Permalänk
Medlem

Transistor och relä

Guten taaaag!

Jag är ganska kass på elektronik och skulle
bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig.

Jag vill kunna starta datorn med en mobiltelefon
genom att ringa till den, och tänkte då använda
mig av signalen som går till vibratorn.

Jag vet att det finns flera trådar om detta men
det finns inte en enda tråd som beskriver
exakt hur man ska koppla o.s.v. Det står bara
"använd en transistor". Men för oss som inte
är så insatta i ämnet skulle det vara trevligt
om man fick en närmare förklaring.

Jag har ännu inte mätt spänningen i mobilen
för att se hur stark signalen är, men låt oss säga
att det är 0,8-1.0V och att jag vill styra
ett relä (5V spole) med den signalen med
hjälp av en transistor.

Hur vet jag vilket typ av transistor, diod och
resistor jag ska använda? Finns det ett enkelt
sätt att räkna fram detta?

Skulle uppskatta ett schema/bilder på detta.

Ni behöver ej förklara något om själva kopplingen
i datorn, bara jag kommit så långt att reläet drar
så blir jag glad!

TACK så mycket på förhand och ha en trevlig kväll!

Permalänk

Vet ej exakt,.. men en vanlig standard transistor för svagström borde funka. Finns ju en uppsjö av olika, men testa lite olika, typ slakta nån gammal radio eller nåt Behövs bara en STRÖM till transistorns mittersta ben så leder den genom de två övriga. Har alltid funkat för mig och är inte speciellt insatt!

Visa signatur

the power of ART compells me!

Permalänk
Medlem

okej tack.. en sak bara.. Om man har en strömkälla med 1.5V som ska in på transistors bas, vad ska då källans MINUS-pol kopplas till? Samma GND som emittern på transistorn går till?

EDIT: stavning..

Permalänk
Medlem

Japp precis så. Men du kanske vill ha en resistor som begränsar signalstömmen till basen så att du inte eldar transistorn.

Men har du reläet sitter efter transistorn så borde du inte behöva någon resistor för tarnsistorns skull i alla fall. Och mobilen borde klara att sourca så mycket ström åxå. Jag menar 1,5V över en reläspole avsedd för 12V eller 6V borde inte bli spec. stor ström det inte.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Men vibratorn, den går ju typ "Bruuum.... Bruuum...... Bruuuuum...." då kommer ju den konstgjorda "On-knappen" tryckas in om och om igen. Är det inte risk att datorn stänger av sig då?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |