Permalänk
Medlem

XEON tyst som en mus

Köpte en Xeon 2x.3.06Ghz 533mhz, 2Gram, 5xraptor36Gb, RAID 0+1, 4u RACKlåda för ca ett år sedan....förutsättningen för datorn då va stabil arbetshäst som får vässnas som den vill då den står i ett serverskåp med AC kylning.

Idag har förutsättningarna ändrats, datorn måste vara lika stabil men den ska stå vid knät alt. i ett litet serverskåp men utan AC kylning.
Jag har sökt lite på detta forum... men jag behöver kompletterande svar.

1. Kan man modifera ett P4 vattenblock så de passar till Xeon?

2. Kan man montera två block i serie(CPU)?

3. Hur många block kan man montera i serie? (CPU, GPU, HDD)

4. Hur stark pump bör man ha?

budget: 10.000:- topz...men de inte sagt att de måste spenderas, men de ska bli tyst som en mus.

Visa signatur

Mac addicted, my workhorse: MBP 15", 2,4Ghz Intel Core 2 Duo, 4Gb Ram, 200Gb HD, 8600M GT, and lots a external drives.

Permalänk

T.ex. asetek har block för xeons vet jag. Kör du dem inte klockade ska du nog kunna koppla båda blocken i rad, sen kan du väl ha en radiator till innan slingan går vidare till hddblocken, ska du även ha NB och gpublock kan du nog klämma in dem också med en extra radiator. Ta en stark pump, dunno om en sån där eheim 1250 duger men den verkar vara stark som fan.'

EDIT: Vad är det för server? (Dvs vad använder d den till?)

Permalänk
Medlem

Datorn är byggd för 3D grafik och post production, överklockning är inte intressant....citerar Dr.Laban "stabilt som fan!"

Tack förtipset, hittade ett Asetek system till Xeon på Komplett.se för rimliga pengar.
Kan man byta ut radiotorn mot ZALMAN RESERATOR för fläktlöskylning eller äventyrar man stabiliteten då?

Visa signatur

Mac addicted, my workhorse: MBP 15", 2,4Ghz Intel Core 2 Duo, 4Gb Ram, 200Gb HD, 8600M GT, and lots a external drives.

Permalänk

Reseratorn tror jag har annan slangdiameter, dessutom klarar den aldrig 2 processorer. Kanske om du tar en per cpu isf.
Sätt 1/2 tysta fläktar på radiatorn/radiatorerna så hörs den knappt ändå.

Permalänk
Medlem

kyler de bättre om man skaffar en till eftermarknads radiator och sätter i samma kedja?

Kommer pumpen orka pumpa igenom en till radiator?

Visa signatur

Mac addicted, my workhorse: MBP 15", 2,4Ghz Intel Core 2 Duo, 4Gb Ram, 200Gb HD, 8600M GT, and lots a external drives.

Permalänk

Vad hade du tänkt kyla? Ska du ha paketet ska du försöka ta ett med en L30 pump, den är rätt stark.
Det blir helt klart bättre om du kopplar på nån extraradiator efter ja.

Permalänk
Medlem

allra helst vill jag kyla så mycket som möjligt, CPU, GPU.....kanske HDD, men de kan bli bökigt.

Orkar L30 pumpen 2 radiatorblock? Vässnas pumpen något, kan man ljudisolera den?

Visa signatur

Mac addicted, my workhorse: MBP 15", 2,4Ghz Intel Core 2 Duo, 4Gb Ram, 200Gb HD, 8600M GT, and lots a external drives.

Permalänk

Troligen orkar en L30 2 radiatorer och 2 cpublock. Annars kan du nog köra med en dual/triple radiator istället för två små.
Om du kör med de lite äldre waterchillblocken kommer inte tempen bli som sänd från gud men absolut OK samt att vattnet inte kommer bli så jättevarmt. Så du kanske skulle köra på typ en L30, 2 cpublock 1 NB-block och 1 GPUblock samt en tripleradiator. Eller helt enkelt en eheim 1250 Fast så kostar den apa också...

