A/UX... (Apple Unix). Var kan man finna?

Permalänk
Medlem

A/UX... (Apple Unix). Var kan man finna?

Har några gamla 68K macar som är upphottande.
Tänkte dra in något roligt system på den. Så Apple Unix verkar nice.
Men hur fan ska man få tag på A/UX. Någon som sitter med det hemma på skiva/disketter eller har kontakter var man kan få tag på det?

Permalänk
Medlem

Huff, det kan bli väldigt svårt att hitta A/UX.

Det är ingen direkt spridd UNIX-variant, och Apple tillverkade bara en enda server som körde det (och den floppade rätt ordentligt).

Sen så kan du inte köra det på alltför gamla Mac'ar. Tror inte att du kan köra det på en 68k faktiskt. Om jag inte minns helt fel så är PPC603 minimum eller nåt sånt (men jag kan ha fel, minns inte riktigt.)

Men om du hittar det/får det att funka - great.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Huff, det kan bli väldigt svårt att hitta A/UX.

Det är ingen direkt spridd UNIX-variant, och Apple tillverkade bara en enda server som körde det (och den floppade rätt ordentligt).

Sen så kan du inte köra det på alltför gamla Mac'ar. Tror inte att du kan köra det på en 68k faktiskt. Om jag inte minns helt fel så är PPC603 minimum eller nåt sånt (men jag kan ha fel, minns inte riktigt.)

Men om du hittar det/får det att funka - great.

Det är för M68K-CPUer.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

En snabb google gav förjande sida: http://www.floodgap.com/retrotech/os/aux/

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Wee, ser bra ut det där.
Tackar.
Hade inte börjat google efter det. Var bara en grej Bamsefar ville att jag skulle köra. Så jag skapade tråden direkt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Det är för M68K-CPUer.

I stand corrected

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Min Quadra 950 med 68MB ram kommer få se ett unixsystem. Vilket nöje. Ska man bara lyckas installera det också.

Permalänk
Medlem

Raportera gärna dina resultat!

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Wee, ser bra ut det där.
Tackar.
Hade inte börjat google efter det. Var bara en grej Bamsefar ville att jag skulle köra. Så jag skapade tråden direkt

Nu är jag glad!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.macpro.se/ skrev en nyhet om äldre mac operativ idag och länkade till en sida som har typ allt från Mac OS 0.85 till 7.6.1 inklusive A/UX. Länken: http://home.earthlink.net/~gamba2/syslist.html

Permalänk
Medlem

Lägesrapport...

Jag har kört fast i installationen, bootar upp och efter några minuter spottar den ur sig:
panic: no root file system

Det är alltså vid boot utav installationen. Vetefan vad jag ska göra...

Jag tror att det har att göra med IMG filen som jag fick tag på. Det står att det ska vara 2st tracks på CD'n. En HFS och en UFS. Men när jag bränner imgfilen får jag bara en HFS...

Antar att det är felet. Så får jag inte tag på ett annat medium skippar jag allt och lägger ner.