Permalänk

Dator under jorden.

Hej! jag har lite problem med att min dator låter för mycket, så jag tänkte gräva ner den!
Vilka problem kan uppstå?
Jag har tillgång till grävmaskin och sånt, och jag har kabel så det räcker. Ska ut och gräva nu, så får vi se hur det går, tänkte gräva minst 4 meter i alla fall.
kom gärna med synpunkter.

Visa signatur

Abit nf7-s v2.0 | xp 2500@ 11*227| OCZ PC3200 2-2-2-5 | r9800 pro @ 500/400 | 3dmark 6883p | Vatten

Permalänk
Graded.se


Tror det största problemet blir kylning / kyla dvs blir för varmnt på sommarn och kallt på vintern
även inte så roligt med hårdvaru problem
Har haft iden jag med, då jag funderade på att gräva ner servern min.. Men jag sket i det

Permalänk

HAHAHAHAHAHAHAHAHAH Jag har hört mk om ljuddämpning men det här tar då fan priset LOL

Permalänk
Medlem

Brukar det inte vara varmt om vintern och kallt om sommaren? Jordkällare vettu...låter som en bra idé nisse, akta så inte maskar kommer in i datorn bara och tuggar upp din amd...

Visa signatur

Vattenkylt GF2MX 175/166 @ 263/225

Permalänk

Alltså.. det finns smidigare sätt och jag tror inte ditt inlägg är seriöst ia lla fall. Men du kan ju alltid gräva dig en liten bunker med dator i så kan du sitta där när du spelar doom3...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonPulpito
Alltså.. det finns smidigare sätt och jag tror inte ditt inlägg är seriöst ia lla fall. Men du kan ju alltid gräva dig en liten bunker med dator i så kan du sitta där när du spelar doom3...

Det låter som en bra idé. Jag bygger nog en liten tunnel ner i hålet, så man kan gå ner och sätta igång den om den dör, och kanske lira lite doom 3

Visa signatur

Abit nf7-s v2.0 | xp 2500@ 11*227| OCZ PC3200 2-2-2-5 | r9800 pro @ 500/400 | 3dmark 6883p | Vatten

Permalänk
Medlem

hmm fukt blirnog ett rätt duktigt problem samma med djur osv..ingen bra ideinte:)

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Varför inte gjuta i betong?

Bara en fundering.

brukar bli ljud tyst

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk

betong kanske funkar.
Nu har jag i alla fall grävt hålet, blev riktigt bra faktiskt

Visa signatur

Abit nf7-s v2.0 | xp 2500@ 11*227| OCZ PC3200 2-2-2-5 | r9800 pro @ 500/400 | 3dmark 6883p | Vatten

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

akta dig för grundvattnet bara

Permalänk
Medlem

Seriöst? Gräva ner datorn?

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk

HAHAHA
Jag hoppas du skämtar människa?! Du kommer ha så otroligt mycket problem, och hur ska du kyla fanskapet? det måste ju finnas luft!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Jobbigt att byta cd

Permalänk
Medlem

Du är inte seriös. Inget du säger om det här kommer någonsin tas på allvar om vi inte får se bilder!

Det är ett utomordentligt dåligt förslag tycker jag, hade du tänkt ha 10 meter lång kabel till din skärm eller?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

insekter som bor under marken drar väl sig till värmen

skaffa vattenkylning

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Du är inte seriös. Inget du säger om det här kommer någonsin tas på allvar om vi inte får se bilder!

Det är ett utomordentligt dåligt förslag tycker jag, hade du tänkt ha 10 meter lång kabel till din skärm eller?

Ja, ca 10 meter.
Jag har vattenkylning, men det låter för mycket ändå.
Har ingen kamera nu, men jag kanske fixar tills ikväll, håll ut

Visa signatur

Abit nf7-s v2.0 | xp 2500@ 11*227| OCZ PC3200 2-2-2-5 | r9800 pro @ 500/400 | 3dmark 6883p | Vatten

Permalänk

Ja som sagt ingen lär tro dig om du inte fixar fram bilder, iaf jag tror inte ett smack på dig just nu

Visa signatur

Amd 1600+ | 220gb tre maxtor 1x20gb, 1x80gb & 1x120Gb | Gf4 Mx460 64Mb | 256Ddr
NY dator påväg!

Permalänk

du är inte seriös. hur ska du slå på datorn? hur ska du byta cd? usp kablar får väll bara vara 2m(är dock inte säker) det blir ett problem. I små insekter som kryper in? Smuts? regn? det är dom jag kommer på just nu. men annars är det en jävligt bra ide.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av starflake|nisse
Ja, ca 10 meter.
Jag har vattenkylning, men det låter för mycket ändå.
Har ingen kamera nu, men jag kanske fixar tills ikväll, håll ut

Vad är det som låter...?

