Permalänk
Medlem

Nätverksproblem. Netgear WGT634U

Hej hopp.

Jag har ett antal problem som jag börjat störa mig mer och mer på.

Min router (se topic) tappar från och till uppkopplingen till ISP:n (BBB 10 mbit fiber). Jag kör på trådlöst, men min bror som kör över kabel får samma problem. Grejen är den att jag tror att dessa problem funnits en tid, då detta även skedde med min förra router, en D-Link. Men där D-Linken automatiskt startades om så måste man manuellt gå ut i hallen och dra ut strömsladden på Netgear för att komma igång igen. Ytterst irriterande.

En annan sak, som jag märkte just nu, var att html-bläddrandet gick mycket snabbare då jag öppnade port 80 i portinställningarna på routern. Det kan väl inte vara så att man ska behöva öppna de vanligaste portarna manuellt för alla datorer i nätverket?! Jag trodde självklart att detta var förinställt och det har ju gått att surfa redan innan. Men detta verkar ha löst lite av tröghetsproblemen.

Sist men inte minst så har jag enorma problem med att skicka och ta emot filer över MSN. Vilka portar exakt är det jag ska öppna? Hellre för många än för få.

Tack för all eventuell hjälp!

Permalänk
Medlem

tjena

jag har samma router, dock med telia adsl. Sedan jag kopplade in routern för typ tre månader sedan så har jag aldrig behövt logga in på telia igen. Tappar alltså aldrig ISPn. Har heller inga problem med att skicka filer på msn, och jag har inte öppnat några portar. Ställ in routern så att den kör som DHCP server. Funkar inte d så ställ in routern som DMZ-server

Permalänk

Vill du ha ett NAT? annars kan du koppla in sladden från BBB i ett annat uttag å inte i WAN, då funkar routern som vanlig switch å du får publika ip adresser på datorerna, se bara till att konfiguerera wlanet först för du kommer inte åt inställningarna (192.168.1.1) utan att koppla tillbaka internet i WAN porten.

Visa signatur

Vad är en signatur?