Permalänk
Medlem

När det tar stop, hur vet man...?

Tjenare!
När det tar stop med klockningen, hur vet man vad som är felet, om det är CPU'n, moderkortet eller minnena? (Resten av systemet kommer ju nu i veckan, för jag tänkte få detta problemet ur världen:))

Jätte tacksam för svar.

Visa signatur

/M

Permalänk

Det finns flera knep.

För att t.ex. utesluta minnena som felkälla, så är det bara ändra CPU/DRAM Ratio. Vanligtvis ligger denna på 6/6 (1/1). Genom att ändra den till 6/5 så kör du minnena i lägre hastighet. I ditt fall borde dock inte minnena vara något bekymmer, PC4000 klarar 500MHz.

Dock är det lite svårare att ta reda på vilka andra saker (överhettad nordbrygga t.ex) som hindrar överklockning). Det får nog andra tipsa om

Dock kan det om du skall överklocka mycket vara smart att skaffa en BIOS Savior. Det brukar bli mycket pil med BIOS-inställningar osv vid överklockning, så det är en helt underbar säkerhet att ha om saker skulle gå åt skogen.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Det vet man om man gör rätt. Man börjar nämligen med att ställa in minnet på 133 MHz, kör med lägsta multipel och lägsta HyperTransport divider, sen tar man reda på vilken fsb moderkortet klarar max. Efter det så kollar man i hur hög multipel och Hyper transport det går att köra i, först därefter så ökar man farten på minnet.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Okej, jag får förhoppningsvis resten av sakerna på fredag, så jag jag ska testa mig fram o se, men om cpun ligger på 35-40grader idle i bios med den cpu kylaren enligt sign, hur mycket kan jag klocka då? Från 2.2 - 2.5 ?

PS. Ett bra sätt att bara testa minnena är ju att köra 9x250? Då CPU'n ligger på 2250MHz som den borde klara och minnena i 500MHz???

/Marco

Visa signatur

/M