Permalänk
Medlem

FTP-fråga

Har fått ett underligt problem med min ochmin kompis dator. Så här ligger det till:

Vi bor i samma hus och samma trappuppgång och samma våning i en studentlägenhet. Vi tänkte att vi skulle kommunicera lite på det interna nätet så jag satte upp en ftp-server på min dator.
Ställde in allt och lät han komma in. Allt gick kanon och han hämtade några filer som vi arbetar med i skolan.
Nu till det skuma. När han satte upp en likadan server så kommer jag inte åt den. Efter att ha pingat hans IP så fick jag bara timeout.
Jag sitter på en hårdvaru-router och har inte öppnat några specifika portar (default asså) utan kör bara som den är.
Kompisen har bara en dator inkopplad på nätet och kör med windows-brandväggen.

Varför kommer jag inte åt honom? Visst kan jag väl pinga hans dator fast han har brandvägg??

Permalänk
Medlem

ifall din polare sitter bakom en router så kolla så att hans router svarar på ping.

brandväggen kan dock sätta stop för ftp:n.. kolla så brandväggen släpper igenom trafik för ftp:n

Visa signatur

me computa be good

Permalänk
Medlem

hmmm nu ska vi reda ut det här....

du menar att jag måste ställa in MIN router så den släpper ut trafik på port 21?

han har sin brandvägg avstängd så det borde inte vara ett problem

Permalänk
Medlem

nejnej.. det behöver du inte

men jag antar att han anvönde ren router?
isf kolla så den routern svarar på ping före ifall du pingar hans ip så pingar du ju hans router

ifall han nu använder router vilket jag antar så måste han ju öppna de portar som ftp:n använder. om han inte gjort det

Visa signatur

me computa be good

Permalänk
Medlem

han kör med win-brandväggen... men den är avstängd nu... helt å hållet