Dator till TV - färgproblem

Permalänk

Dator till TV - färgproblem

Hej

Jag har i flera år kopplat datorn till tv:n för att se filmer på men nu i samband med en ny tv visas bilderna på tv:n endast i svart och vitt. Undrar om nån vet hur man fixar fram färgerna.

Har en GeForce2 GTS/GeForce 2 Pro (Nån av dom är det, står exakt så på enhetshanteraren). Kör Windows XP Pro. Laddade hem NVidias nyaste drivrutin för kortet på deras hemsida och har installrat det. Men fortfarande ingen färg.

Nån hjälp!!

Permalänk
Medlem

Kör du med komposit eller s-video?
Förmodligen S-video (kontakten påminner lite om en PS/2 kontakt...)
för att få färg måste du ha s-video i båda ändarna, alltså inga adaptrar emellan.
Om du har s-videoingång på din tv är det alltså denna du ska koppla till, och växla till s-videokanalen på TVn.
Får du fortfarande inte bild skall du ställa om bildsystemet på tvn genom att trycka på fjärrkontrollen...

Permalänk

Jag använder mig av en speciell kabel med S-video på ena änden och SCART på den andra. S-video-änden är kopplad till datorn och SCART till TV:n. Jag får bara en svartvit bild.

Exakt samma kabel använde jag till en annan dator (A) och annan TV (A) och det funkade utmärkt. Nu har vi renoverat huset och jag har fått en ny dator (B) och ny tv (B) i vardagsrummet. Men som sagt. Får ingen färg. Jag tror det har nåt med drivrutiner att göra eftersom den gamla datorn (A) var kopplad till den nya TV:n (B) ett tag och till en början hade jag inte heller färg. Men efter att jag uppdaterat drivisarna (med Windows egna via enhetshanteraren) så funkade det. Men nu när jag använder dator (B) till TV (B) funkar det fastän jag uppdaterat drivisarna.

Har försökt via tv menyn fixa fram färgerna men det funkade inte. Främst för att det inte finns nån speciell meny för ändamålet.

Nån som råkat ut för det som har tips?

Permalänk
Medlem

gf2 är känt för detta problem. jag hade det själv när jag ägde ett sånt kort men jag lyckades lösa det genom nån instälning på grafikkortet. men jag kommer inte ihåg tyvärr var 2 år sen men leta och pröva på grafikkorts egenskaperna. hoppas jag hj lite

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk

Har fixat problemet. Sket i S-video och använde Komposit istället och det funkade utmärkt. Men har fortfarande ett problem. TV:ns bild på 800x600 fyller inte ut hela skärmstorleken utan det finns tomrum på området runt omkring. Har prövat att med Nvidias program ändra storleken men det går bara att flytta den inte förstora den. Vet nån hur man löser?

Permalänk
Medlem

testat TV-tool??

Visa signatur

[AMD Athlon 64 4200+ Duelcore]-[Asus A8N-SLI-premium]-[1024mb x4]-[Seagate 200GBx4]-[WestenDigital 250GBx2]-[Arctic Cooling Freezer 64 Pro]-[Gainward 7800GTX GS]
.:DHS01:. .:DHS03:. .:DHS04:. .:DHW04:. .:DHS05:. .:DHW05:. .:DHS06:.

Permalänk

Laddat hem den och prövat att använda den. Men jag kan fortfarande inte ändra storleken utan bara flytta bildens position.

Kanske jag som missat det. Var ändrar jag storleken?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizz Ovstel
Laddat hem den och prövat att använda den. Men jag kan fortfarande inte ändra storleken utan bara flytta bildens position.

Kanske jag som missat det. Var ändrar jag storleken?

'Picture Size' ska vara 'fullscreen' på fliken 'Mode'.

Permalänk
Medlem

Det kommer nog inte funka för jag har samma problem.

Och att ändra Picture Size till Fullscreen gör bara att sidorna av bilden hamnar utanför TV:n.

Så är det iaf för mig.

Skriv till mig om nån vet hur man fixar detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
Det kommer nog inte funka för jag har samma problem.

Och att ändra Picture Size till Fullscreen gör bara att sidorna av bilden hamnar utanför TV:n.

Så är det iaf för mig.

Skriv till mig om nån vet hur man fixar detta.

