använder just jordat uttag, och då vill man inte attt chassiet skall "flyta" på vilket potential som helst, kan ju bli flera kilovolt, därför hamnar chassiet i ojordade sammanhang på på en ren spänningsdelning av 230V.. altså chassiet landar på 115V AC.

Mysigt va?

Mja, nu är det ju inte för människor farligt att peta på det där 115V just för att strömmen till ojordade chassin måste ju komma igenom kondingen, och kondingen är rätt så liten.

Så strömmen den max kan pumpa ut är rätt låg, men kännbar på tunn hud såsom baksidan av handen, underarmar, tungan(rekommenderar att ni absolut inte testar) et.c.

Oftast är det just första kontakten som känns allra mest.

Sen vidare kanske man har flera datorer och skärmar ihopkopplade, som på LAN. Alla utan skyddsjord.
Om man då har 10 datorer och tio skärmar ihopkopplade via skärmade LAN kablage. Petar man DÅ på sin burk så får man i sig ALLA datorers små konding-laddningar, DET KÄNNS INTE BRA. Undvik det, använd jordat.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk

Jag var tvungen att testa att slicka på chassit nu bara för att du sa det men jag märkte inget...

Ja, sitter på ojordat uttag, har inte märkt något konstigt alls faktiskt...

Permalänk

jag kunde märka av en liten ström i chassiet när jag satt me en 486:a på ojordat... nu sitter jah me en p4 på 1.7 ghz på ojordat å märker ingenting

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Text, text, texmex

Bara så du vet, det går aldrig ström genom en kondensator. Vid växelström laddas den dock upp och ur så snabbt att det verkar gå ström genom den, men det gör det aldrig.

Jag tror att anledningen till att höljet blir spänningssatt är på grund av influens, som inducerar en spänning i höljet. När du sedan tar på datorn så sker en urladdning genom kroppen.

Anledningen till att vissa datorer inte blir spänningsförande är väl att vissa typer av nätaggregat "jordar" i sina nolledare? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
En annan anledning kan ju vara att eftersom det är ojordat, så finns det ingen jordpotential i rummet, vilket gör att du teoretiskt sett aldrig kan leda ström från höljet någonstans.

Visa signatur

Min signatur är liten, men min penis är stor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brunkålen
Bara så du vet, det går aldrig ström genom en kondensator. Vid växelström laddas den dock upp och ur så snabbt att det verkar gå ström genom den, men det gör det aldrig.

Bullshit!

Kondensatorer leder ström, dom används specifikt för att leda växelspänning men inte likspänning bland annat.

Själva datorn påverkas inte av att sitta i ett ojordat uttag, men det blir lättare att utveckla el-allergi och kringutrustning kan krångla eller gå sönder.

För att få stötar av en dator i ett ojordat uttag måste du själv ha kontakt med jord, tillexempel genom att luta dig mot ett element och ta i chassit.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Bullshit!

Kondensatorer leder ström, dom används specifikt för att leda växelspänning men inte likspänning bland annat.

Själva datorn påverkas inte av att sitta i ett ojordat uttag, men det blir lättare att utveckla el-allergi och kringutrustning kan krångla eller gå sönder.

För att få stötar av en dator i ett ojordat uttag måste du själv ha kontakt med jord, tillexempel genom att luta dig mot ett element och ta i chassit.

Han skrev att det går ström genom kondensatorerna, vilket det aldrig gör. Jag skrev också att vid växelspänning så uppträder den som om den ledde ström igenom sig, men den gör det aldrig.

Visa signatur

Min signatur är liten, men min penis är stor!

Permalänk
Medlem

NEJ kondensatorer leder INTE ström, däremot så laddas de i och ur när det är växelström och då märks det inte, så länge apparaturen ansluten drar mindre ström än kondensatorns kapacitans. OM en kondensator hade lett ström hade man kunnat köra likspännig genom den. det går inte.

EDIT: jag går på elprogram i gymnasiet, så tro mig. jag kollade precis upp det i boken

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
NEJ kondensatorer leder INTE ström, däremot så laddas de i och ur när det är växelström och då märks det inte, så länge apparaturen ansluten drar mindre ström än kondensatorns kapacitans. OM en kondensator hade lett ström hade man kunnat köra likspännig genom den. det går inte.

