Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anonymanvändare
Så fort jag kör ctrl+alt+backspace så avslutas X men startar upp efter 2 sekunder. Hur ska man göra?

Det är för att du måste byta runlevel.
Som någon annan i tråden så utförligt sade så måste du skriva:
init 3
För att hoppa till runlevel 3 som är en oanvänd runlevel vilket innebär att X inte körs där. När du har gjort det kan du börja med att installera din Nvidia-drivrutin.

Och här ska du få en länk av mig som kanske kan hjälpa dig på vägen.
http://fedoranews.org/contributors/nicholas_hillsdale/nvidia/

Och till en del andra av er som trollar på för fullt så gör det ingen större skillnad på om man har en kärna som kör allt som moduler eller om man har en som har allt inkompilerat. Enda skillnaden är att man tjänar några sekunder när man startar datorn inget annat.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

gentoo sux. det går inte snabbare än någon annan dist. det är bara custom och drygt..
hdparm -tT /dev/hda
hdparm -d1 -u1 -c3 -X udma5 -m16 /dev/hda
och se för --- till att ha rätt ide-chipset driver laddat!
annar kan du ju köra nvidias senaste driver om du tycker det är seg gfx.

Visa signatur

Du tror att du kan.
Du tror att du vet.
Jag HATAR newbies.

Permalänk

Jag gjorde precis som på http://fedoranews.org/contributors/nicholas_hillsdale/nvidia/ förrutom att jag öpnade xorg.conf istället för Xf86config.conf eftersom den inte fanns.
När jag skriver startx så får jag felmeddelande:

No screens found

Jag har haft detta problem förrut men då har jag bara skrivit Xf86config och gjort om konfigurationen.

Men när jag skriver xf86config så förstår den inte kommandot.

Visa signatur

xbox 360

Permalänk
Medlem

programmet heter xorgconfig nu.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

det fungerar inte heller

bash: xorgconfig: command not found

Visa signatur

xbox 360

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milkyn
gentoo sux. det går inte snabbare än någon annan dist. det är bara custom och drygt..
hdparm -tT /dev/hda
hdparm -d1 -u1 -c3 -X udma5 -m16 /dev/hda
och se för --- till att ha rätt ide-chipset driver laddat!
annar kan du ju köra nvidias senaste driver om du tycker det är seg gfx.

gentoo ownz. det är snabbare än många andra distar. det är custom och coolt..

resten sparar vi till någon distkrigstråd. förstår inte varför alla ska hata gentoo så mycket?

Permalänk
Avstängd

som milkyn sa:
dma är prio ett att ta reda på ifall man ifall vilken dist som helst upplevs som seg.

Sedan är inte Gnome och KDE jättesnabba. Alternativ är att köra andra miljöer, en av de större är XFCE.

Jag har mätt upp prestandavinst på (slackware) 42% med optimerad kerneln jämfört med standardkernel. Så det finns alltid lite prestanda att hämta. (andra sätt är att skaffa en senare 2.6 kernel vilket har mätts upp till flera 100% snabbare på rätt maskiner).

Mät hastigheten innan ni säger att den inte går att hämta!

(en anledning förutom att allting kompilleras för i686 istället för i386 är att mindre minne används bland annat).

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk
Medlem

Prestandavinst på vad?

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk

1. Gentoo är definitivt inte svårt. Ibland är det dock omständigt, och ibland vill man ställa en fråga på irc. Men det är klart lättare att lösa problem eftersom man har koll på vad man gör.
I en dist som fedora måste man lita på att den fungerar, om den inte gör det så blir det svårt eftersom man inte vet var man ska ställa in inställningar och sånt, i gentoo så blev man tvungen att ställa inställningarna rätt från början och fick hjälp av en utmärkt manual. Iofs så skulle nog gentoo vara klart svårare utan en så bra manual.
2. Optimering påverkar. Ett 3d-program kan få runt en och en halv gånger om man använder bättre kompilator med optimering. Och kerneln ska man såklart kompilera själv. Men jag skulle gilla gentoo mer om det fanns färdigoptimerade kompilerade paket. (Det räcker ju med att man kompilerar en amd xp optimerad build en gång och delar den sen...)