Nä, om du redan har vattenkylning så föreslår jag följande:

  • Använd hålet du tydligen har grävt! Men lägg ner en rejäl vattentank där, typ en modifierad gasflaska eller nåt sånt. (Såg att nån gjort det för CPU-kylning - funkade bra.)

  • Dra in slangar (frostfritt!) med isolering.

  • Använd gummiupphängda hårddiskkylare till diskarna. Farsan kör med Zalmans variant med heatpipes, och den funkar mycket bra.

  • Sätt pumpen i en ljudisolerad låda om den låter för mycket. Eller sätt den ute - men då får du verkligen se till att det är frostfritt, annars går den åt h-ete när det fryser...

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk

Ett gott råd: Köp en bättre dator för fan!

Visa signatur

MSI K8N NEO4 PLATINUM | AMD 64 3200+ | Corsair CMX512-3200XL XMS3200 2x512 | Powercolor X850XT 256MB DDR3 520/540 MHz | Seagate Barracuda, 7200rpm ATA - 80 Gb
3dmark 01: 23635 3dmark 03: 12440 3dmark 05: 4995
60 Shaman - Eonar http://ctprofiles.net/4658795

Permalänk
Medlem

freknemuff: finns det inte usb-kablar som förstärker signalerna?

kul projekt, men det kommer nog inte att gå...men kanske, vad ska du ha för låta? se till att det är helt tätt bara

Visa signatur

[[Asus Commando - - C2D E6320 @ E6700 - - 4GB TWIN2X - - PC HD 2900XT - - Antec Solo - - X-Fi Xtream Music - - NX-8060]]

Permalänk
Medlem

olofsson, hårddiskarna låter iaf. Dessutom brukar man ha fläkt på nätagget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kanske lättare att ställa datorn i ett annat rum hehe
eller om du har en källare/vind så kan du ställa den där..

varför kommer folk alltid på dom dummaste lösningarna först?

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Medlem

Bilder?!

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLEX
olofsson, hårddiskarna låter iaf. Dessutom brukar man ha fläkt på nätagget.

Givetvis låter diskarna, men det är *enorm* skillnad på att köra dem i chassit och gummiupphängt, speciellt med lite mer "aggressiva" diskar. Om nätdelsfläkten är störande så rekommenderar jag att man skaffar en rejäl nätdel med en reglerad kvalitetsfläkt. Brukar finnas mycket att göra på där.

För övrigt så låter de flesta CRT-monitorer en del också. Kör med en Antec Sonata, Zalman-kylare på grafiken och lite annat på min gamla P3a, och den är redan nere på nivån att man hör "knirret" från monitorerna; speciellt F980n. Funderar på att modda den så att den kyls med fläkt genom en ljudfälla...

I vilket fall som helst; *helt* tyst blir det inte utan att man gör stora modifieringar. Finns nätdelar utan fläkt, och man kan sätta stora flänsar på lite av varje, en massa heatpipes och grejer (som i Zalmans nya monsterlåda), så att hela datorn klarar sig med enbart vattenkylning + självcirkulerande luft - men problemet med diskarna kvarstår. En variant skulle vara att sätta kylblock på diskarna och sätta dem med gummiupphängning i en stabilplåtlåda.

Tror dock att det blir mycket enklare att helt enkelt ställa hela datorn i en ljudisolerad låda istället. Den varianten tänker jag testa iaf, fast med vattenkyld luft i en tät låda, istället för de vanliga fläktarna + ljudfällor.

Visa signatur

Tetradeca: i9-7940X @ 4 GHz H₂O | ASUS Rampage VI Extreme | 128 GB DDR4-3600 MHz | RTX 3070 Ti | GTX 1070 | LG OLED55CX | LG OLED48C1 | 2 x Acer XB271HU
Hex (server): i7-4930K @ 3.4 GHz H₂O | ASUS P9X79 | 64 GB DDR3 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Lika trovärdigt som den där snubben som sade sig ha gjort en über klockning av sitt x800 pro kort Fast är det sant så får man ju bara beklaga sig över hur dumma vissa människr är, skall du dra alla sladdar in till huset eller? signalförluster?

Permalänk
Medlem

HaHa ska bara säga att jag skrattade som en get när jag läste tråden
om du nu e seriös hu rfan ska du göra när du ska på lan? gräva upp den då eller?
fixa fram lite bilder vore kul att se om du skojjar eller menar allvar

Visa signatur

i7 7700k + Kraken X62 : ASUS STRIX Z270F : G.Skill Trident Z 2x8gb 3200MHz : ASUS R9 290X DirectCU II : Samsung 850 250gb : EVGA SuperNOVA 750 G2 : NZXT S340 Elite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av starflake|nisse

Ja, ca 10 meter.
Jag har vattenkylning, men det låter för mycket ändå.
Har ingen kamera nu, men jag kanske fixar tills ikväll, håll ut

.......

Permalänk
Avstängd

jävla mongo ja tycker synd om dig!!!!!

Visa signatur

Kinkiga moderatorer och tråkiga forumsdelar, snart lämnar jag swec.