Överklockning till nybörjare (3000+ till 3200+)

Permalänk
Medlem

Överklockning till nybörjare (3000+ till 3200+)

Hej!
Jag har fått för mig att jag ska klocka upp min Athlon64 3000+ (2,0 gHz 512 kb L2 cache, så det är en Newcastle va?) till 3200+, vilken ligger på 2,2 gHz. Men jag har inte så bra erfarenhet, så jag undrar:

1. Hur skall jag gå till väga? Jag har läst FAQ:en, men jag fick inte ut så mycket av det. Vad ska jag ha för program, eller ska jag klocka i bios, osv? Jag har MSI CoreCenter just nu, och jag kan välja Auto Overklocking. Ska jag våga testa att trycka på den knappen?

2. Klarar jag mig med den boxade kylaren? Jag orkar inte byta ut något, då kan jag låta bli.
Mina temperaturer just nu är:

Field Value
Sensor Properties
Sensor Type Winbond W83627THF
Sensor Access ISA 290h

Temperatures
Motherboard 28 °C (82 °F)
CPU 36 °C (97 °F)
Aux 47 °C (117 °F)
Maxtor 6Y120M0 39 °C (102 °F)

Cooling Fans
CPU 3111 RPM

Voltage Values
CPU Core 2.74 V
CPU Aux 3.14 V
+3.3 V 3.31 V
+5 V 5.03 V
+12 V 1.79 V
+5 V Standby 4.61 V
VBAT Battery 2.62 V

3. Den tredje kommer jag inte ihåg, men jag återkommer nog

Detta är mitt system:
MSI K8N Neo-FSR nForce 3 250Gb
AMD Athlon64 3000+
Ett 512 Mb Corsair Value PC3200
Asus V9999 6800 128 Mb, inte upplåst/överklockat
Maxtor 120 GB 8Mb S-ATA

Och finns det en sån här tråd redan ber jag om ursäkt

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

Det är bara att testa, men värmen såg ju rätt bra ut nu iaf. Men kom ihåg att det inte är idle tempen som är viktig, utan full load, när du kört t.ex prime95 i nån timme. Du måste öka volten också för att datorn ska bli stabil. Och ändrar du core så klockas ramminena också, ändrar du multipeln klockas bara processorn. Om det går så klocka i bios, du lär inte kunna ändra spänningen i windows ändå så.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Men sånt här med att ändra spänning gillar jag inte =/

Ska jag testa att trycka på den här knappen längst upp i vänstra hörnet (Auto)?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

Nja, verkar helskummt.

1. Gå in i bios (troligen trycker du delete när datorn startas)

2. Ändra till 200 FSB 11 Multipel på processorn

3. ändra volten till typ 1.55 (om det stämmer att den är på 1.5 nu)

4. Starta och kör prime95 för att se om den är stabil, och kolla värmen sammtidigt.

5. Är den inte stabil, öka volten till 1.575

6. Är den för varm (typ 65 eller mer efter nån timme i p95) så klocka tillbaka den.

7. Skulle det bli något stort fel, eller den inte startar (inte troligt) så resetta bara bios (dra ur strömen och ta bort bateriet på moderkortet i några sekunder)

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Avstängd

kaptenperre, bra att du har koll på grejerna
3000+ kan inte ha över 10x multiplyer, så trådskaparn får köra med 220fsb.
sen behöver du förmodligen inte höja vcore för en sån liten överklockning...

Permalänk
Medlem

JoBBi: Lite varm HDD du har, sätt en fläckt framför.

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Nja, verkar helskummt.

1. Gå in i bios (troligen trycker du delete när datorn startas)

2. Ändra till 200 FSB 11 Multipel på processorn

3. ändra volten till typ 1.55 (om det stämmer att den är på 1.5 nu)

4. Starta och kör prime95 för att se om den är stabil, och kolla värmen sammtidigt.

5. Är den inte stabil, öka volten till 1.575

6. Är den för varm (typ 65 eller mer efter nån timme i p95) så klocka tillbaka den.