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

men det är inte praktiskt genomförbart att erbjuda så många paket om man ska ha förkompilerade och optimerade för alla processorer. dessutom inte om man tänker på att man både kan använda --mpcu och --march, -O0-3 o.s.v.

ovanstående uttrycker fördelarna med gentoo väldigt väl.

Permalänk
Avstängd

roggles: benchmarking. Räknade procent på poängen. från 140 poäng till 170.

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk
Medlem

Mer offtopic:

Det enda jag kompilerar själv är kerneln, av uppenbara skäl.
Finns det över huvud taget några benchmarks på att gentoo ska vara SÅ mycket snabbare så det är värt all jävla väntetid och dryg kompilering?

Som om det är svårt att installera xmms i debian?

> apt-get install xmms

istället för dina 3 kommandon som tar rejält mycket längre tid och hoggar CPUtid.
Grafisk boot och login? Klart man har det? Du menar att det är på default vid en bare-installation eller?

Personligen har jag inte cykler över till kompilering (även fast jag har ett preemtive high-end system) då jag faktiskt använder datorn till något vettigt.

(kodar c++/java, maple, matlab, fysiksimuleringar etc)

Gentoo är bara kul för de som inte gör annat än sitter och pillar på sina system.
Visst - det är en hobby i sig men när det kommer till själva användandet blir det bara drygt och omständigt IMHO.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kranked
Mer offtopic:

Det enda jag kompilerar själv är kerneln, av uppenbara skäl.
Finns det över huvud taget några benchmarks på att gentoo ska vara SÅ mycket snabbare så det är värt all jävla väntetid och dryg kompilering?

Som om det är svårt att installera xmms i debian?

> apt-get install xmms

istället för dina 3 kommandon som tar rejält mycket längre tid och hoggar CPUtid.
Grafisk boot och login? Klart man har det? Du menar att det är på default vid en bare-installation eller?

Personligen har jag inte cykler över till kompilering (även fast jag har ett preemtive high-end system) då jag faktiskt använder datorn till något vettigt.

(kodar c++/java, maple, matlab, fysiksimuleringar etc)

Gentoo är bara kul för de som inte gör annat än sitter och pillar på sina system.
Visst - det är en hobby i sig men när det kommer till själva användandet blir det bara drygt och omständigt IMHO.

Personligen gillar jag både Gentoo och Debian, båda systemen fungerar bra och har båda har fördelar och nackdelar. Gentoo har en tendens att ha lite nyare paket i paketarkiv än vad Debian har, även om man kör Debian testing. Kompileringen ger väl egentligen inte så värst mycket även om det finns en del att vinna. Men man behöver ju inte kompilera alla program, de tyngsta kompileringarna finns det ju binärer för. Sen installerar man inte program så värst ofta, även om det vore fint om man kunde få in paketen direkt när man behöver dem, men tålamod är en dygd Sen är det lika enkelt att installera program i Gentoo som det är i Debian, nästan enklare eftersom emerge är några tecken kortare än apt-get install

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kranked
Mer offtopic:

Det enda jag kompilerar själv är kerneln, av uppenbara skäl.
Finns det över huvud taget några benchmarks på att gentoo ska vara SÅ mycket snabbare så det är värt all jävla väntetid och dryg kompilering?

Som om det är svårt att installera xmms i debian?

> apt-get install xmms

istället för dina 3 kommandon som tar rejält mycket längre tid och hoggar CPUtid.
Grafisk boot och login? Klart man har det? Du menar att det är på default vid en bare-installation eller?

Personligen har jag inte cykler över till kompilering (även fast jag har ett preemtive high-end system) då jag faktiskt använder datorn till något vettigt.

(kodar c++/java, maple, matlab, fysiksimuleringar etc)

Gentoo är bara kul för de som inte gör annat än sitter och pillar på sina system.
Visst - det är en hobby i sig men när det kommer till själva användandet blir det bara drygt och omständigt IMHO.

gillar man inte att kompilera kan man ju göra det på natten medan man sover... om man nu gör det...
man kan även ställa på det när man inte sitter vid datorn... om man nu går därifrån.

vad menar du med drygt?

för övrigt så är det en resa tillbaka i tiden att installera debian...