Permalänk
Medlem

Problem med installation utav Win Xp

Jag har nu försöt under större delen av dagen att installera win xp på min nya maskin utan att lyckas. Jag har en SATA-disk som enda hdd och trycker F6 under installationen för att ladda in de korrekta drivrutinerna. Jag kommer såpass långt att win-xp filerna kopieras och datorn bootar om. När den väl kommer igån igen fastnar jag på "error loading operating system".

Vad är det som kan vara fel? Jag har försökt att läsa på diverse forum utan att bli så mycket klokare.

Permalänk
Medlem

Har du kollat inställningarna i bios?
Verkar som systemet som inte hittar SATA disken när du bootar om.

På en del moderkort behöver man inga drivrutiner för SATA förutom när man kör raid.
Jag behövde bara ändra i BIOS att jag använder SATA+PATA för mina diskar.

Permalänk
Medlem

Jag har ett MSI K8N Neo2 och jag tror att jag har ställt in det så att jag har aktiverat SATA men det är mycket tänkbart att jag har missat något. Hur vet jag hur jag skall ställa in bioset?

Permalänk
Medlem

Har du ställt in boot-device till SCSI?
För att kunna boota från ett kontrollerkort/inbyggt kontrollerkort,vare sig det är IDE,SATA eller SCSI,måste du ställa i i bios att den ska boota från SCSI.

T.ex: First boot-device: cdrom
second boot-device: SCSI
Third Boot-device: Floppy....

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Efter lite strul så fick jag det till slut att fungera. Tack för hjälpen! Jag hade missat att atkivera raiden i bioset.