7. Skulle det bli något stort fel, eller den inte startar (inte troligt) så resetta bara bios (dra ur strömen och ta bort bateriet på moderkortet i några sekunder)

Vadå helskumt? Varför tror du det?

Förresten tror jag att jag ska lugna mig lite med att överklocka. Ska nog höra med farsgubben när han kommer hem från Deutchland på onsdag, det är trots allt hans dator jag experimenterar med
Men tack så väldigt mycket för guiden, det behöver jag

EDIT:
Fordie: Så jag ändrar bara FSB till 220 och kör Prime95 ett tag och sen är det bra? Är det så enkelt?

Ryo Hazuki: Är det onormalt? Ska jag köpa en sån här hårddiskkylare?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

39c är en barnlek för disken, skippa den där bullriga kylaren och fortsätt som vanligt.

Permalänk
Medlem

du kan gärna klicka på auto clock, fast det hjälper dig inte mycket
du kommer se hur programmet ökar din FSB hela tiden, och därav ser man också mhzen växa, det e ju alltid lite skoj
den gör det tills den hänger sig. och då e det bara starta om datorn, så e den original igen men det e helt onödigt
för den punkten den stannar på, eller flera innan är (inte för mig ialafall) särskilt stabil.
så det bästa är nog att dra upp vcore lite i bios, och öka FSB lite som dom andra har sagt. men auto-clock är inget ondskefullt

Permalänk
Medlem

Kör memtest en/två rundor också så du vet om minnena klarar det bra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi

Fordie: Så jag ändrar bara FSB till 220 och kör Prime95 ett tag och sen är det bra? Är det så enkelt?

Jepp.
Kan dock bli tvungen att höja spänningen till minnena, annars vill dom nog inte gå i 220Mhz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fordie
Jepp.
Kan dock bli tvungen att höja spänningen till minnena, annars vill dom nog inte gå i 220Mhz.

Aha! It all makes sense! FSB:n är på 200 mHz, som är samma som minnena, fast de går i Double Data Rate = 400 mHz. Justerar man FSB:n till 220 mHz går minnena i 440!

Det finns någonting i BIOS som heter "Adjust CPU VID", och den står på 1,500v. Jag antar att det är det jag ska justera om datorn blir instabil?

Sen finns det också "Dynamic Overclocking" i BIOS. Där kan man nog välja hur mycket man vill klocka processorn i procent. Vad tror ni om det? Ska man testa det, eller ska man ge fan i det?

EDIT: Man kan väl dra upp FSB:n på 220 direkt, man behöver väl inte gå i små steg som när man klocka ett grafikkort?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Aha! It all makes sense! FSB:n är på 200 mHz, som är samma som minnena, fast de går i Double Data Rate = 400 mHz. Justerar man FSB:n till 220 mHz går minnena i 440!

Grattis! Du är den första som kan tänka själv detta år
(Förutsatt att du inte kör divider på minnena så stämmer det, ja)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Det finns någonting i BIOS som heter "Adjust CPU VID", och den står på 1,500v. Jag antar att det är det jag ska justera om datorn blir instabil?

Jepp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi

Sen finns det också "Dynamic Overclocking" i BIOS. Där kan man nog välja hur mycket man vill klocka processorn i procent. Vad tror ni om det? Ska man testa det, eller ska man ge fan i det?

Muppgrejer, bara att låta bli. Mycket roligare att göra allt manuellt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
EDIT: Man kan väl dra upp FSB:n på 220 direkt, man behöver väl inte gå i små steg som när man klocka ett grafikkort?

Na, 20fsb överklockning är ju inget att hurra för så det är bara att köra.

Glöm inte bort att din processor kommer vara snabbare än en 3200+ iom att du har högre FSB. Kommer nog inte skilja så mycket, men ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fordie
Grattis! Du är den första som kan tänka själv detta år

Ja, jag tror jag aldrig sett nån lista ut det själv förut.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fordie
Grattis! Du är den första som kan tänka själv detta år
(Förutsatt att du inte kör divider på minnena så stämmer det, ja)

Jepp.