Permalänk
Avstängd

pump -> radiator ->cpu -> cpu -> radiator -> NB -> grafikkort -> radiator -> HDD -> pump

Du kan ju seriekoppla pumpar med, btw kontakta SweSA för billiga pumpar.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ Winchster @ 2500mhz, org 2000mhz. En 512MB Kingtson HyperX minne 250mhz 3,3,3,9, org 200mhz 2,2,2,5. Ratio 1-1. MSI K8N Neo2 Platinum 54G. Radeon 9600SE. Maxtor 40GB och 120GB Wstern Digital.

Permalänk
Medlem

Priset är mindre viktigt, att datorn ska vara tyst som en mus är viktigast. Jag ska grunna lite på era svar, förändringen sker tidigast inom en 1 månad, jag behövde bara veta va jag ska äska för slantar.

tack Degerfors_power (ho...bullshit...st) och QuIzTiD för era svar.

Visa signatur

Mac addicted, my workhorse: MBP 15", 2,4Ghz Intel Core 2 Duo, 4Gb Ram, 200Gb HD, 8600M GT, and lots a external drives.

Permalänk

visst ja, kom ihåg att det ska vara en dränkbar pump om du vill ha lite ljud! Hydorarna vet jag är dränkbara, dock ingen koll på eheimarna.
Det drar ner ljudet en del.

Permalänk
Vila i frid

Nu vet jag inte alls hur mycket värme en xeon cpu allstrar.
Men hade det vart ett MP (athlon) hade jag kört:

t.ex.

Pump --> 120MM radiator (black ice?) ---> cpu --->radiator#2 ---> cpu ---> NB ---> GFX ---> HDD ---> Tank

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Nu vet jag inte alls hur mycket värme en xeon cpu allstrar.
Men hade det vart ett MP (athlon) hade jag kört:

t.ex.

Pump --> 120MM radiator (black ice?) ---> cpu --->radiator#2 ---> cpu ---> NB ---> GFX ---> HDD ---> Tank

Vid fullbelastning på alla 4 proppar (HT) ligger dom ca på 50-53grader, vid lågbelastning ligger dom på runt 30-35grader, tackvare AC:n som pumpar 17grader i båset och en arg fläkt trycker in luft i nosen på Rackchassit, jag har även 5 chassifläktar som ventilerar inuti.
Efter lite optimering av kablar har jag inte hört datorn varva tok som många XEON ägare kallar damnsugare.

Jag skippar HDD, 5st blir väldigt bökigt att koppla.

Ska man ha radiatorn internt eller extern? Borde inte internt motverka nyttan?

Visa signatur

Mac addicted, my workhorse: MBP 15", 2,4Ghz Intel Core 2 Duo, 4Gb Ram, 200Gb HD, 8600M GT, and lots a external drives.

Permalänk
Vila i frid

Borde käna någon grad på att ha dom externt.

Permalänk
Medlem

helt rätt som du säger mina fläktar tokvarvar när jag kör renderingar...inte alls kul...mina prollar är oxo väldigt varma tycker jag...vad kör du för moderkort?

Visa signatur

hoppa fett landa snett??

Permalänk
Medlem

kör en bliradiator, då räcker det med en och den pallar lätt med, du kan även sätta den utomhus på väggen så får du lite extra kyla, sen kör du dubbla Hydor L30 då detta presterar grymt mycket bättre än en eheim 1250.
med dom två pumparna kan du koppla på hur mycket vattenblock som helst även nätagget kan du nog köra vattenkylt.
Dock så kan du nog få svårt att få tyst på dina diskar som jag antar väsnas en hel del... med 5 st raptor blir datorn allt annat än tyst, skulle rekommendera dig att vattenkyla dom med, det är lite mer pengar och mer jobb men utan att bygga in dom i en ljudisolerad kammare kommer datorn aldrig bli i närheten av tyst.

Lycka till med äskning och hoppas vi får se ett riktigt "fläskigt" vattenkylningsbygge inom kort.

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=