Du menar att mycket av bilden visas utanför den synliga delen av bildröret på TV:n? Jo, precis så blir det, men därför använder man Zoom Player för att perfekt ställa in positionen och storleken på filmerna(s uppspelningsyta).

http://www.inmatrix.com/zplayer/position.shtml

Permalänk
Medlem

ändra formatet på tvn... brukar finnas smart zoom, wide och lite andra prylar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

MM precis så menar jag. Bildens area är antingen för liten för att passa hela TV-skärmsarea eller så blir den för stor så att man inte ser kanterna av bildens area för dom ligger utanför TV-skärmen.

Så programmet är en helt annan videouppspelare? ska checka in den...återkommer för resultat...

EDIT: Det funkade att zooma in fast det är ingen långsiktlig lösning enligt mig. Nu kanske jag inte bara ska spela upp filer med det programmet utan kanske presentationer, rmvb-filer som behöver annat program osv. Så bäst är det om jag kunde få Windows avbilden likastor som min TV skärms yta.

Permalänk

hade samma problem.. det var det att min svideo kabel som skulle in i Grafikortet hade bara 6 piggar medans det skulle typ vara 10-15 så fick köpa ny :D..

Permalänk

Rizz Ovstel:

Jag använder mig av en speciell kabel med S-video på ena änden och SCART på den andra. S-video-änden är kopplad till datorn och SCART till TV:n. Jag får bara en svartvit bild.

Exakt samma kabel använde jag till en annan dator (A) och annan TV (A) och det funkade utmärkt. Nu har vi renoverat huset och jag har fått en ny dator (B) och ny tv (B) i vardagsrummet. Men som sagt. Får ingen färg. Jag tror det har nåt med drivrutiner att göra eftersom den gamla datorn (A) var kopplad till den nya TV:n (B) ett tag och till en början hade jag inte heller färg. Men efter att jag uppdaterat drivisarna (med Windows egna via enhetshanteraren) så funkade det. Men nu när jag använder dator (B) till TV (B) funkar det fastän jag uppdaterat drivisarna.

Har försökt via tv menyn fixa fram färgerna men det funkade inte. Främst för att det inte finns nån speciell meny för ändamålet.

Nån som råkat ut för det som har tips?

Det är inte så att du har flera scart kontakter på din TV, iaf så brukar det va så att det bara är en av dom som stödjer s-video. bara en tanke jag fikk!

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
ändra formatet på tvn... brukar finnas smart zoom, wide och lite andra prylar

Det är overscan vi pratar om och den kan du inte justera för på TV:n.

Permalänk

Aja men asså han sa att han fotf. hade det problemet bara att han hade bytt kabel nu till en composit! om inte jag läste fel

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem

I en "äkta" S-Videokabel går luminanssignalen(svartvit) och crominanssignalen(färginformation) på olika ledare i kabeln. I en kompositkabel går både luminans- och crominansinformation i samma ledare (dom ligger fasförskjutna i förhållande till varandra).
Den ledare i S-Videokabeln som innehåller luminanssignalen brukar i S-VHS<->Scart-adaptrar vara dragen till den pinne på Scartkontakten där TV-n förväntar sig den sammansatta kompositsignalen.
En äldre TV, som inte kan ta in en S-VHS-signal förväntar sig då en kompositsignal som insignal på Scartkontaktens pinne, men får bara en svartvit signal.
Många grafikkort löser detta genom att man i drivrutinerna kan ställa in så att kortet lägger ihop luminans och krominanssignalen innan det skickas ut i S-VHS-kabeln, men alla kort klarar inte detta.
Själv har jag en bärbar dator med S-VHS utgång och ville gärna kunna använda den för att se film på min TV, men tyvärr klarade inte grafikkretsen att lägga ihop signalerna.
Om det är det här som är problemet kan man köra ett litet "fulhack" som innebär lite inverkan i en scart-kontakt...
Kolla under "S-video to composite video adapter" på http://www.geo.gr/geo-tech/scart_connector.htm .
Jag testade och lyckades få färg på bilden, men kvalitén blev inget vidare... Sen tröttnade jag och såg filmen på skärmen istället.
På nån sida på nätet har jag sett att man skulle kunna beställa en S-video till komposit adapter, men jag hittar inte igen det nu...

Permalänk

Ok..tackar för alla tipsen. Jag har fixat färgen nu. Men liksom Nova, har jag problem med att få rätt storlek på TV:n. Jag kör TV-tool som nån rekommenderade. Jag har två upplösningar att välja mellan. 800x600 och 680x640. Men under bägge dessa, blir bilden för liten för tv:n ändå - det fyller inte ut hela tv skärmen. Och när jag klickar på FÖRSTORAT som nån rekommenderade...blir bilderna FÖR stora för skärmen och man kunde inte se hela bilden på skärmen. Hur kan man anpassa bilden till skärmen så man kan utnyttja full skärm?