EDIT: jag går på elprogram i gymnasiet, så tro mig. jag kollade precis upp det i boken

Precis. Kondensatorer är ju egentligen praktiskt taget bara 2 metallplattor som ligger nära varandra med isolermaterial mellan. Men visst, kör du på över märkspänningen på kondensatorn, då leder den ju.

Visa signatur

Min signatur är liten, men min penis är stor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brunkålen
Han skrev att det går ström genom kondensatorerna, vilket det aldrig gör. Jag skrev också att vid växelspänning så uppträder den som om den ledde ström igenom sig, men den gör det aldrig.

Du glömde just att det är 230V växelspänning i vägguttaget, och en kondensator leder växelspänning.

Och en oladdad kondensator leder likspäning medan den laddas upp, när den är fullt uppladdad slutar den leda helt, vid AC vänds polerna hela tiden så den börjar laddas upp på nytt igen.

Kalla det vad du vill, men ström passerar genom den, och saker kan drivas på den ström som passerar, så rent funktionsmässigt leder en kondensator ström även om du inte anser det.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Du glömde just att det är 230V växelspänning i vägguttaget, och en kondensator leder växelspänning.

Och en oladdad kondensator leder likspäning medan den laddas upp, när den är fullt uppladdad slutar den leda helt, vid AC vänds polerna hela tiden så den börjar laddas upp på nytt igen.

Kalla det vad du vill, men ström passerar genom den, och saker kan drivas på den ström som passerar, så rent funktionsmässigt leder en kondensator ström även om du inte anser det.

Har jag någonsin sagt att den inte leder? Jisses, jag skrev ju "Vid växelström laddas den dock upp och ur så snabbt att det verkar gå ström genom den, men det gör det aldrig." vilket är precis vad som händer, den uppträder som om det gick ström igenom den, men det gör det aldrig.

Det passerar ALDRIG ström genom den. Varken funktionsmässigt eller teoretiskt. Om det gör det, då har du ingen kondensator längre, utan bara en kortslutning.

Visa signatur

Min signatur är liten, men min penis är stor!

Permalänk

jag sitter på ojordat det ända som häner är om jag drar med handen över tvskärmen medans jag rör chassit då kan man få små stötar

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brunkålen
Det passerar ALDRIG ström genom den. Varken funktionsmässigt eller teoretiskt. Om det gör det, då har du ingen kondensator längre, utan bara en kortslutning.

Med funktionsmässigt menar jag att den fungerar som om det passerade ström genom den, dvs du kan driva saker på den ström söm verkar passera genom den.

Sen får du kalla det vad du vill.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Med funktionsmässigt menar jag att den fungerar som om det passerade ström genom den, dvs du kan driva saker på den ström söm verkar passera genom den.

Sen får du kalla det vad du vill.

Jag har inte sagt emot dig, det enda jag har sagt är att den inte leder ström genom sig. Och rent funktionsmässigt, vid växelström, så är faktiskt en kondensator ungefär som ett motstånd, men det går aldrig ström genom den. Sen får du kalla det vad du vill.

Visa signatur

Min signatur är liten, men min penis är stor!

Permalänk
Medlem

En kondensator leder växlespänning.. ja lovar

På jobbet har vi en kondensatorbank ansluten med 4 kablar grova som en kraftig karls handled.. och de blir VARMA..

(det är rätt många hundra ampere där.. )

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
En kondensator leder växlespänning.. ja lovar

På jobbet har vi en kondensatorbank ansluten med 4 kablar grova som en kraftig karls handled.. och de blir VARMA..

(det är rätt många hundra ampere där.. )

"Leder" gör dom, men det går inte ström genom dom.

Offtopic: Var jobbar du?

Visa signatur

Min signatur är liten, men min penis är stor!

Permalänk
Medlem

Plastindustri.

Man har kondensatorbankar för att kompensera för induktansen hos alla stora elmotorer..

Visst, strömmen går inte igenom kondensatorn så sett, men det gör den väl inte genom någon annan AC förbrukare heller isf, det går ju fram och tillbaka beroende på vilken sida av nollpunkten fasvinkeln befinner sig, och uträttar likväl arbete

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Plastindustri.

