Permalänk
Medlem

Val av liten hd-mp3-spelare?

Funderar på en liten HD-spelare som har minst 4gb och inte är allt för stor. jag har svårt att bestämma mig för vilken.

dessa funderar jag på.

Ipod mini - nackdel att man måste köra med något särskilr program, annars hade jag nog köpt denna direkt.
Mått 51 x 91 x 13 mm
Vikt 104g

Iriver h10 - har inte sett någon nackdel med denna priset är väl kanske det ända.
Mått 96 x 55 x 15mm,
vikt 96g

Archos gmini xs200 - Verkar vara schysst också plus att den har 20gb och kostar ca 2500:- lite tjock och tung kanske.
Mått: 7.6 x 5.9 x l1.9 cm
Vikt: 120 g

Rio carbon - Som jag fattat det så är det som ipod att man måste använda någonspecialprogramvara vilken är som det är.
Produkt storlek (H x B x D): 8,25 x 6,25 x 1,5 cm
Produkt vikt: 90 gram

Creative Zen Micro - Denna verkar schysst är ganska lite också har kollat på den i verkligheten men jag har fattat att den också använder någon särskild programvara för att föra över låtar.
Dimensioner (BxDxH) 5.1 cm x 1.9 cm x 8.4 cm.
Vikt 108 g

D Cube NHP-150D- Denna ser bra ut också dock har den bara 1.5gb och kostar 2500:- annars hade denna legat högt på listan.
Storlek 48 X 88 X 19 mm
Vikt 86.5g (med batteri)

Alla dessa kostar ~2500. Jag vill helst att den ska fungera som en vanlig HD och man kan föraöver fram och tillbaka. Är det någon som har några tips. Själv så tycker jag att archos eller iriver ligger bäst till och hade jag skippa överföringskravet hade jag gått på ipod mini.

Finns det något mer bättre alternativ? eller någon som har synpunkter

Permalänk
Medlem

Jag antar att Creative Zen Micro använder sig av Nomad Explorer, precis som min Zen Touch gör. Det finns tillgängligt via "Den här datorn" och fungerar som windows explorer, bara det att låtarna sorteras in automatiskt i spelaren (efter artist, album, etc...). Jag har aldrig stött på några svårigheter hittills, men det är lite synd att tillverkarna inte vill skippa det där med att man är bunden till deras programvara.
I övrigt så verkar Zen Micro vara väldigt smekbar, en härlig liten pryl

Permalänk
Medlem

Problemet är att jag kör olika OS plus att jag springer runt lite överallt och tankar, där man inte får/kan instalera saker ( läs skola, arbete) så därför vill jag helst kunna överföra som vanligt.

Ingen som testat archosen?

Permalänk
Medlem

Okej, där rök nog några utav alternativen
Det gör ju iofs samtidigt situationen enklare i slutändan (lättare att välja bland de som finns kvar).

Permalänk
Medlem

Även iRivern kräver extra programvara för överföring av musik och andra filer.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Är du säker jag har alltid trott att iriver inte körde på det systemet? Varför envisas alla med att använda detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan-banan
Är du säker jag har alltid trott att iriver inte körde på det systemet? Varför envisas alla med att använda detta?

Alla tidigare iRiver-modeller kräver i alla fall extra programvara. Det är bara till några av flashspelarna som det även finns UMS-programvara som gör att du slipper det extra programmet.

Jag kan inte heller förstå vad dessa program ska vara bra för.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Fasen då drar ju det ner betyget på den.

Nu har jag kollat lite priser

Archos Gmini XS200 2505 kr med frakt från Technikdirekt.

Ipod mini 2595 kr från appelstor med frakt ( plus att jag får 10% studentrabatt)

Iriver: pris okänt men under 3000 har jag sett någonstans.

Rio Carbon 2499 kr med frakt från Katshing

D cube 2368 kr från TBH mobil med frakt

Creative zen micro 2446 kr med frakt från dialect för den rosa

Helt klart får man mest gb för pengarna med archos 20gb för 2500:- och billigast är ipod mini med rabatten. Fasen detta är ju svårt skulle vilja kolla på Archosen i verkligheten och känna på den.

Här har jag gjort en jämförelse av storleken framifrån och från sidan

Permalänk
Medlem

iriver h10 har visst UMS,utan någon fm-uppdatering. Enligt mig är den det självklara valet. Du behöver ju inget program till att lägga in filer. Dessutom kan du läsa arbeten och dokument du gjort via iriviern då den har textläsare.

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Medlem

jo här säger nån från directman (om det nu är riktigt? men han verkar ju jobba där) http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=4425245...

Men har den det så är det ju bra men om den kommer kosta 3000:- och jag får ipod för 2335 så är det ju nästan 700:- som skiljer och 500 mellan archos. Så den är fortfarande dyrats.

Permalänk
Medlem

Men då måste man kolla vad man får för det priset, du får juh i princip allt du behöver när du köper H10, och sedan kollar du vad du får för priset som iPoden kostar..

Visa signatur

THOR Lorride / Intel i7 3770K / GeForce GTX 680 / Corsair 16GB DDR3 1600MHz /
THOR Display IPS LED by Fujitsu / 23"

Permalänk
Medlem

Men nu står det mellan h10 och archosen. H10 får jag en färgskärm vilket jag tycker känns skitsamma jag får en tunnare spelare. Med archos får jag 20gb istället för 5 och den är mindre men tjockare och tyngre. Frågan är dock om 15gb är värt detta, Ganska svårt val faktist. Sen vet jag inte hur hörlurar och ljudkvaliten är på dessa två

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonHart
Även iRivern kräver extra programvara för överföring av musik och andra filer.