Det måste bero på skärmarna. Vissa kanske är anpassade för 800x600 som är den vanligaste upplösningen - tror jag - för en tv. Med min förra var det iaf inga problem. Men men man måste väl ändå kunna göra nåt åt det än att behöva köpa en ny. Har ingen råkat ut för samma sak? Kanske man ska använda nåt annat program för att rätta felet?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizz Ovstel
Ok..tackar för alla tipsen. Jag har fixat färgen nu. Men liksom Nova, har jag problem med att få rätt storlek på TV:n. Jag kör TV-tool som nån rekommenderade. Jag har två upplösningar att välja mellan. 800x600 och 680x640. Men under bägge dessa, blir bilden för liten för tv:n ändå - det fyller inte ut hela tv skärmen. Och när jag klickar på FÖRSTORAT som nån rekommenderade...blir bilderna FÖR stora för skärmen och man kunde inte se hela bilden på skärmen. Hur kan man anpassa bilden till skärmen så man kan utnyttja full skärm?

Det måste bero på skärmarna. Vissa kanske är anpassade för 800x600 som är den vanligaste upplösningen - tror jag - för en tv. Med min förra var det iaf inga problem. Men men man måste väl ändå kunna göra nåt åt det än att behöva köpa en ny. Har ingen råkat ut för samma sak? Kanske man ska använda nåt annat program för att rätta felet?

Jag har ju sagt hur du ska göra! Du ska välja full screen i TV-Tool och sen använda Zoom Player till att visa filmer och bilder. När du kör full screen i ZP (Alt-Enter) kan du anpassa (förminska, flytta) bilden via 'Resize navigator' (Shift-S). När du har den perfekta inställningen sparar du den för att snabbt kunna välja den nästa gång. Det är denna och de andra "navigators" som gör ZP grym för TV-playback.

Permalänk
Medlem

OK OK!!! ska testa IGEN! Du sa ju inget om att man kunde spara o sånt...själva idén lät så "b:ig" hehe Men ska testa igen, så jag återkommer för resultat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gynnar
I en "äkta" S-Videokabel går luminanssignalen(svartvit) och crominanssignalen(färginformation) på olika ledare i kabeln. I en kompositkabel går både luminans- och crominansinformation i samma ledare (dom ligger fasförskjutna i förhållande till varandra).
Den ledare i S-Videokabeln som innehåller luminanssignalen brukar i S-VHS<->Scart-adaptrar vara dragen till den pinne på Scartkontakten där TV-n förväntar sig den sammansatta kompositsignalen.
En äldre TV, som inte kan ta in en S-VHS-signal förväntar sig då en kompositsignal som insignal på Scartkontaktens pinne, men får bara en svartvit signal.
Många grafikkort löser detta genom att man i drivrutinerna kan ställa in så att kortet lägger ihop luminans och krominanssignalen innan det skickas ut i S-VHS-kabeln, men alla kort klarar inte detta.
Själv har jag en bärbar dator med S-VHS utgång och ville gärna kunna använda den för att se film på min TV, men tyvärr klarade inte grafikkretsen att lägga ihop signalerna.
Om det är det här som är problemet kan man köra ett litet "fulhack" som innebär lite inverkan i en scart-kontakt...
Kolla under "S-video to composite video adapter" på http://www.geo.gr/geo-tech/scart_connector.htm .
Jag testade och lyckades få färg på bilden, men kvalitén blev inget vidare... Sen tröttnade jag och såg filmen på skärmen istället.
På nån sida på nätet har jag sett att man skulle kunna beställa en S-video till komposit adapter, men jag hittar inte igen det nu...

Exakt samma problem hade ja när Jag för första ggn skulle kopla ihop datorn o TV:n,
jag löste det genom att helt enkelt köpa en kort S-VHS-kabel sen köpte jag en liten skarv som man koplade in S-VHS-kabeln osså på andra sidan så kopplade man in compsit kabeln som jasedan kopplade till TV genom en scart adapter, allt finns att köpa typ på clas ohlssons lr nån liknande affär.

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gynnar
I en "äkta" S-Videokabel går luminanssignalen *snip*...

Nice info

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se