Man har kondensatorbankar för att kompensera för induktansen hos alla stora elmotorer..

Visst, strömmen går inte igenom kondensatorn så sett, men det gör den väl inte genom någon annan AC förbrukare heller isf, det går ju fram och tillbaka beroende på vilken sida av nollpunkten fasvinkeln befinner sig, och uträttar likväl arbete

Det är ju inte riktigt samma sak dock... kondensatorn är ju inte en 'sluten' krets som till exempel en induktor är.

Visa signatur

Min signatur är liten, men min penis är stor!

Permalänk
Medlem

OffT: Varför hålla på o tjata om nå jävla kondensatorer??? Det är ju INTE de han vill veta..

OnT: Han ville veta om ett ojordat uttag påverkar datorn.. så om ditt (tråd skaparen) chassi är strömförande så är den påverkad.. annars kan ja inte komma på nå annat sett den påverkas.

Visa signatur

Reggad sedan: 2001-07-04 <> 01:or for life! | Antec P180 | Intel P4 630 3.0@3166 Mhz | GeForce 8800GTS | 4Gb PC5300 Twinmos DDR2 | MSI 945P-NEO

Permalänk
Medlem

Man kan alltid jorda datorn igenom att tejpa/skruva fast en koppar eller järnkabel på datorn och sedan sätta fast den på ett element eller i en vattenkran av metall. Element och kranar är i stort sett alltid jordade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Man kan alltid jorda datorn igenom att tejpa/skruva fast en koppar eller järnkabel på datorn och sedan sätta fast den på ett element eller i en vattenkran av metall. Element och kranar är i stort sett alltid jordade.

Det är inte jordens (hehe PUN! hehe...) bästa idé...

Läs följande text jag skrev ihop av just denna anledning:

http://ghlargh.com/lanel/jordhemma.txt

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Det är inte jordens (hehe PUN! hehe...) bästa idé...

Läs följande text jag skrev ihop av just denna anledning:

http://ghlargh.com/lanel/jordhemma.txt

Skulle precis skriva ett långt inlägg och berätta för thomas_skane att det inte är så smart att jorda på det sättet, men du räddade mig

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

Ok, jag erkänner så alla blir nöjda.. "växelströmmen går inte fysiskt IGENOM en konding"
Det kanske inte var ettt så himla lyckat uttryck. ok.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Ok, jag erkänner så alla blir nöjda.. "växelströmmen går inte fysiskt IGENOM en konding"
Det kanske inte var ettt så himla lyckat uttryck. ok.

Det var modigt av dig att lägga dig. Men "dem" har ju rätt me. Strömmen går aldrig genom kondingen, isf har du en trasig konding.

Sen verkar det som att vissa har en viss förmåga att blanda ihop Ström och spänning... gör inte det. Undrar ni över det så fråga innan ni börjar uttala er (kan rent av leda till personskador om ni snackar galet med en newbie om det).

Visa signatur

-"What's PLEH?"
-"That's HELP,spellt backwords, so that the helicopters can read it from the air" <--- VÄNNER AEGER

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaniiinen
Det var modigt av dig att lägga dig. Men "dem" har ju rätt me. Strömmen går aldrig genom kondingen, isf har du en trasig konding.

Sen verkar det som att vissa har en viss förmåga att blanda ihop Ström och spänning... gör inte det. Undrar ni över det så fråga innan ni börjar uttala er (kan rent av leda till personskador om ni snackar galet med en newbie om det).

Men att hålla hårt på att en konding inte leder ström kan också leda till kroppsskador, då kan nån tro att det är säkert att ta i den yttre polen på en konding "för den leder ju inte ström"...

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

Även jag kan befräfta att man får små "trevliga" stötar om man tar på/i en ojordad dator. Inte så skönt om man pillar med datorn och får en stöt så man drar tillbaka handen å slår till nåt annat å får en stöt igen osv. Kedjeeffekt Även skärmen får jag stötar av... Routrar osv i metall är inte så skönt. Sen om du kopplar in en mobil/mp3-spelare/DV-kamera till datorn så blir även de stötiga =P En liten bonus

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

har ojordat
om jag tar i elementet och chassit samtidigt får jag mig en jävla stöt