Muppgrejer, bara att låta bli. Mycket roligare att göra allt manuellt.

Na, 20fsb överklockning är ju inget att hurra för så det är bara att köra.

Glöm inte bort att din processor kommer vara snabbare än en 3200+ iom att du har högre FSB. Kommer nog inte skilja så mycket, men ändå.

Hehe, jag är smickrad

Min dator är lite instabil, den startar om 1-2 ggr per dygn, vilket du kan läsa om i den här tråden: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=41510...
Men det blir väl inga problem, jag kan väl överklocka ändå?

Men jag tror faktiskt att jag kan ändra multipyer i BIOS. Jag har i alla fall sett att det står där.
På min lillebrors dator däremot går det inte. Det står inte där. Den är en 3400+. Det står 200 FSB i hans BIOS. Det måste betyda att han har en multiplyer på 12. Och då blir ju inte minnena snabbare.

Jaja, nu flummar jag bara. Men tack Fordie och kaptenperre, mina överklockningsgurus!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite, hoppas du inte misstycker!

Hur länge bör man använda datorn innan man klockar?

Sedan finns det sk "Adjust CPU FSB (front side bus) Frequency"
Med detta kan man ändra CPUns frekvens i MHz, och man kan välja mellan 200 (orginal) till 400

Är detta något man skall använda sig utav?

EDIT:

Hur varmt brukar ett x850xt ligga på i full load?

Jag körde "automated clock config utility" i catalyst och den gick upp till 594MHz / 594Mhz (orginal = 520MHz / 540MHz) och låg på ca 70 grader celsius under tiden!

Permalänk
Medlem

hejsan, tänkte sno din tråd i ett par meningar..

vart tankar man core center?

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chopha
Jag lånar tråden lite, hoppas du inte misstycker!

Hur länge bör man använda datorn innan man klockar?

Sedan finns det sk "Adjust CPU FSB (front side bus) Frequency"
Med detta kan man ändra CPUns frekvens i MHz, och man kan välja mellan 200 (orginal) till 400

Är detta något man skall använda sig utav?

EDIT:

Hur varmt brukar ett x850xt ligga på i full load?

Jag körde "automated clock config utility" i catalyst och den gick upp till 594MHz / 594Mhz (orginal = 520MHz / 540MHz) och låg på ca 70 grader celsius under tiden!

Inge problems

Vad menar du med "Hur länge bör man använda datorn innan man klockar?" Hur länge den ska ha varit på? Det är bara att göra det

Adjust CPU FSB är där du överklockar, ja.

malmer: Jag tankade det via MSI:s uppdateringsprogram, MSI Live Update 3.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

huhm, okej? finns det någon stans att bara tanka det ?

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malmer
huhm, okej? finns det någon stans att bara tanka det ?

Ska man behöva göra allting själv

Det verkar inte som att det går: http://www.msi.com.tw/program/search/ser/SerConDownRes.php?ke...

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

haha

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte genomföra det typ ikväll, men ska jag passa på att höja volten till 1,550v direkt när jag ändå håller på att ändra i BIOS? Det är väl inget dåligt med att ha 1.550 istället för 1.500 volt?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

Skit i att klocka istället... Du märker ingen skillnad ändå kan jag garantera dig! Ska du klocka så ta i rejält i stället och köp lite kylning! Mitt tips bara...

Visa signatur

| Intel Core 2 QUAD Q9400 2.66GHz | Gigabyte GA-E7AUM-DS2H | Corsair XMS2 Xtreme TWIN2X4096-6400C5 G 2x2GB | Western Digital Caviar Green WD5000AACS 500GB 16MB cache SATA2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pete Zahut
Skit i att klocka istället... Du märker ingen skillnad ändå kan jag garantera dig! Ska du klocka så ta i rejält i stället och köp lite kylning! Mitt tips bara...

Min brorsas 3400-plussare känns snabbare än min i Windows, men det kanske är för att han har 1024 Mb RAM och jag har 512.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!