Permalänk
Medlem

Sata

Har gått igenom FAQ nu, och drog slutsatsen att det behövs en diskett med drivrutiner för SATA för att man ska kunna få igång disken från start. Är det så?
För vad i helvete är det för steg tillbaka? Jag vill inte behöva leta drivisar när jag installerar system, än mindre använda disketter ( Har inte ens en diskettstation, inte haft på många år). Dessutom är jag starkt kritisk till nyttan med SATA, för det finns ingen förutom att det blir luftigare i lådan. Men det hade jag gärna offrat för att slippa ovanstående meck med SATA-diskar.

usch och fy, ge mig två IDE-portar som vanligt istället.

Permalänk

Teoretiskt så är S-ATA lite snabbare än IDE. Dock är den reella hastigheten inte lika hög...

Sedan så är kablarna underbara enligt mig

Det stämmer att du behöver en diskett med drivrutinerna. Om ditt moderkort har inbyggda S-ATA-portar så bör det ha följt med en diskett med moderkortet.
Om du har en S-ATA-kontroller i en PCI-plats så bör disketten ha följt med den.

Är inte 100 på hur du skall göra för att installera drivrutinerna ifrån Windows. men jag kan tänka mig att det är samma procedur som vanligt (dvs ansluta hårdvaran, se om Windows hittar den, och om den gör det, högerklicka på den i enhetshanteraren samt klicka på "updatera drivrutin".

Om hårddisken inte hittas måste du nog installera drivrutinen på annat sätt (borde finnas en .exe-fil eller liknande på disketten med en installationsguide (brukar ofta finnas flera drivrutiner på samma diskett, så välj rätt med avseende på Windows-version samt tillverkare av den S-ATA-kontroller du har)). Vanliga S-ATA-kontrollers är Silicon Image 3112-chippet samt VIA-chip. Har själv ett Sil3112 inbyggt i moderkortet.

Om du nu inte vill behöva slänga in en diskettstation, så skulle jag kolla på moderkortstillverkarens hemsida (eller S-ATA-kontrollerns hemsida om du kör med ett PCI-kort för S-ATA). De brukar ha disketterna för nedladdning där. Om du hittar den bör det bara vara att ladda hem, zippa upp, samt försöka installera med någon av ovan nämnda procedurer.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481