Nej! Du kan köra via UMS.

Visa signatur

En gång iPod aldrig mer iPod.

Permalänk
Medlem

Ljudkvalitén är asbra på iRiver och det borde vara på denna med. Hörlurarna som följer med är också alltid bra, oftast ett par sennheiser som är väldigt bra

Visa signatur

THOR Lorride / Intel i7 3770K / GeForce GTX 680 / Corsair 16GB DDR3 1600MHz /
THOR Display IPS LED by Fujitsu / 23"

Permalänk

Brorsan har en Rio Carbon. Bara att plugga in, med andra ord UMS. Lurarna som medföljer är som vanligt rätt kassa med ett par bättre var jag riktigt impad av ljudet! Snygg o smidig är den oxå...

Visa signatur

Sounds good. Looks good. Feels good too.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Game
Nej! Du kan köra via UMS.

Är du säker på att detta gäller för H10? Jag vet att det finns UMS för vissa flashspelare men det finns inte UMS för någon av hårddiskspelarna hittils så jag har svårt att tro att H10 skulle få det.

EDIT: Läste nu på irivernordic.com att spelaren tydligen skulle ha UMS. Detta är riktigt positivt och bra att de fattat att folk inte vill ha extra programvara.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Visa signatur

THOR Lorride / Intel i7 3770K / GeForce GTX 680 / Corsair 16GB DDR3 1600MHz /
THOR Display IPS LED by Fujitsu / 23"

Permalänk

Hur är menysystemet på dem i jämförelse då? Och funkar alla att köra som extern hd? Firewire/USB2?

Och vad är det som är så hemskt med t.ex iTunes? Det är ju det som sköter allting. Allt ifrån komprimering, skapande av playlists, bränna skivor etc. Och snart torde vi kunna köpa musik därigenom också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeonHart
Är du säker på att detta gäller för H10? Jag vet att det finns UMS för vissa flashspelare men det finns inte UMS för någon av hårddiskspelarna hittils så jag har svårt att tro att H10 skulle få det.

EDIT: Läste nu på irivernordic.com att spelaren tydligen skulle ha UMS. Detta är riktigt positivt och bra att de fattat att folk inte vill ha extra programvara.

Faktiskt är det så att samtliga hårddiskbaserade spelare från iriver fungerar som en UMS-enhet, alltså utan behov av en programvara (direkt från fabrik). Flashminnesspelarna är dock i behov av programmet iriver Manager.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cameron
Faktiskt är det så att samtliga hårddiskbaserade spelare från iriver fungerar som en UMS-enhet, alltså utan behov av en programvara (direkt från fabrik). Flashminnesspelarna är dock i behov av programmet iriver Manager.

Jaha där ser man. Jag tog för givet att även hddspelarna använde extra programvara när flashspelarna gjorde det. Jag tycker dock att det är väldigt konstigt. Borde vara mer befogat att använda extra programvara på hddspelare än på flashspelare.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

du kan lägga in alla sorters filer på ipod utan programvara, däremot kan du inte få musiken att visas i låtlistan utan att använda itunes. så om du flytta filer från skolan osv så är det inga problem med ipod. och om du har laddat ner musik i skolan så får du lägga in den i ipoden och sen synka musiken med itunes när du har kommit hem.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Iriver H10 har väl inte kommit ut än, eller?

Någon som vet vad den kommer kosta?

Permalänk
Medlem

Under 3000 är det sagt

Visa signatur

THOR Lorride / Intel i7 3770K / GeForce GTX 680 / Corsair 16GB DDR3 1600MHz /
THOR Display IPS LED by Fujitsu / 23"

Permalänk
Medlem

Jan-banan, jag upptäckte just att man visst kan använda Zen Micro utan programvara, kolla här: http://www.creative.com/products/product.asp?category=213&sub...

Permalänk
Medlem

Ja men kan du även spela dessa filer alltså lägger du in en mp3a och kan lira den i spelaren? detta verkar ju konstigt i så fall "When you enable Removable Disk mode for the first time, you will be prompted to select the amount of memory space you want to use for this mode. Memory space settings range from 128MB to 2GB. It may take up to a couple of minutes for Zen Micro to set up the Removable Disk memory space" max 2gb?

Permalänk

iAudio M3!

Visa signatur

Macbook

Permalänk
Medlem

Den är väl lika stor som ipod har jag för mig? i så fall går den bort

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan-banan
Den är väl lika stor som ipod har jag för mig? i så fall går den bort

Den är mindre! iAudio är 103.7mm x 60.8mm x 142mm och Ipod 104 x 61 x 18 mm.
iAudio har överlägsen ljudkvalité och den enda som kan tävla med den är iRiver.

bild på den: http://eng.iaudio.com/zeroboard/new_img/product/iaudioM3/phot...

Visa signatur

Macbook

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en i ipod ministorlek, dessutom kostar den 3200:-

Permalänk
Medlem

Vad tykcer du om H10:an då?

Visa signatur

THOR Lorride / Intel i7 3770K / GeForce GTX 680 / Corsair 16GB DDR3 1600MHz /
THOR Display IPS LED by Fujitsu / 23"